291
دانشنامه قرآن و حديث 2

۲۰۵.امام صادق عليه السلام :بگذار فرزندت هفت سال بازى كند ، هفت سال تأديب شود ، هفت سال او را با خودت داشته باش [و در تربيت و آموزش او بكوش ]و اگر [در طىّ اين دوره ها] درست شد ، كه شده است ، وگر نه ، از آن كسانى است كه خيرى در او نيست.

۲۰۶.امام صادق عليه السلامـ به مفضّل بن عمر ـ :نمى بينى كه بچّه را در حالى كه هنوز كودك است و آمادگىِ كامل براى تعليم پيدا نكرده ، به دست مربّى مى سپارند؟ همه اينها براى آن است كه از بازيگوشى و بيهوده كارى كه گاه موجب ناراحتى هاى بسيارى براى خودش و خانواده اش مى شوند ، باز داشته شود.

۲۰۷.امام صادق عليه السلام :به نوجوانانتان حديث بياموزيد ، پيش از آن كه مرجئه ۱ به سراغ آنان بروند [و عقايد خود را به آنان بياموزند].

6 / 3

حُسن سياست و تدبير

۲۰۸.امام على عليه السلام :با حُسن سياست و تدبير است كه تربيت درست ، صورت مى پذيرد.

۲۰۹.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :هر گاه جوان را سرزنش كردى ، جايى از گناهش را فرو بگذار تا سختگيرى [و فشار]، او را وادار به سرسختى [و لجاجت] نكند.

1.مرجئه ، در مقابل شيعه به كار مى رود . «ارجاء» ، به معناى تأخير افكندن است . اينان را مرجئه گفته اند ؛ چون على عليه السلام را از مرتبه اش پس مى افكنند . اين گاهى در مقابل «وعيديّه» نيز به كار مى رود؛ امّا در اين جا ، همان معناى اوّل مناسب تر است (مرآة العقول: ج ۲۱ ص۸۳) .


دانشنامه قرآن و حديث 2
290

۲۰۵.الإمام الصادق عليه السلام :دَعِ ابنَكَ يَلعَب سَبعَ سِنينَ ، ويُؤَدَّبُ سَبعَ سِنينَ ، وَألزِمهُ نَفسَكَ سَبعَ سِنينَ ، فَإِن أفلَحَ ، وإلّا فَإِنَّهُ مِمَّن لا خَيرَ فيهِ . ۱

۲۰۶.عنه عليه السلامـ لِلمُفَضَّلِ بنِ عُمَرَ ـ :ألا تَرى أنَّ الصَّبِيَّ يُدفَعُ إلَى المُؤَدِّبِ وهُوَ طِفلٌ لَم يَكمُل ذاتُهُ لِلتَّعليمِ ، كُلُّ ذلِكَ لِيَشتَغِلَ عَنِ اللَّعِبِ وَالعَبَثِ اللَّذَينِ رُبَّما جَنَيا عَلَيهِ وعَلى أهلِهِ المَكروهَ العَظيمَ؟ ۲

۲۰۷.عنه عليه السلام :بادِروا أحداثَكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن تَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ ۳ . ۴

6 / 3

حُسنُ السِّياسَةِ

۲۰۸.الإمام عليّ عليه السلام :بِحُسنِ السِّياسَةِ يَكونُ الأَدَبُ الصّالِحُ . ۵

۲۰۹.عنه عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ :إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعاً مِن ذَنبِهِ ؛ لِئَلّا يَحمِلُهُ الإِخراجُ ۶ عَلَى المُكابَرَةِ . ۷

1.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۳ ص ۴۹۲ ح ۴۷۴۳ ، الكافي: ج ۶ ص ۴۶ ح ۱ وليس فيه «ويؤدّب سبع سنين» ، مكارم الأخلاق: ج ۱ ص ۴۷۷ ح ۱۶۴۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۴ ص ۹ ح ۴۰.

2.. بحار الأنوار : ج ۳ ص ۸۷ نقلاً عن توحيد المفضّل .

3.. المُرجِئة: في مقابل الشيعة ، من الإرجاء بمعنى التأخير؛ لتأخيرهم عليّاً عليه السلام عن مرتبته ، وقد يطلق في مقابلة الوعيديّة ، إلّا أنّ الأوّل هنا أظهر (مرآة العقول: ج ۲۱ ص ۸۳).

4.. تهذيب الأحكام: ج ۸ ص ۱۱۱ ح ۳۸۱ ، الكافي: ج ۶ ص ۴۷ ح ۵ وكلاهما عن جميل بن درّاج ، تحف العقول: ص ۱۰۴ عن الإمام عليّ عليه السلام كلاهما نحوه ، وسائل الشيعة : ج ۱۲ ص ۲۴۷ ح ۲۲۶۸۸ .

5.. الكافي: ج ۱ ص ۲۸ ح ۳۴ عن يحيى بن عمران عن الإمام الصادق عليه السلام .

6.. كذا في المصدر ، ولعلّ الصواب : «الإحراج».

7.. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج ۲۰ ص ۳۳۳ ح ۸۱۹.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201115
صفحه از 592
پرینت  ارسال به