89
دانشنامه قرآن و حديث 2

۱۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عز و جل فرمود : «آنان كه به خاطر عظمت و شكوه من با يكديگر دوستى مى ورزند ، برايشان منبرهايى از نور است كه پيامبران و شهيدان ، بر آنان غبطه مى خورند» .

۱۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دوستان خدايى در روز قيامت ، بر زمينى زِبَرجدين و سبزرنگ در سايه عرش او و در دست راستش هستند ـ و هر دو دست خداوند ، راست است ـ . ۱ چهره هايشان سپيدتر و درخشان تر از خورشيد تابان است . تمام فرشتگان مقرّب و همه پيامبران مُرسَل به حال آنان غبطه مى خورند» .
مردم مى پرسند : اينان كيستند؟
گفته مى شود : «اينان ، دوستان خدايى اند» .

۱۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنان كه براى خداى عز و جل با يكديگر دوستى مى ورزند ، در بهشت ، بر فراز ستون هايى از ياقوت سرخ اند و بر بهشتيان ، مُشرِف اند . پس هر گاه يكى از آنان سَرَك بكشد ، حُسن او خانه هاى بهشتيان را پُر مى كند و اهل بهشت مى گويند : «برويم دوستان خدايى را تماشا كنيم» .
پس ، [از خانه هايشان] بيرون مى روند و آنان را نظاره مى كنند ، در حالى كه هر يك از آنان ، چهره هايشان مانند ماه شب چهارده ، مى درخشد و بر پيشانى هايشان نوشته شده است : «اينان ، دوستان خدايى اند» .

۱۱۷.امام صادق عليه السلام :دوستان خدايى ، در روز قيامت ، بر فراز منبرهايى از نورند ، در حالى كه نور چهره هايشان و نور بدن هايشان و نور منبرهايشان ، همه جا را روشن كرده است ، به طورى كه با آن شناخته مى شوند و گفته مى شود : «اينان ، دوستان خدايى اند» .

1.نسبت دادن به «يمين» (دست راست)» كه نشان از يُمن دارد، اشاره است به قدرت و يُمن عطاى خداى متعال . «كلتا يديه يمين؛ هر دو دست خداوند، راست است» نيز پندار انحصار قدرت و يُمنِ عطا به برخى جهات و اسماء و صفات حق را نفى مى كند و آن را به ذات بى مثال خداى ـ تبارك و تعالى ـ اسناد مى دهد.


دانشنامه قرآن و حديث 2
88

۱۱۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :قالَ اللّهُ عز و جل : المُتَحابّونَ في جَلالي لَهُم مَنابِرُ مِن نورٍ ، يَغبِطُهُمُ النَّبِيّونَ وَالشُّهَداءُ . ۱

۱۱۵.عنه صلى الله عليه و آله :المُتَحابّونَ فِي اللّهِ يَومَ القِيامَةِ عَلى أرضٍ زَبَرجَدَةٍ خَضراءَ في ظِلِّ عَرشِهِ عَن يَمينِهِ ـ وكِلتا يَدَيهِ يَمينٌ ـ وُجوهُهُم أشَدُّ بَياضا وأضوَأُ مِنَ الشَّمسِ الطّالِعَةِ ، يَغبِطُهُم بِمَنزِلَتِهِم كُلُّ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وكُلُّ نَبِيٍّ مُرسَلٍ .
يَقولُ النّاسُ : مَن هؤُلاءِ ؟
فَيُقالُ : هؤُلاءِ المُتَحابّونَ فِي اللّهِ . ۲

۱۱۶.عنه صلى الله عليه و آله :المُتَحابّونَ فِي اللّهِ عز و جل عَلى أعمِدَةٍ مِن ياقوتٍ أحمَرَ فِي الجَنَّةِ ، يُشرِفونَ عَلى أهلِ الجَنَّةِ ، فَإِذَا اطَّلَعَ أحَدُهُم مَلَأَ حُسنُهُ بُيوتَ أهلِ الجَنَّةِ ، فَيَقولُ أهلُ الجَنَّةِ : اُخرُجوا نَنظُرِ المُتَحابّينَ فِي اللّهِ عز و جل .
قالَ : فَيَخرُجونَ ويَنظُرونَ إلَيهِم ، أحَدُهُم وَجهُهُ مِثلُ القَمَرِ في لَيلَةِ البَدرِ ، عَلى جِباهِهِم : هؤُلاءِ المُتَحابّونَ فِي اللّهِ عز و جل . ۳

۱۱۷.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ المُتَحابّينَ فِي اللّهِ يَومَ القِيامَةِ عَلى مَنابِرَ مِن نورٍ ، قَد أضاءَ نورُ وُجوهِهِم ونورُ أجسادِهِم ونورُ مَنابِرِهِم كُلَّ شَيءٍ حتّى يُعرَفوا بِهِ ، فَيُقالُ : هؤُلاءِ
المُتَحابّونَ فِي اللّهِ . ۴

1.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۵۹۸ ح ۲۳۹۰ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۵۱ ح ۲۲۱۴۱ كلاهما عن معاذ بن جبل ، كنز العمّال : ج ۹ ص ۸ ح ۲۴۶۶۹ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۱۲۶ ح ۷ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۱۲ ح ۹۴۱ كلاهما عن أبيالجارود عن الإمام الباقر عليه السلام ، مشكاة الأنوار : ص ۲۱۸ ح ۵۹۸ وفيهما بزيادة «من الثلج» بعد «بياضا» ، بحارالأنوار : ج ۷ ص ۱۹۵ ح ۶۴ .

3.الأمالي للمفيد : ص ۷۵ ح ۱۱ عن ابن مسعود ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۳۹۹ ح ۳۷ ؛ المطالب العالية : ج ۳ ص ۱۰ ح ۲۷۳۴ عن ابن مسعود نحوه وفيه «أهل الدنيا» بدل «أهل الجنّة» وراجع: مسند زيد : ص ۴۲۱ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۱۲۵ ح ۴ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۱۳ ح ۹۴۳ وليس فيه «نور وجوههم» وكلاهما عن أبي بصير ، ثواب الأعمال : ص ۱۸۲ عن الحسن بن عليّ بن فضّال عن أبي الحسن عليه السلام ، الاُصول الستّة عشر : ص ۲۲۳ ح ۲۳۵ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۱۹۵ ح ۶۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201078
صفحه از 592
پرینت  ارسال به