299
دانشنامه قرآن و حديث 1

حديث

۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، خَلق را آفريد و مدّت عمر آنها و اعمال و روزى هاى آنها را تعيين كرد.

۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :با هر عزّتى ، ذلّتى است و با هر زندگى اى ، مرگى است و با دنيا ، آخرتى همراه است و براى هر چيزى ، حسابگرى است و بر هر چيزى ، نگهبانى گماشته شده است و براى هر كار نيكى ، پاداشى است و براى هر كار بدى ، كيفرى است و براى هر اجلى ، نوشته اى است .

۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :براى هر قضايى قَدَرى ، و براى هر قَدَرى اجلى ، و براى هر اجلى نوشته اى است «و خدا آنچه را بخواهد ، مى زدايد يا مى نگارد و اصلِ نوشته ، در نزد اوست» .

۴.امام على عليه السلام :هر چيزى ، عُمرى و پايانى دارد.

۵.امام على عليه السلامـ در يكى از سخنرانى هايش ـ :[خداوند ،] اجل ها (عمرها) را آفريد و آنها را دراز و كوتاه و پس و پيش قرار داد و رشته هاى آنها را به مرگ وصل كرد و مرگ را كِشنده اين رشته ها و قطع كننده ريسمان هاى آن قرار داد.


دانشنامه قرآن و حديث 1
298

الحديث

۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :خَلَقَ اللّهُ الخَلقَ فَكَتَبَ آجالَهُم وأعمالَهُم وأرزاقَهُم . ۱

۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ مَعَ العِزِّ ذُلّاً ، وإنَّ مَعَ الحَياةِ مَوتا ، وإنَّ مَعَ الدُّنيا آخِرَةً ، وإنَّ لِكُلِّ شَيءٍ حَسيبا ، وعَلى كُلِّ شَيءٍ رَقيبا ، وإنَّ لِكُلِّ حَسَنَةٍ ثَوابا ، ولِكُلِّ سَيِّئَةٍ عِقابا ، ولِكُلِّ أجَلٍ كِتابا . ۲

۳.عنه صلى الله عليه و آله :لِكُلِّ قَضاءٍ قَدَرٌ ، ولِكُلِّ قَدَرٍ أجَلٌ ، ولِكُلِّ أجلٍ كِتابٌ «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ » . ۳

۴.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ لِكُلِّ شَيءٍ مُدَّةً وأجَلاً . ۴

۵.عنه عليه السلامـ في خُطبَةٍ لَهُ ـ :خَلَقَ الآجالَ فَأَطالَها وقَصَّرَها ، وقَدَّمَها وأخَّرَها ، ووَصَلَ بِالمَوتِ أسبابَها ۵ ، وجَعَلَهُ خالِجا ۶ لِأَشطانِها ۷ ، وقاطِعا لِمَرائِرِ ۸ أقرانِها ۹ . ۱۰

1.تاريخ بغداد : ج ۱۱ ص ۲۱۱ الرقم ۵۹۱۶ عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۰۷ ح ۴۸۹ .

2.الخصال : ص ۱۱۴ ح ۹۳ ، معاني الأخبار : ص ۲۳۳ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۱ ح ۴ ، أعلام الدين : ص ۳۳۲ ، روضة الواعظين : ص ۵۳۴ وليس فيه من «وإنّ لكلّ حسنةٍ» إلى «عقابا» وكلّها عن قيس بن عاصم المنقري ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۱۱ ح ۱ .

3.كشف الغمّة : ج ۱ ص ۳۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۱۱۹ ح ۲۹ ؛ المناقب للخوارزمي : ص ۳۳۶ ح ۳۵۷ ، ذخائر العقبى : ص ۷۰ ، تاريخ دمشق : ج ۵۲ ص ۴۴۵ ح ۱۱۱۱۴ كلّها عن أنس .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۴۴ ح ۶۳ .

5.السَّبَب : الحبل (النهاية : ج ۲ ص ۳۲۹ «سبب»).

6.الخَلْج : الجذب والنزع (النهاية : ج ۲ ص ۵۹ «خلج»).

7.الأشطان : جمع شَطَن ؛ الحبل ، وقيل : الطويل منه (النهاية : ج ۲ ص ۴۷۵ «شطن»).

8.المرائر : جمع مريرة ، وهو الحبل يُفتَل على أكثر من طاق (النهاية : ج ۴ ص ۳۱۷ «مرر») .

9.أقران : جمع قَرَن ؛ الحبل الذي يُشدّ به بعيران (النهاية : ج ۴ ص ۵۳ «قرن») ، وهذا الكلام استعارة لافتراق الأحبّة والأقران.

10.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۴۸ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 172070
صفحه از 584
پرینت  ارسال به