149
فرهنگ نامه مهماني

۲۴۶.صحيح البخارىـ به نقل از ابو مسعود ـ: مردى از انصار ، ملقّب به ابو شعيب آمد و به غلامش ـ كه قصّاب بود ـ گفت : برايم غذايى به اندازه پنج نفر درست كن؛ چون مى خواهم با پيامبر صلى الله عليه و آله ، پنج نفر را دعوت كنم ؛ چرا كه در چهره ايشان گرسنگى مى بينم .
پس آنها را دعوت كرد ؛ امّا يك نفر ديگر هم با آنها آمد .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : « اين هم به دنبال ما آمد . اگر اجازه مى دهى بماند، وگرنه برگردد » .
ابو شعيب گفت : نه ، اجازه مى دهم .

ر . ك : ص 137 (آنچه شايسته مهمان نيست / شركت كردن بدون دعوت در مهمانى ديگران) .

5 / 8

روزه مستحبّى گرفتن ، مگر با اجازه ميزبان

۲۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه يكى از شما مهمان قومى شد ، نبايد روزه بگيرد ، مگر با اجازه آنها .

۲۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس مهمان قومى شد ، نبايد روزه مستحبّى بگيرد ، مگر با اجازه آنها .

۲۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از فهميدگى مهمان است كه روزه مستحبّى نگيرد ، مگر با اجازه ميزبان . . . در غير اين صورت ، آن مهمان ، آدم نادانى است .

۲۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه مردى وارد شهرى شد ، مهمان ساكنان آن شهر از همدينان خويش است تا زمانى كه از پيش آنان برود . و براى مهمان، سزاوار
نيست كه روزه بگيرد ، مگر با اجازه ميزبانان ، مبادا كه غذايى درست كنند و خراب بشود . براى آنها نيز سزاوار نيست روزه بگيرند ، مگر با اجازه مهمان ، مبادا كه مهمان از آنها خجالت بكشد و غذا بخواهد ؛ ولى به خاطر [رعايت حال ]آنها ، از خوردنْ خوددارى كند .


فرهنگ نامه مهماني
148

۲۴۶.صحيح البخاري عن أبي مسعود :جاءَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ يُكَنّى أبا شُعَيبٍ ، فَقالَ لِغُلامٍ لَهُ قَصّابٍ : اِجعَل لي طَعاما يَكفي خَمسَةً ، فَإِنّي اُريدُ أن أدعُوَ النَّبِيّ صلى الله عليه و آله خامِسَ خَمسَةٍ ، فَإِنّي قَد عَرَفتُ في وَجهِهِ الجوعَ ، فَدَعاهُم فَجاءَ مَعَهُم رَجُلٌ .
فَقالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : إنَّ هذا قَد تَبِعَنا ، فَإِن شِئتَ أن تَأذَنَ لَهُ فَائذَن لَهُ ، وإن شِئتَ أن يَرجِعَ رَجَعَ .
فَقالَ : لا ، بَل قَد أذِنتُ لَهُ . ۱

راجع : ص 136 (ما لا ينبغي للضيف / الحضور في ضيافة الآخرين من دون دعوة) .

5 / 8

الصَّومُ تَطَوُّعا إلّا بِإِذنِ المُضَيِّفِ

۲۴۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا ضافَ أحَدُكُم بِقَومٍ ، فَلا يَصومَنَّ إلّا بِإِذنِهِم . ۲

۲۴۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن نَزَلَ عَلى قَومٍ فَلا يَصومُ تَطَوُّعا إلّا بِإِذنِهِم . ۳

۲۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :مِن فِقهِ الضَّيفِ ألّا يَصومَ تَطَوُّعا إلّا بِإِذنِ صاحِبِهِ ... وإلّا كانَ الضَّيفُ جاهِلاً . ۴

۲۵۰.عنه صلى الله عليه و آله :إذا دَخَلَ رَجُلٌ بَلدَةً فَهُوَ ضَيفٌ عَلى مَن بِها مِن أهلِ دينِهِ حَتّى يَرحَلَ
عَنهُم ولا يَنبَغي لِلضَّيفِ أن يَصومَ إلّا بِإِذنِهِم ؛ لِئَلّا يَعمَلُوا الشَّيءَ فَيَفسُدَ عَلَيهِم ، ولا يَنبَغي لَهُم أن يَصوموا إلّا بِإِذنِ الضَّيفِ ؛ لِئَلّا يَحتَشِمَهُم فَيَشتَهِيَ الطَّعامَ، فَيَترُكَهُ لَهُم. ۵

1.صحيح البخاري : ج ۲ ص ۷۳۳ ح ۱۹۷۵ ، صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۶۰۸ ح ۱۳۸ ، سنن الترمذي : ج ۳ ص ۴۰۵ ح ۱۰۹۹ كلاهما نحوه ، كنزالعمّال : ج ۹ ص ۲۷۲ ح ۲۵۹۸۵ .

2.كنزالعمّال : ج ۹ ص ۲۵۱ ح ۲۵۸۹۴ .

3.الكافي : ج ۴ ص ۸۶ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۲۹۶ ح ۸۹۵ ، تفسير القمّي : ج ۱ ص ۱۸۷ وليس فيه «تطوّعا» وكلّها عن الزهري عن الإمام زين العابدين ، بحارالأنوار : ج ۹۶ ص ۲۶۱ ح ۱ .

4.الكافي : ج ۴ ص ۱۵۱ ح ۲ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۵۵ ح ۲۰۱۴ كلاهما عن هشام بن الحكم عن الإمام الصادق عليه السلام ، علل الشرائع: ص ۳۸۵ ح ۴ عن الحكم بيّاع الكرابيس عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلامعنه صلى الله عليه و آله ، بحارالأنوار : ج ۹۶ ص ۲۶۵ ح ۱۱ .

5.الكافي : ج ۴ ص ۱۵۱ ح ۳ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۲۰۱۳ ، علل الشرائع : ص ۳۸۴ ح ۲ كلّها عن الفضيل بن يسار عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۷۵ ص ۴۶۲ ح ۱ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه مهماني
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي،حميد رضا (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 108446
صفحه از 171
پرینت  ارسال به