استفاده بهینه از سرمایه ‏ها

امام رضا(ع):

...انّ اللّه‏ یُبِغضُ... اضاعة المال...

تحف العقول /۳۲۶؛ مسند الامام الرضاع ۱/۲۸۵.

بى گمان خداوند... تباه سازى اموال را... دشمن دارد.

استفاده درست و منطقى از اموال، اصلى اسلامى و عقلى و اقتصادى است. هرگونه سرمایه گذارى، یا تولید، یا توزیع و یا مصرف باید در چهارچوب بهره بردارى بهینه و با توجیهى اقتصادى باشد. این موضوع نیاز به محاسبه و برنامه ریزى ‏هاى اصولى، و مدیریتهاى اقتصادى - تخصصى و فنى دارد، و گرنه سرمایه ‏ها هرز مى‏رود، و یا بازده لازم  را ندارد. اگر در مصرف باشد، مصرفى اضافى و اسرافى است. اگر در توزیع باشد، توزیعى ناعادلانه و به زیان توده‏هاست، و این خود نوعى تضییع و تباه سازى اموال است، زیرا که اموال و سرمایه‏ ها در جاى لازم هزینه نمى‏ شود، و در بخشى تراکم مى ‏یابد، و چون غده سرطانى، در اندام جامعه مى ‏گردد. و بخشى رابه سستى و ناتوانى و نابودى دچار مى‏ سازد. اینها همه تباه سازى مال است، که اگر حسابگرى‏ هاى دقیق و مدیریت‏هاى کاردان و متعهد در کارها نباشد، چنین تباه سازى ‏هایى فراوان رخ مى ‏دهد، و سرمایه ‏هاى ملى هرز مى‏ رود.

براى روشن‏تر شدن و عینیت یافتن این اصل محورى، مثالى مى ‏آوریم: اگر براى اداره و سازمانى ده خودرو کافى است، پانزده خودرو اگر باشد، تباه سازى اموال است، و اگر خودروها با فلان قیمت کارها رابه سامان مى ‏رساند خودروهاى تجملى و گران قیمت اگر خریده شود، تضییع اموال است.

در زندگى‏ هاى شخصى، و اموال فردى نیز چنین است، و از این مثال مى ‏توان به هزاران نمونه تباه سازى اموال در زندگى فردى و گروهى پى برد. امام بزرگ انسان، این عمل اقتصادى را مبغوض خداوند معرفى مى‏ کند، و به آنها که ایمانى راستین دارند، و خداباور حقیقى‏ اند توجه مى‏دهد که کارى انجام ندهند که خشم خداوند را در پى دارد.