67
دانشنامه قرآن و حديث 2

۷۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس دوست دارد طعم ايمان را بچشد ، بايد برادرش را دوست بدارد و اين دوست داشتنش جز براى خداوند عز و جل نباشد.

۷۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده ، استحقاق ايمان ناب را ندارد ، مگر آن كه به خاطر خداى متعال ، دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد . پس هر گاه براى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ دوست بدارد و براى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ دشمن بدارد ، مستحقّ ولاى (دوستى) خداوند است [كه فرموده است] : «همانا اولياى من از ميان بندگانم و دوستان من از ميان خَلقم ، كسانى هستند كه من به ياد آنان هستم و آنان به ياد من اند» .

۷۸.امام عسكرىـ از پدران بزرگوارش عليهم السلام ـ :روزى پيامبر خدا به يكى از يارانش فرمود : «اى بنده خدا! براى خدا دوست بدار و براى خدا نفرت بدار ، و براى خدا ، دوستى بورز و براى خدا ، دشمنى نما ؛ زيرا ولايت (دوستى و سرپرستى) خداوند ، جز با اينها به دست نمى آيد و آدمى ، مزه ايمان را نمى چشد ، هر چند نماز و روزه اش بسيار باشد ، مگر آن كه چنين باشد . اين روزها برادرى (دوستى) مردم با يكديگر ، عمدتا به خاطر دنيا شده است . به خاطر دنيا با يكديگر دوستى مى ورزند و به خاطر دنيا با هم دشمنى مى كنند و اين ، در نزد خداوند ، ارزشى ندارد» .
مرد گفت : اى پيامبر خدا! چگونه بدانم كه من براى خدا ، دوستى و يا دشمنى مى ورزم؟ و چه كسى دوست خداست تا دوستش بدارم و چه كسى دشمن خداست تا دشمنش بدارم؟
پيامبر خدا به على عليه السلام اشاره كرد و فرمود : «اين را مى بينى؟» .
مرد گفت : آرى.
فرمود : «دوست اين ، دوست خداست . پس دوستش بدار و دشمن اين ، دشمن خداست . پس دشمنش بدار . دوست اين را دوست بدار ، حتّى اگر قاتل پدر و فرزندت باشد و دشمن اين را دشمن بدار ، حتّى اگر پدر يا فرزندت باشد» .


دانشنامه قرآن و حديث 2
66

۷۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَن سَرَّهُ أن يَجِدَ طَعمَ الإِيمانِ فَليُحِبَّ المَرءَ لا يُحِبُّهُ إلّا لِلّهِ عز و جل . ۱

۷۷.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَحِقُّ العَبدُ حَقَّ صَريحِ الإِيمانِ حَتّى يُحِبَّ لِلّهِ تَعالى ويُبغِضَ لِلّهِ ، فَإِذا أحَبَّ لِلّهِ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ وأبغَضَ لِلّهِ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ فَقَدِ استَحَقَّ الوَلاءَ مِنَ اللّهِ . وإنَّ أولِيائي ۲ مِن عِبادي وأحِبّائي مِن خَلقِي الَّذينَ يُذكَرونَ بِذِكري واُذكَرُ بِذِكرِهِم . ۳

۷۸.الإمام العسكريّ عن آبائِهِ عليهم السلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِبَعضِ أصحابِهِ ذاتَ يَومٍ : يا عَبدَ اللّهِ ، أحبِب فِي اللّهِ ، وأبغِض فِي اللّهِ ، ووالِ فِي اللّهِ ، وعادِ فِي اللّهِ ؛ فَإِنَّهُ لا تُنالُ وِلايَةُ اللّهِ إلّا بِذلِكَ ، ولا يَجِدُ الرَّجُلُ طَعمَ الإِيمانِ ـ وإن كَثُرَت صَلاتُهُ وصِيامُهُ ـ حَتّى يَكونَ كَذلِكَ . وقَد صارَت مُؤاخاةُ النّاسِ يَومَكُم هذا أكثَرُها فِي الدُّنيا ؛ عَلَيها يَتَوادّونَ ، وعَلَيها يَتَباغَضونَ ، وذلِكَ لا يُغني عَنهُم مِنَ اللّهِ شَيئا .
فَقالَ الرَّجُلُ : يا رَسولَ اللّهِ ، فَكَيفَ لي أن أعلَمَ أنّي قَد والَيتُ وعادَيتُ فِي اللّهِ ؟ ومَن وَلِيُّ اللّهِ عز و جل حَتّى اُوالِيَهُ ، ومَن عَدُوُّهُ حَتّى اُعادِيَهُ ؟
فَأَشارَ لَهُ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلى عَلِيٍّ عليه السلام ، فَقالَ : أتَرى هذا ؟
قالَ : بَلى .
قالَ : وَلِيُّ هذا وَلِيُّ اللّهِ ؛ فَوالِهِ ، وعَدُوُّ هذا عَدُوُّ اللّهِ ؛ فَعادِهِ ، ووالِ وَلِيَّ هذا ولَو أنَّهُ قاتِلُ أبيكَ ووَلَدِكَ ، وعادِ عَدُوَّ هذا ولَو أنَّهُ أبوكَ ووَلَدُكَ . ۴

1.مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۱۵۷ ح ۷۹۷۲ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۴ ح ۳ ، شُعب الإيمان : ج ۶ ص ۴۹۱ ح ۹۰۱۸ وفيهما «حلاوة» بدل «طعم» وص ۴۹۲ ح ۹۰۲۰ وفيه «حقيقة» بدل «طعم» وكلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۹ ص ۱۰ ح ۲۴۶۷۹ .

2.حكاية عن قول اللّه تبارك وتعالى .

3.مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۲۹۳ ح ۱۵۵۴۹ ، الأولياء : ص ۴۱ ح ۱۹ كلاهما عن عمرو بن الجموح ،كنز العمّال : ج ۱ ص ۴۲ ح ۱۰۰ وراجع : المعجم الأوسط : ج ۱ ص ۲۰۳ ح ۶۵۱ .

4.معاني الأخبار : ص ۳۹۹ ح ۵۸ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۹۱ ح ۴۱ ، علل الشرائع : ص ۱۴۰ ح ۱ ، صفات الشيعة : ص ۱۲۵ ح ۶۵ كلّها عن محمّد بن زياد ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۹۹ وليس فيه ذيله من «فقال الرجل » ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۵۴ ح ۸ وراجع: حلية الأولياء : ج ۱ ص ۳۱۲ الرقم ۴۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201233
صفحه از 592
پرینت  ارسال به