309
دانشنامه قرآن و حديث 2

۲۴۷.امام على عليه السلام :هنگام خشم ، ادب نبايد كرد (/ تأديب اثر ندارد) . ۱

7 / 4

خشونت

۲۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن ، نرم خو ، مهربان و باگذشت است و داراى خوى نيك است و كافر ، درشت خوى و خشن است و بدخوى و متكبّر.

۲۴۹.الكافىـ به نقل از يونس بن رباط ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم : «پيامبر خدا فرمود : رحمت خدا بر آن كس كه فرزندش را بر نيكى [و فرمانبرى اش از والدين] يارى برساند!».
گفتم : چگونه او را بر نيكى كردن [و فرمان بردارى اش] يارى مى رسانَد؟
فرمود : «كار اندك او را بپذيرد و از كارى كه برايش دشوار است ، چشم بپوشد و بيش از توانش از او تكليف نخواهد ، و با او خشونت نورزد ؛ زيرا ميان او و وارد شدن فرزندش به مرزى از مرزهاى كفر ، جز اين نيست كه آن فرزند ، وارد نافرمانى از والدين و يا قطع رَحِم شود. ۲
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله سپس فرمود : بهشت ، خوش است . خداوند ، آن را خوش قرار داده و بوى آن را خوش گردانيده است و از فاصله هزار سال ، بويش به مشام مى رسد ؛ امّا كسى كه نافرمانى والدين كند ، يا قطع رَحِم نمايد ، يا متكبّرانه راه برود ، بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد».

1.شارح غُرر الحكم ، اين جمله را به گونه ديگرى ترجمه و شرح كرده است : «نيست ادبى با خشمى» ؛ يعنى كسى كه مى خواهد باادب باشد ، بايد خشم را فرو خورد و هر كس خشم بر او غلبه كند ، رعايتِ آداب نمى تواند بكند و نمى شود كه سبُكى و بى ادبى نكند .

2.مقصود ، اين است كه اگر پدر ، با فرزندش به درستى رفتار نكند و بر خلاف توصيه هايى كه در اين حديث گفته شده است، با او رفتار نمايد ، ممكن است فرزند به مسير نافرمانى از پدر و قطع ارتباط با او كشانده شود، كه اين خود ، نوعى كفر يا ناسپاسى است .


دانشنامه قرآن و حديث 2
308

۲۴۷.الإمام عليّ عليه السلام :لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ . ۱

7 / 4

الخُشونَةُ

۲۴۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنُ لَيِّنٌ هيِّنٌ سَمِحٌ ، لَهُ خُلُقٌ حَسَنٌ . وَالكافِرُ فَظٌّ غَليظٌ ، لَهُ خُلُقٌ سَيِّئٌ وفيهِ جَبَرِيَّةٌ ۲ . ۳

۲۴۹.الكافي عن يونس بن رباط عن الإمام الصادق عليه السلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «رَحِمَ اللّهُ مَن أعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ» .
قالَ : قُلتُ : كَيفَ يُعينُهُ عَلى بِرِّهِ ؟
قالَ : يَقبَلُ مَيسورَهُ ، ويَتَجاوَزُ عَن مَعسورِهِ ، ولا يُرهِقُهُ ولا يَخرَقُ بِهِ ۴ ، فَلَيسَ بَينَهُ وبَينَ أن يَصيرَ في حَدٍّ مِن حُدودِ الكُفرِ إلّا أن يَدخُلَ في عُقوقٍ أو قَطيعَةِ رَحِمٍ .
ثُمَّ قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «الجَنَّةُ طَيِّبَةٌ طَيَّبَهَا اللّهُ وطَيَّبَ ريحَها ، يوجَدُ ريحُها مِن مَسيرَةِ ألفَي عامٍ ، ولا يَجِدُ ريحَ الجَنَّةِ عاقٌّ ولا قاطِعُ رَحِمٍ ولا مُرخِي الإِزارِ خُيَلاءَ ۵ » . ۶

1.. غرر الحكم : ج ۶ ص ۳۶۱ ح ۱۰۵۲۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۱ ح ۹۶۵۴ .

2.. يقال : فيه جَبَرِيَّة : أي كِبْر (الصحاح : ج ۲ ص ۶۰۸ «جبر»).

3.. الأمالي للطوسي : ص ۳۶۶ ح ۷۷۷ عن عليّ بن عليّ بن رزين عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عن النزّال بن سبرة عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحار الأنوار: ج ۷۱ ص ۳۹۱ ح ۵۳.

4.. قوله صلى الله عليه و آله «ولايرهقه» : أي لا يسفّه عليه ولايظلمه ؛ من الرَّهَق محرَّكَة. أو : لا يحمل عليه ما لا يطيقه ؛ من الإرهاق ، يقال : لا يرهقني لا أرهقَكَ اللّه ، أي لا أعسَرَك اللّه . والخرق ـ بالضمّ والتحريك ـ: ضدّ الرفق (مرآة العقول : ج ۲۱ ص ۸۷).

5.. الخُيَلاء والخِيلاء : الكِبْر والعُجْب (النهاية : ج ۲ ص ۹۳ «خيل»).

6.. الكافي: ج ۶ ص ۵۰ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۸ ص ۱۱۳ ح ۳۹۰ ، مستطرفات السرائر : ص ۸۵ ح ۳۰ ، وسائل الشيعة : ج ۱۵ ص ۱۹۹ ح ۲۷۶۴۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 200966
صفحه از 592
پرینت  ارسال به