437
دانشنامه قرآن و حديث 2

۱۱۶.امام باقر عليه السلام :اذان را بايد با جزم ۱ و روشن ادا كردنِ «الف» و «هاء» گفت ۲ و اقامه را با سرعت .

۱۱۷.امام صادق عليه السلام :«اللّه أكبرِ» اذان را بايد با جزم و روشن ادا كردن «هاء» و «الف» گفت.

د ـ پرهيز از آوازه خوانى

۱۱۸.سنن الدارقطنىـ به نقل از ابن عبّاس ـ :پيامبر خدا ، مؤذّنى داشت كه [اذان را ]با آواز مى خواند . پيامبر خدا فرمود : «اذان را بايد ساده و روان گفت . پس اگر ساده و روان اذان مى گويى ، بگو ، وگر نه اذان مگو» .

۱۱۹.امام صادق عليه السلام :آوازه خوانى ۳ در گفتن اذان، اشكالى ندارد ، به شرط آن كه [مؤذّنْ ]كلمات را كامل و روشن ادا كند و «الف» و «هاء» را آشكار سازد.

1.مقصود از «جزم» ، خوددارى از اشباع و اظهار حركت است و به طور كلّى، قطع (ساكن) كردن حركت است .

2.در الذكرى آمده است : ظاهرا مراد ، الفِ پايانى و غير مكتوب و نيز «ها»ى «اللّه » در انتهاىِ شهادتين است (ملاذ الأخيار : ج ۳ ص ۴۷۷) .

3.علّامه مجلسى رحمه الله در ذيل اين حديث مى گويد : به آواز خواندن (تطريب) ، چيزى است كه هيچ يك از اصحاب ما (شيعه) به تجويز آن در اذان قائل نشده است ، و شايد اين مورد ، حمل بر تقيّه شود (بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۵۸ ذيل ح ۵۹) .


دانشنامه قرآن و حديث 2
436

۱۱۶.الإمام الباقر عليه السلام :الأَذانُ جَزمٌ ۱ ، بِإِفصاحِ الأَلِفِ وَالهاءِ ۲ ، وَالإِقامَةُ حَدرٌ ۳ . ۴

۱۱۷.الإمام الصادق عليه السلام :التَّكبيرُ جَزمٌ فِي الأَذانِ مَعَ الإِفصاحِ بِالهاءِ وَالأَلِفِ . ۵

د ـ الاِجتِنابُ عَنِ التَّطريبِ

۱۱۸.سنن الدار قطني عن ابن عبّاس :كانَ لِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مُؤَذِّنٌ يُطَرِّبُ ۶ ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : الأَذانُ سَمحٌ سَهلٌ ، فَإِن كانَ أذانُكَ سَهلاً سَمحا وَإلّا فَلا تُؤَذِّن . ۷

۱۱۹.الإمام الصادق عليه السلام :لا بَأسَ بِالتَّطريبِ ۸ فِي الأَذانِ إذا أتَمَّ وبَيَّنَ وأفصَحَ بِالأَلِفِ وَالهاءِ . ۹

1.. يريد بالجَزم الإمساكَ عن إشباع الحركة والتعمّق فيها ، وقطعُها أصلاً (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۹۲ «جزم») .

2.. قال في الذكرى : الظاهر أنّه ألِف «اللّه » الأخيرة غير المكتوبة، وهاؤه في آخر الشهادتَين (ملاذ الأخيار : ج ۳ ص ۴۷۷) .

3.. الحَدْر: الإسراع ، حَدَر أي أسرع (النهاية : ج ۱ ص ۳۵۳ «حدر») .

4.. تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۵۸ ح ۲۰۳ عن زرارة .

5.. تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۵۸ ح ۲۰۴ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۳ ح ۸۷۱ كلاهما عن خالد بن نجيح .

6.. طَرَّبَ في صوته : رجَّعَه ومَدَّه (المصباح المنير : ص ۳۷۰ «طَرِبَ») .

7.. سنن الدارقطني : ج ۱ ص ۲۳۹ ح ۱۱ ، تفسير القرطبي : ج ۶ ص ۲۳۰ ، المغني لابن قدامة: ج ۱ ص ۴۲۵ ، كنز العمّال: ج ۷ ص ۶۹۳ ح ۲۰۹۵۸ ؛ مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۷۷ ح ۴۱۹۹ نقلاً عن درر اللآلي نحوه .

8.. قال العلّامة المجلسي قدس سره في ذيل الحديث : ظاهر التطريب هنا التَّغَنّي كما في القاموس ، وتجويزه في الأذان ممّا لم يقل به أحد من أصحابنا ، ولعلّه محمول على التقيّة .

9.. دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۵۸ ح ۵۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201064
صفحه از 592
پرینت  ارسال به