305
دانشنامه قرآن و حديث 1

فصل دوم : اقسام اَجَل

قرآن

«او همان كسى است كه شما را از گِلى آفريد . آن گاه مدّتى را [براى عمر شما ]مقرّر داشت ، و اَجَل حتمى ، نزد اوست . با اين همه ، شما ترديد مى كنيد» .

«او همان كسى است كه شما را از خاكى آفريد ، سپس از آبى ، سپس از علقه اى ، و بعد شما را [به صورت] كودكى بر مى آورد تا به كمالِ قوّت خود برسيد و تا سالمند شويد ـ و از ميان شما ، كسى است كه مرگ پيش رس مى يابد ـ و تا [سرانجام] به مدّتى كه معيّن است ، برسيد ؛ و باشد كه انديشه كنيد» .

«و اگر خدا مردم را به [سزاى] ستمشان مؤاخذه مى كرد ، جنبنده اى بر روى زمين باقى نمى گذاشت ؛ ليكن [كيفر] آنان را تا وقتى معيّن ، باز پس مى اندازد و چون اجلشان فرا رسد ، نمى توانند [آن را ]لحظه اى پس و پيش بيفكنند» .

حديث

۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در باره آيه شريف :«خدا آنچه را بخواهد ، مى زُدايد يا مى نگارد ، و اصل نوشته ، در نزد اوست»ـ :[يعنى] از اجل ، آنچه را كه بخواهد ، مى زُدايد [و كم ]مى كند و آنچه را بخواهد ، به آن مى افزايد.

۱۱.امام باقر عليه السلام :هيچ بنده اى نيست ، مگر آن كه خداوند براى او دو اجل (عمر) تعيين كرده است : كوتاه و طولانى . پس اگر به خاطر خداوند عز و جل صله رحم به جاى آورَد ، خداوند ، عمر او را تا اجلِ طولانى مى كشاند ، و اگر [نسبت به والدين ]بى حرمتى و نافرمانى كند و ستم روا بدارد ، اجلِ كوتاه به او داده مى شود . اين است [معناى] سخن خداى متعال كه : «اجلى مقرّر داشت ، و اجلى محتوم» .


دانشنامه قرآن و حديث 1
304

الفصل الثاني : تصنيف الآجال

الكتاب

«هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ ». ۱

«هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُواْ أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُواْ شُيُوخًا وَ مِنكُم مَّن يُتَوَفَّى مِن قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُواْ أَجَلاً مُّسَمًّى وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ » . ۲

«وَ لَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَابَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَئخِرُونَ سَاعَةً وَ لَا يَسْتَقْدِمُونَ ». ۳

الحديث

۱۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في قَولِهِ تَعالى :«يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ »۴ـ :يَمحو مِنَ الأَجَلِ ما يَشاءُ ، ويَزيدُ فيهِ ما يَشاءُ . ۵

۱۱.الإمام الباقر عليه السلام :ما مِن عَبدٍ إلّا وضَرَبَ اللّهُ لَهُ أجَلَينِ ؛ أدنى وأقصى ، فَإِن وَصَلَ رَحِمَهُ فِي اللّهِ عز و جل مَدَّ اللّهُ لَهُ إلَى الأَجَلِ الأَقصى ، وإن عَقَّ وظَلَمَ اُعطِيَ الأَدنى ، وهُوَ قَولُهُ تَعالى : «قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّى » . ۶

1.الأنعام : ۲ .

2.غافر : ۶۷ .

3.النحل : ۶۱ .

4.الرعد : ۳۹.

5.الفردوس : ج ۵ ص ۲۶۱ ح ۸۱۲۶ عن ابن عبّاس .

6.مستدرك الوسائل : ج ۱۵ ص ۲۴۹ ح ۱۸۱۴۱ نقلاً عن أحمد بن محمّد السيّاري في كتاب التنزيل والتحريف .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 170681
صفحه از 584
پرینت  ارسال به