293
دانشنامه قرآن و حديث 1

واژه «اَجَل» در لغت ، به معناى سررسيد وقت و مدّت زمان يك چيز است ؛ ولى در اين آيه ظاهرا مقصود ، سررسيد عمر انسان است . نيز به قرينه تقابل «اَجَل مطلق» و «اَجَل مُسمّا» معلوم مى شود كه مقصود از اَجَل در تعبير اوّل ، چيزى غير از آن در تعبير دوم است .
به بيان روشن تر ، اجل ، دو گونه است : يكى اجل مبهم ، و ديگرى ، اجل معيّن در نزد خداوند متعال . اجل معيّن ، همان اجل محتوم (حتمى) است كه تغيير نمى پذيرد ؛ چرا كه قرآن آن را به «عنده (نزد خدا)» مقيّد كرده و بديهى است چيزى كه نزد خداست ، قابل تغيير نيست ، چنان كه مى فرمايد :
«مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ .۱
آنچه پيش شماست ، تمام مى شود و آنچه پيش خداست ، پايدار است»
.
بر اين اساس ، به روشنى از آيه مورد بحث فهميده مى شود كه اجل مطلق ـ كه در احاديث، «اجل موقوف» ناميده شده ـ ، قابل تغيير و كم و زياد شدن است ، و اجل مسمّا ، غير قابل تغيير است . احاديث فصل دوم نيز اين برداشت از آيه را تأييد مى كنند ؛ ليكن حديثى از امام صادق عليه السلام در تفسير القمّى آمده كه بر خلاف ظاهر آيه و نيز تفسير احاديث گذشته از آن است . متن حديث ، اين است :
الأَجَلُ المَقضىُّ هوَ المَحتومُ الَّذى قَضاهُ اللّهُ وَ حَتَمَهُ ، وَ المُسَمَّى هوَ الَّذى فيهِ البَداءُ ، يُقَدِّمُ ما يَشاءُ وَ يؤَخِّرُ ما يَشاءُ ، وَ المَحتومُ لَيسَ فيهِ تَقديمٌ وَ لا تأخيرٌ.۲
اجل معّين شده ، همان اجل حتمى است كه خداوند ، آن را معيّن و قطعى كرده و اجل مسمّا ، آن است كه در آن ، بدا هست . آنچه را بخواهد ، جلو مى اندازد و آنچه را بخواهد ، عقب مى اندازد . اجل حتمى ، جلو انداختن و عقب انداختن ندارد .

1.نحل : آيه ۹۶ .

2.تفسير القمّى : ج ۱ ص ۱۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۹۹ ح ۷ .


دانشنامه قرآن و حديث 1
292

إنَّ لِكُلِّ شَى ءٍ مُدَّةً وَ أجَلاً .۱
هر چيزى ، مدّتى و پايانى دارد .
آسمان ها ، زمين ، آنچه ميان زمين و آسمان است ، ۲ انسان ها ، ۳ جوامع انسانى ۴ و حتّى فرشتگان ، ۵ اجل دارند. تنها كسى كه اجل ندارد ، آفريدگار هستى است ، چنان كه امير مؤمنان عليه السلام فرمود:
هُوَ الأَوَّلُ لَم يَزَل، وَالباقى بِلا أجَلٍ .۶
او نخستين و ازلى است ، و مانا و بى پايان است .
و فرمود:
الَّذى لَيسَ لَهُ وَقتٌ مَعدودٌ، ولا أجَلٌ مَمدودٌ .۷
خدايى كه نه او را زمانى قابل محاسبه است و نه مهلتى داراى آغاز و انجام.

دو . انواع اَجَل ها

در آيه دوم سوره انعام ، به دو نوع اَجَل ، اشاره شده است : اَجَل مطلق و اَجَل مُسمّا :
« هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ.۸
او كسى است كه شما را از گِل آفريد ، آن گاه مدّتى را [ براى شما عمر ] مقرّر داشت ، و اَجَل حتمى ، نزد اوست »
.

1.ر . ك : ص ۲۹۸ ح ۴ .

2.ر . ك : ص ۲۹۷ (اَجَل / فصل يكم / هر چيزى ، اَجَلِ رقم خورده اى دارد) .

3.ر . ك : ص ۳۰۱ (اَجَل / فصل يكم / هر انسانى ، اَجَلى دارد) .

4.ر . ك : ص ۳۰۱ (اَجَل / فصل يكم / هر امّتى ، اَجَلى دارد) .

5.ر . ك : بحار الأنوار: ج ۶ ص ۳۱۶ باب ۲ .

6.نهج البلاغة : خطبه ۱۶۳ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۳۰۶ ح ۳۵ .

7.الكافى : ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۱ ، نهج البلاغة : خطبه ۱ ، التوحيد : ص ۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۱۷۶ ح ۱۳۶ ؛ جواهر المطالب : ج ۱ ص ۳۴۶ .

8.انعام : آيه ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 172040
صفحه از 584
پرینت  ارسال به