333
دانشنامه قرآن و حديث 2

۷.امام صادق عليه السلام :زمانى كه جبرئيل عليه السلام اذان را بر پيامبر خدا فرود آورد ، سر ايشان در دامن على عليه السلام بود . پس جبرئيل عليه السلام اذان و اقامه گفت . پيامبر خدا هنگامى كه بيدار شد ، فرمود : «اى على! شنيدى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «حفظ كردى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «بلال را صدا بزن و آن را به او بياموز» .
پس على عليه السلام بلال را فرا خواند و اذان را به او تعليم داد.

۸.تذكرة الحُفّاظـ به نقل از عِكرمة بن عبّاس۱ـ :اذان به همراه وجوب نماز ، بر پيامبر خدا نازل شد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر گاه براى نماز روز جمعه ندا داده شد ، به سوى ذكر خدا بشتابيد» .

۹.صحيح البخارىـ به نقل از اَنَس ـ :مسلمانان ، چون زياد شدند ، صحبت از اين به ميان
آوردند كه براى اطّلاع از فرا رسيدن وقت نماز ، نشانه اى قرار دهند و گفتند كه آتشى برافروزند ، يا ناقوسى به صدا در آورند ؛ امّا بلال ، مأمور شد كه [ بندهاى] اذان را دو بار دو بار بگويد و [ بندهاى] اِقامه را تك تك بگويد.

1.در مأخذ ، اين گونه آمده است ؛ ولى به نظر مى رسد كه تصحيف ، صورت گرفته و درست آن ، چنين است : «به نقل از عكرمه ، از ابن عبّاس» . عكرمه ، وابسته ابن عبّاس است .


دانشنامه قرآن و حديث 2
332

۷.عنه عليه السلام :لَمّا هَبَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام بِالأَذانِ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله كانَ رَأسُهُ في حِجرِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَأَذَّنَ جَبرَئيلُ عليه السلام وأقامَ ، فَلَمَّا انتَبَهَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ :
يا عَلِيُّ ، سَمِعتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : حَفِظتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : اُدعُ بِلالاً فَعَلِّمهُ . فَدَعا عَلِيٌّ عليه السلام بِلالاً فَعَلَّمَهُ . ۱

۸.تذكرة الحفّاظ عن عكرمة بن عبّاس۲: الأَذانُ نَزَلَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مَعَ فَرضِ الصَّلاةِ : «يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ» . ۳

۹.صحيح البخاري عن أنس :لَمّا كَثُرَ النّاسُ ، ذَكَروا أن يُعَلِّموا ۴ وَقتَ الصَّلاةِ بِشَيءٍ
يَعرِفونَهُ ، فَذَكَروا أن يوروا نارا أو يَضرِبوا ناقوسا ، فَاُمِرَ بِلالٌ أن يَشفَعَ ۵ الأَذانَ وأن يوتِرَ الإِقامَةَ . ۶

1.. الكافي: ج ۳ ص۳۰۲ ح ۲، تهذيب الأحكام: ج ۲ ص۲۷۷ ح ۱۰۹۹ ، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص۲۸۲ ح ۸۶۵ كلّها عن منصور بن حازم ، روضة الواعظين : ص ۳۴۳ ، بحار الأنوار: ج ۴۰ ص ۶۲ ح ۹۶ .

2.. كذا في المصدر ، والظاهر أنّه تصحيف والصواب : «عن عكرمة عن ابن عبّاس» ، وعكرمة هو مولى لابن عبّاس .

3.. تذكرة الحفّاظ : ج ۳ ص ۸۰۰ ، فتح الباري : ج ۲ ص ۷۸ نحوه ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۱۵۹ نقلاً عن أبي الشيخ في كتاب الأذان وكلاهما عن ابن عبّاس .

4.. عَلَّمتُ لهُ علامَةً : وضعتُ لهُ أمارَةً يعرِفُها (المصباح المنير : ص ۴۲۷ «علم») .

5.. الشَّفع : خلاف الوَتر ، وهو الزَّوج (القاموس المحيط : ج ۳ ص ۴۵ «شفع») .

6.. صحيح البخاري: ج ۱ ص ۲۲۰ ح ۵۸۱ ، صحيح مسلم: ج ۱ ص ۲۸۶ ح ۳، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۵۷۴ ح ۱۸۳۲، كنزالعمّال: ج ۸ ص۳۳۶ ح ۲۳۱۵۳ نقلاً عن أبي الشيخ في كتاب الأذان نحوه؛ الطرائف: ص۵۳۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201202
صفحه از 592
پرینت  ارسال به