525
دانشنامه قرآن و حديث 2

فصل چهارم : بدترين نوع آزاررسانى

4 / 1

آزار دادن اهل بيت عليهم السّلام

۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى مردم! سخنم را بشنويد و نصيحتم را آويزه گوش كنيد و پس از من ، اهل بيتم را پاس بداريد كه به اين كار ، امر شده ايد؛ زيرا آنان كسان من و خويشاوندان و برادران و فرزندان من هستند، و شما [ در قيامت ] گرد آورده مى شويد و در باره ثَقَلين ۱ بازخواست مى شويد . پس مواظب باشيد كه پس از من ، چگونه با آنان رفتار مى كنيد.
آنان ، اهل بيت من هستند . هر كس آزارشان دهد ، مرا آزرده است ، و هر كس به آنها ستم كند ، به من ستم كرده است ، و هر كس آنان را خوار سازد ، مرا خوار ساخته است ، و هر كس آنان را ارج نهد ، مرا ارج نهاده است ، و هر كس آنان را گرامى بدارد ، مرا گرامى داشته است .

۶۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس با آزردن اهل بيتم مرا بيازارد ، هر آينه خدا را آزرده است .

۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آن گاه كه در آن مقامِ ستوده ۲ برخيزم ، براى آن دسته از امّتم كه گناهان كبيره مرتكب شده اند ، شفاعت مى كنم و خداوند ، شفاعت مرا در باره آنها مى پذيرد ؛ امّا به خدا سوگند ، براى كسى كه فرزندان مرا بيازارد ، شفاعت نخواهم كرد .

1.ابن اثير در النهاية مى گويد : قرآن و اهل بيت را ثقلين گفته اند؛ چون تمسّك به آنها و عمل كردن به دستورهاى آنان سنگين است . به هر شى ء باارزش و نفيس «ثَقَل» مى گويند . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله اين دو را براى بزرگداشت منزلت آنها و ارج نهادن به مقامشان «ثقلين» ناميد .

2.واژه «مقام»، يا مصدر و به معناى برانگيخته شدن به صورتى ستودنى است و يا اسم مكان و به معناى جايگاه ستوده است . اين مقام ـ چنان كه در احاديث آمده ـ مقام شفاعت است (ر . ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱۳ ص ۱۷۶) .


دانشنامه قرآن و حديث 2
524

الفصل الرابع : أخطر أنواع الإيذاء

4 / 1

إيذاءُ أهلِ البَيتِ عليهم السّلام

۶۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أيُّهَا النّاسُ! اِسمَعوا قَولي وَاعرِفوا حَقَّ نَصيحَتي ، ولا تَخلُفوني في أهلِ بَيتي إلّا بِالَّذي اُمِرتُم بِهِ مِن حِفظِهِم ؛ فَإِنَّهُم حامَّتي وقَرابَتي وإخوَتي وأولادي ، وإنَّكُم مَجموعونَ ومُساءَلونَ عَنِ الثَّقَلَينِ ۱ ، فَانظُروا كَيفَ تَخلُفوني فيهِما ، إنَّهُم أهلُ بَيتي ، فَمَن آذاهُم آذاني ، ومَن ظَلَمَهُم ظَلَمَني ، ومَن أذَلَّهُم أذَلَّني ، ومَن أعَزَّهُم أعَزَّني ، ومَن أكرَمَهُم أكرَمَني . ۲

۶۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن آذاني في أهلي فَقَد آذَى اللّهَ . ۳

۶۶.عنه صلى الله عليه و آله :إذا قُمتُ المَقامَ المَحمودَ تَشَفَّعتُ في أصحابِ الكَبائِرِ مِن اُمَّتي ، فَيُشَفِّعُنِي اللّهُ فيهِم ، وَاللّهِ لا تَشَفَّعتُ فيمَن آذى ذُرِّيَّتي . ۴

1.. قال ابن الأثير : سمّاهما «ثَقَلين» لأنّ الأخذ بهما والعمل بهما ثقيل ، ويقال لكلّ خطير نفيس : ثَقَل ، فسمّاهما ثَقَلين إعظاما لقدرهما وتفخيما لشأنهما (النهاية : ج ۱ ص ۲۱۶ «ثقل») .

2.. الأمالي للصدوق : ص ۱۲۲ ح ۱۱۲ ، التحصين لابن طاووس : ص ۵۹۹ وفيه «خاصّتي» بدل «حامّتي» و«أهل يقين» بدل «أهل بيتي» في الموضع الثاني و كلاهما عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار : ج ۳۸ ص ۹۴ ح ۱۰.

3.. كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۱۰۳ ح ۳۴۱۹۷ نقلاً عن أبي نعيم عن الإمام عليّ عليه السلام .

4.. الأمالي للصدوق : ص ۳۷۰ ح ۴۶۲ عن خالد القلانسي عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، روضة الواعظين : ص ۲۹۹ ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۳۷ ح ۱۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 200922
صفحه از 592
پرینت  ارسال به