279
دانشنامه قرآن و حديث 2

۱۸۳.امام صادق عليه السلامـ در اثبات نبوّت پيامبران و رسولان ـ :پس ثابت شد كه از سوى خداوند حكيم دانا ، بايد در ميان خلقش كسانى باشند كه آنان را امر و نهى كنند ، و سخنگويانى از جانب او عز و جل باشند . ايشان همان پيامبران و برگزيدگانِ از ميان خلق او هستند ؛ حكيم اند و حكمت مى آموزند و با حكمت فرستاده شده اند و با آن كه در خلقت و هيئت، همانند ساير مردمان اند ، در چيزى از حالات و احوال ، با آنان شريك نيستند.

۱۸۴.امام رضا عليه السلام :اگر كسى بگويد : چرا شناخت پيامبران و اعتراف به آنها و اقرار به [لزوم ]فرمان بردارى از آنان ، بر مردم واجب است؟ در پاسخ گفته مى شود : چون در وجود مردم و قُواى آنان ، چيزى نيست كه با آن ، مصالحشان را كامل سازند ، و آفريدگار نيز برتر از آن است كه ديده شود ، و ناتوانى و عجز آنان از ادراك او آشكار است . پس چاره اى جز آن نيست كه ميان خداوند و مردم ، پيام آورى باشد كه اوامر و نواهى و ادب [و آموزه هاى] او را به ايشان برساند ، و آنها را به آنچه مايه سود و زيانشان مى شود ، آگاه سازد.

۱۸۵.امام على عليه السلامـ در ديوان منسوب به ايشان ـ :فدايت شوم ! دانش بجوى و ادب بياموز
تا بدين سبب ، قوى دست شوى ، و نيكو طلب كن.
زهى آن جوانى كه نَسَب هايش بزرگوارى است!
آفرين بر آن بزرگوارى اى كه نَسَب او شود!
آيا جوان مردى ، جز بر دوش كشيدن است
زينهارها را و نگهداشت پناهجوى را؟!
هر كه دين مصطفى ، او را ادبِ ناب نياموزد
در احوال، سرگشته و پريشان مى گردد.


دانشنامه قرآن و حديث 2
278

۱۸۳.الإمام الصادق عليه السلامـ في دَليلِ إثباتِ الأَنبِياءِ وَالرُّسُلِ ـ :. . . فَثَبَتَ الآمِرونَ وَالنّاهونَ عَنِ الحَكيمِ العَليمِ في خَلقِهِ وَالمُعَبِّرونَ عَنهُ جَلَّ وعَزَّ ، وهُمُ الأَنبِياءُ عليهم السلام وصَفوَتُهُ مِن خَلقِهِ حُكَماءَ مُؤَدَّبينَ بِالحِكمَةِ ، مَبعوثينَ بِها ، غَيرَ مُشارِكينَ لِلنّاسِ ـ عَلى مُشارَكَتِهِم لَهُم فِي الخَلقِ وَالتَّركيبِ ـ في شَيءٍ مِن أحوالِهِم ۱ .

۱۸۴.الإمام الرضا عليه السلام :. . . فَإِن قالَ قائِلٌ : فَلِمَ وَجَبَ عَلَيهِم مَعرِفَةُ الرُّسُلِ وَالإِقرارُ بِهِم وَالإِذعانُ لَهُم بِالطّاعَةِ؟ قيلَ : لِأَنَّهُ لَمّا أن لَم يَكُن في خَلقِهِم وقُواهُم ما يُكمِلونَ بِهِ مَصالِحَهُم ، وكانَ الصّانِعُ مُتَعالِيا عَن أن يُرى ، وكانَ ضَعفُهُم وعَجزُهُم عَن إدراكِهِ ظاهِرا ؛ لم يَكن بُدٌّ لَهُم مِن رَسولٍ بَينَهُ وبَينَهُم مَعصومٍ ، يُؤَدّي إلَيهِم أمرَهُ ونَهيَهُ وأدَبَهُ ، ويَقِفُهُم عَلى ما يَكونُ بِهِ اجتِرارُ مَنافِعِهِم ومَضارِّهِم . ۲

۱۸۵.الإمام عليّ عليه السلامـ فِي الدّيوانِ المَنسوبِ إلَيهِ ـ :
فَاطلُب فَدَيتُكَ عِلما وَاكتَسِب أدَباتَظفَر يَداكَ بِهِ وَاستَجمِلِ الطَّلَبا
لِلّهِ دَرُّ فَـتـىً أنسابُـهُ كَـرَمٌيا حَبَّـذا كَـرَمٌ أضحـى لَـهُ نَسَبا
هَلِ المُروءَةُ إلّا ما تَقومُ بِهِمِنَ الذِّمامِ وحِفظِ الجارِ إن عَتَبا
مَن لَم يَؤَدِّبهُ دينُ المُصطَفى أدَبامَحضا تَحَيَّرَ فِي الأَحوالِ وَاضطَرَبا .۳

1.. الكافي: ج ۱ ص ۱۶۸ ح ۱ ، علل الشرائع: ص ۱۲۰ ح ۳ ، التوحيد: ص ۲۴۹ ح ۱ ، الاحتجاج: ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۲۲۳ كلاهما نحوه وكلّها عن هشام بن الحكم ، بحار الأنوار: ج ۱۰ ص ۱۶۵ ح ۲ .

2.. عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۲۵۲ ح ۹ عن الفضل بن شاذان ، بحارالأنوار : ج ۶ ص ۵۹ ح ۱ .

3.. الديوان المنسوب إلى الإمام عليّ عليه السلام : ص ۶۴ ح ۲۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201175
صفحه از 592
پرینت  ارسال به