153
دانشنامه قرآن و حديث 1

۵۵.المحاسنـ به نقل از معمّر بن خلّاد ، در گفتگو با امام رضا عليه السلام در باره آيه شريف :«و خوردنى را با وجود دوست داشتن آن به بينوا و يتيم و اسير اطعام مى كنند»ـ :گفتم : دوست داشتن خدا يا دوست داشتن غذا؟
فرمود : «دوست داشتن غذا» .

4 / 3

خوش رويى

۵۶.امام على عليه السلام :روى خوش ، بهتر از ترش روى ايثار كننده است.

4 / 4

مقدّم داشتن خانواده

۵۷.الكافىـ به نقل از سماعه ـ :از امام صادق عليه السلام پرسيدم : مردى فقط خوراك روزانه خود را دارد . آيا كسى كه [فقط] خوراك روزانه خود را دارد ، با كسى كه چيزى ندارد ، همدردى كند [و خوراكش را به او بدهد]؟ و كسى كه خوراك يك ماه خود را دارد ، با كسى كه كمتر از آن دارد ، همدردى كند؟ و در مورد سال هم به همين سان؟ يا آن كه اينها همه ، همان كفافى است كه ملامتى بر [ اندوختن و ايثار نكردن] آن نيست؟
فرمود : «مطلب ، دو تاست : [يكى اين كه] برترينِ شما كسى است كه در ايثار كردن و بخشيدن حقّ خود ، حريص تر باشد ؛ زيرا خداوند عز و جل مى فرمايد : «و بر خويشتن ، مقدّم مى دارند ، هرچند خودشان نيازمند باشند» .
مطلب ديگر ، اين كه : بر كفاف ، ملامتى نيست . دستِ دهنده ، بهتر از دستِ
گيرنده است ، و [در اعطا و ايثار] از خانواده ات آغاز كن» . ۱

1.از متن اين حديث ، روشن مى گردد كه وارد نشدن ملامت بر اندوختنِ مقدار كفاف ، نزد سماعه ، امرى متعارف بوده، و حاصل پاسخ امام عليه السلام اين است كه ايثار كردن حقّ خود ، اولى از اندوختن آن است ؛ امّا بخشيدن و ايثار كردن حقّ عائله، نه ؛ بلكه اندوختن آن ، بهتر از بخشيدنش است (ر . ك : الكافى : ج ۴ ص ۱۸ پانوشت) .


دانشنامه قرآن و حديث 1
152

۵۵.المحاسن عن معمّر بن خلّاد عن الإمام الرضا عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ تَعالى :«وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا»ـ :قُلتُ : حُبُّ اللّهِ أو حُبُّ الطَّعامِ؟ قالَ : حُبُّ الطَّعامِ . ۱

4 / 3

الِاستِبشارُ

۵۶.الإمام عليّ عليه السلام :وَجهٌ مُستَبشِرٌ خَيرٌ مِن قَطوبٍ ۲ مُؤثِرٍ . ۳

4 / 4

البَدءُ بِالعِيالِ

۵۷.الكافي عن سماعة :سَأَلتُ أبا عَبدِاللّهِ عليه السلام عَنِ الرَّجُلِ لَيسَ عِندَهُ إلّا قوتُ يَومِهِ ، أيَعطِفُ مَن عِندَهُ قوتُ يَومِهِ عَلى مَن لَيسَ عِندَهُ شَيءٌ ؟ ويَعطِفُ مَن عِندَهُ قوتُ شَهرٍ عَلى مَن دونَهُ ؟ وَالسَّنَةُ عَلى نَحوِ ذلِكَ ؟ أم ذلِكَ كُلُّهُ الكَفافُ الَّذي لا يُلامُ عَلَيهِ؟
فَقالَ : هُوَ أمرانِ : أفضَلُكُم فيهِ أحرَصُكُم عَلَى الرَّغبَةِ وَالأَثَرَةِ عَلى نَفسِهِ ؛ فَإِنَّ اللّهَ عز و جل يَقولُ : «وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ » . ۴
وَالأَمرُ الآخَرُ لا يُلامُ عَلَى الكَفافِ ، وَاليَدُ العُليا خَيرٌ مِنَ اليَدِ السُّفلى ، وَابدَأ بِمَن تَعولُ ۵ . ۶

1.المحاسن : ج ۲ ص ۱۶۰ ح ۱۴۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۳۶۷ ح ۵۲.

2.قَطَب يَقطِب : زَوى ما بين عينيه ، و عَبَس (لسان العرب : ج ۱ ص ۶۸۰ «قطب»).

3.غرر الحكم : ج ۶ ص ۲۲۶ ح ۱۰۰۸۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰۴ ح ۹۲۵۱ .

4.الحشر : ۹ .

5.بمن تعول : أي بمن تمون وتلزمك نفقته من عيالك (النهاية : ج ۳ ص ۳۲۱ «عول»).

6.الكافي : ج ۴ ص ۱۸ ح ۱ ، المؤمن : ص ۴۴ ح ۱۰۲ ، مستدرك الوسائل : ج ۷ ص ۲۱۱ ح ۸۰۶۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 172030
صفحه از 584
پرینت  ارسال به