455
دانشنامه قرآن و حديث 2

۱۵۵.علل الشرائعـ به نقل از زراره ـ :به امام باقر عليه السلام گفتم : هنگام شنيدن صداى اذان ، چه بگويم؟
فرمود : «با هر ذاكرى ، ذكر خدا بگو» . ۱

۱۵۶.امام باقر عليه السلامـ به محمّد بن مسلم ـ :اى محمّد بن مسلم! ذكر خدا را در هيچ حالى فرو مگذار . [حتّى] اگر در حال قضاى حاجت بودى و صداى اذان مؤذّن را شنيدى ، ذكر خدا بگو و آنچه را كه مؤذّن مى گويد ، بازگو كن.

۱۵۷.علل الشرائعـ به نقل از ابو بصير ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «اگر در حال قضاى حاجت بودى و صداى اذان را شنيدى ، آنچه را كه مؤذّن مى گويد ، بازگو كن و در آن حال نيز ذكر خداى عز و جل را وا مگذار ؛ چرا كه ذكر خدا در همه حال ، خوب است» .
سپس فرمود : «آن گاه كه خداوند متعال با موسى بن عمران نجوا كرد ، موسى گفت : اى پروردگار من! آيا از من ، دورى كه فريادت بزنم ، يا به من نزديكى تا با تو نجوا كنم؟
خداوند عز و جل به او وحى فرمود كه : اى موسى! من همنشين كسى هستم كه مرا ياد كند .
پس موسى گفت : اى پروردگار من! [گاه ،] من در وضعى هستم كه تو را ارجمندتر از آن مى دانم كه در آن وضع ، تو را ياد كنم .
فرمود : اى موسى! در همه حال ، مرا ياد كن» .

۱۵۸.امام صادق عليه السلام :هر كس بانگ «أشهد أن لا إله إلّا اللّه » و «أشهد أنّ محمّدا رسول اللّهِ» مؤذّن را بشنود و از روى باور و براى رضاى خدا بگويد : «من نيز گواهى مى دهم كه معبودى جز خداى يكتا نيست و گواهى مى دهم كه محمّد صلى الله عليه و آله پيامبر خداست ، و اين دو ، در
برابر همه كسانى كه ناباور و منكِرند ، مرا بس است ، و با گفتن اين دو [شهادت] ، كسى را كه بدانها اقرار مى كند و گواهى مى دهد ، تأييد مى كنم» ، به شمارِ كسانى كه منكِر و ناباورند و به شمار كسانى كه اقرار و باور دارند، براى او پاداش خواهد بود .

1.يعنى: اين ، اختصاص به اذان ندارد ؛ بلكه هر كس ذكر خدا گفت ، تو نيز با او هم صدا شو و همان ذكر را بگو .


دانشنامه قرآن و حديث 2
454

۱۵۵.علل الشرائع عن زرارة :قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : ما أقولُ إذا سَمِعتُ الأَذانَ؟
قالَ : اُذكُرِ اللّهَ مَعَ كُلِّ ذاكِرٍ . ۱

۱۵۶.الإمام الباقر عليه السلامـ لِمُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ ـ :يا مُحَمَّدَ بنَ مُسلِمٍ ، لا تَدَعَنَّ ذِكرَ اللّهِ عَلى كُلِّ حالٍ ، ولَو سَمِعتَ المُناديَ يُنادي بِالأَذانِ وأنتَ عَلَى الخَلاءِ فَاذكُرِ اللّهَ عز و جل و قُل كَما يَقولُ المُؤَذِّنُ . ۲

۱۵۷.علل الشرائع عن أبي بصير :قالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : إن سَمِعتَ الأَذانَ وأنتَ عَلَى الخَلاءِ فَقُل مِثلَ ما يَقولُ المُؤَذِّنُ ، ولا تَدَع ذِكرَ اللّهِ عز و جل في تِلكَ الحالِ ؛ لِأَنَّ ذِكرَ اللّهِ حَسَنٌ عَلى كُلِّ حالٍ .
ثُمَّ قالَ عليه السلام : لَمّا ناجَى اللّهُ تَعالى موسَى بنَ عِمرانَ عليه السلام قالَ موسى : يا رَبِّ أبَعيدٌ أنتَ مِنّي فَاُنادِيَكَ أم قَريبٌ فَاُناجِيَكَ ؟ فَأَوحَى اللّهُ عز و جل إلَيهِ : يا موسى أنَا جَليسُ مَن ذَكَرَني ، فَقالَ موسى : يا رَبِّ إنّي أكونُ في حالٍ اُجِلُّكَ أن أذكُرَكَ فيها ، فَقالَ : يا موسَى اذكُرني عَلى كُلِّ حالٍ . ۳

۱۵۸.الإمام الصادق عليه السلام :مَن سَمِعَ المُؤَذِّنَ يَقولُ : «أشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ » و«أشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّهِ» فَقالَ مُصَدِّقا مُحتَسِبا : «وأنَا أشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وأكتَفي بِهِما عَمَّن أبى وجَحَدَ ، واُعينُ بِهِما مَن أقَرَّ وشَهِدَ»
كانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ عَدَدُ مَن أنكَرَ وجَحَدَ ، ومِثلُ عَدَدِ مَن أقَرَّ وعَرَفَ . ۴

1.. علل الشرائع : ص ۲۸۴ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۶ ح ۶ .

2.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص ۲۸۸ ح ۸۹۲ ، علل الشرائع : ص ۲۸۴ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۶ ح ۶ .

3.. علل الشرائع : ص ۲۸۴ ح ۱ ، بحار الأنوار: ج ۸۰ ص ۱۷۵ ح ۲۱ .

4.. الكافي : ج ۳ ص ۳۰۷ ح ۳۰ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۸ ح ۸۹۱ ، ثواب الأعمال : ص ۵۲ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۲۸۳ ح ۳۱۱ ، المحاسن : ج ۱ ص ۱۲۱ ح ۱۲۹ نحوه وكلّها عن الحارث بن المغيرة ، بحار الأنوار: ج ۸۴ ص ۱۷۵ ح ۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201139
صفحه از 592
پرینت  ارسال به