457
دانشنامه قرآن و حديث 1

۲۶۶.امام على عليه السلام :چيزى چون بهشت نديدم كه طالب آن خفته باشد ؛ و چيزى همانند آتش نديدم كه گريزانِ از آن ، در خواب رفته باشد ؛ و سود بَرنده تر از كسى نديدم كه براى روزى كسب كرده كه در آن روز ، اندوخته ها اندوخته مى شود و نهان ها آشكار مى گردد.

۲۶۷.امام على عليه السلام :آنچه را از بين مى رود ، به آنچه مى ماند ، بفروشيد و سختى دنيا را با [ناز و] نعمت آخرت ، عوض كنيد.

۲۶۸.امام على عليه السلام :از كسانى باشيد كه دانست دنيا فانى است و بِدان زُهد ورزيد ، و دريافت كه آخرت ، باقى است و براى آن كار كرد.

۲۶۹.امام على عليه السلام :بدانيد كه آنچه از دنيا مى كاهد و به آخرت مى افزايد ، بهتر است از آنچه از آخرت مى كاهد و به دنيا مى افزايد ؛ زيرا چه بسيار اندكى كه سود كرد و [چه بسيار ]افزونى كه زيان كرد!

۲۷۰.امام على عليه السلام :آيا آزاده اى يافت نمى شود كه اين ته مانده غذا در دهان را براى كسى كه در خورِ آن است ، وا نهد؟ ۱ به راستى كه جان هاى شما را بهايى جز بهشت نيست . پس آنها را جز به بهشت مفروشيد.

۲۷۱.امام على عليه السلام :هر كس خود را به چيزى جز بهشت بفروشد ، رنج بسيار مى كشد.

۲۷۲.امام على عليه السلام :آگاه باشيد كه آنچه از دنيا روى آورده بود ، پشت كرده و آنچه از آن پشت كرده بود ، روى آورده است و بندگان نيك خدا ، بار كوچيدن بر بستند و اين دنياى اندكِ نامانا را به بسيارِ آخرتِ مانا فروختند.

1.مقصود از ته مانده غذا ، دنياست . معناى عبارت ، اين است : آيا آزادمردى پيدا نمى شود كه اين دنياى پست و بى ارزش را به اهلش وا گذارد؟


دانشنامه قرآن و حديث 1
456

۲۶۶.عنه عليه السلام :إنّي لَم أرَ مِثلَ الجَنَّةِ نامَ طالِبُها ، ولا كَالنّارِ نامَ هارِبُها ، ولا أكثَرَ مُكتَسِبا مِمَّن كَسَبَهُ اليَوم ۱ تُذخَرُ فيهِ الذَّخائِرُ وتُبلى فيهِ السَّرائِرُ . ۲

۲۶۷.عنه عليه السلام :بيعوا ما يَفنى بِما يَبقى ، وتَعَوَّضوا بِنَعيمِ الآخِرَةِ عَن شَقاءِ الدُّنيا . ۳

۲۶۸.عنه عليه السلام :كونوا مِمَّن عَرَفَ فَناءَ الدُّنيا فَزَهَدَ فيها ، وعَلِمَ بَقاءَ الآخِرَةِ فَعَمِلَ لَها . ۴

۲۶۹.عنه عليه السلام :اِعلَموا أنَّ ما نَقَصَ مِنَ الدُّنيا وزادَ فِي الآخِرَةِ خَيرٌ مِمّا نَقَصَ مِنَ الآخِرَةِ وزادَ فِي الدُّنيا ، فَكَم مِن مَنقوصٍ رابِـحٍ ومَزيدٍ خاسِرٍ . ۵

۲۷۰.عنه عليه السلام :ألا حُرٌّ يَدَعُ هذِهِ اللُّماظَةَ ۶ لِأَهلِها؟! إنَّهُ لَيسَ لِأَنفُسِكُم ثَمَنٌ إلَا الجَنَّةَ ؛ فَلا تَبيعوها إلّا بِها . ۷

۲۷۱.عنه عليه السلام :إنَّ مَن باعَ نَفسَهُ بِغَيرِ الجَنَّةِ فَقَد عَظُمَت عَلَيهِ المِحنَةُ . ۸

۲۷۲.عنه عليه السلام :ألا إنَّهُ قَد أدبَرَ مِنَ الدُّنيا ما كانَ مُقبِلاً وأقبَلَ مِنها ما كانَ مُدبِرا ، وأزمَعَ ۹ التَّرحالَ عِبادُ اللّهِ الأَخيارُ ، وباعوا قَليلاً مِنَ الدُّنيا لايَبقى بِكَثيرٍ مِنَ الآخِرَةِ لا يَفنى . ۱۰

1.في بحار الأنوار : «لِيَومٍ» ، والظاهر أنّه هو الصواب .

2.تحف العقول : ص۱۵۲ ، غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۳۱ ح ۲۷۶۱ وفيه صدره إلى «هاربها» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص۲۹۳ ح ۲ .

3.غرر الحكم : ج ۳ ص ۲۶۹ ح ۴۴۵۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۹۶ ح ۴۰۱۷ .

4.غرر الحكم : ج ۴ ص ۶۱۶ ح ۷۱۹۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۹۶ ح ۶۶۹۱ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۴.

6.اللُّماظةُ : ما يبقى في الفم من أثر الطعام (النهاية : ج ۴ ص ۲۷۱ «لمظ») . والمراد بها الدنيا ؛ أي : ألا يوجد حرّ يترك هذا الشيء الدنيءَ لأهله؟

7.نهج البلاغة : الحكمة ۴۵۶ ، تحف العقول : ص ۳۹۱ عن الإمام زين العابدين عليه السلام ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۶۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۳۰۶ ح ۱ وراجع : الكافي : ج ۱ ص ۱۹ ح ۱۲ و غرر الحكم : ج ۲ ص ۵۱۲ ح ۳۴۷۳ .

8.غرر الحكم : ج ۲ ص ۵۱۲ ح ۳۴۷۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۵۰ ح ۳۳۰۹.

9.أزمَعَ الأمرَ وبه وعليه : مَضى فيه وثَبَّتَ عليه عَزمَه (لسان العرب : ج ۸ ص ۱۴۳ «زمع») .

10.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۲ ، غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۳۸ ح ۲۷۸۱ و ص ۳۳۹ ح ۲۷۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۳۴ ص ۱۲۶ ح ۹۵۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 172091
صفحه از 584
پرینت  ارسال به