73
فرهنگ نامه مهماني

۱۰۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :صاحب خانه ، قبل از ديگران مى نوشد، ۱ و بعد از همه ، دست هايش را مى شويد .

نكته

مطابق روايات ياد شده ، شايسته است كه ميزبان ، پيش از مهمانان در آغاز و بعد از همه آنان در پايان غذا خوردن ، دستان خود را بشويد.
به نظر مى رسد پيام اصلى اين احاديث و ديگر احاديثى كه به ميزبان توصيه مى كند تا نخستين نفرى باشد كه مشغول غذا خوردن مى شود يا آخرين نفرى باشد كه از غذا خوردن دست مى كشد ، يادآورى اين نكته به اوست كه ميزبان بايد به صورت عملى ، خرسندىِ خود را از حضور مهمانان و آمادگى اش را براى پذيرايى شايسته از آنها اعلام نمايد و پيشى گرفتن ميزبان براى شستن دست خود پيش از شروع غذا خوردن ، در حقيقت ، وسيله اى براى ابراز اين معناست .
روشن است چنانچه ميزبان ، خود ، پيش از همه در كنار سفره حضور يابد و براى خوردن غذا آماده شود ، مهمانان نيز راحت تر و بدون خجالت كشيدن ، مشغول غذا خوردن مى شوند . همچنان كه اگر ميزبان ، آخرين كسى باشد كه از غذا خوردن دست بشويد ، مهمان هايى كه كندتر غذا مى خورند، فرصت كافى براى سير شدن خواهند داشت . بر مبناى اين ادب مى توان گفت كه هر اقدامى از سوى ميزبان ـ كه نشانه رضايتمندى وى از پذيرايى از مهمان است ـ ، از نظر اسلام ، پسنديده است .

1.يعنى اگر براى پذيرايى ، نوشيدنى آورده شد ، شايسته است كه ميزبان ، پيش از همه اقدام به نوشيدن نمايد ؛ همچنان كه سر سفره غذا نيز بايد قبل از آنان شروع به خوردن كند تا مهمانان خجالت نكشند . اين حديث ، با حديثى كه مى گويد : « ساقىِ قوم بايد آخر از همه آب بنوشد » ، منافاتى ندارد ؛ چرا كه ميان ميزبان و ساقى ، تفاوت است ؛ ثانيا بر فرض اين كه ميزبان ، خود ساقى باشد ، احتمال دارد حديث دوم ، ناظر به موردى باشد كه همگان تشنه اند . در اين صورت ، شايسته است كه ميزبان ، آخرين كسى باشد كه آب مى نوشد .


فرهنگ نامه مهماني
72

۱۰۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :صاحِبُ الرَّحلِ يَشرَبُ أوَّلَ القَومِ ۱ ، ويَتَوَضَّأُ آخِرَهُم . ۲

نكتة

طبقاً للروايات الآنفة الذكر فإنّ من الجدير بصاحب الدعوة أن يتقدّم على الضيوف بغسل يديه قبل البدء بالطعام ، ويتأخّر عنهم في ذلك بعد الانتهاء منه.
والذي يبدو في النظر أنّ الهدف الأساسي من هذه الروايات والروايات الاُخرى التي تدعو صاحب الطعام بأن يكون أوّل من يبدأ بتناول الطعام وآخر من ينتهي منه هو التنبيه على أنّه ينبغي للمضيِّف أن يبيّن للضيوف عمليّاً ارتياحَه من إجابتهم دعوته ، ويريهم من خلال استضافتهم بالشكل اللائق استعدادَه لخدمتهم ، وما تَقدُّمُه عليهم في غسل يديهِ قبل الطعام وتقدُّمُه في تناول الطعام إلّا وسيلة للتعبير عن هذا المعنى . ومن الواضح أنّ جلوس صاحب الطعام على المائدة وتهيُّأَهُ لتناول الطعام يُشعِر الضّيفَ براحة أكبر ، ويزيل عنه الخجل حين انشغاله بتناول الطعام . كما أنّ تأخّره عن الضيوف في غسل يديه يفسح المجال لمن يأكل ببط ء أن يشبع من الطعام حيث ستكون لديه الفرصة الكافية لتناول الطعام من دون خجل . وعلى اساس هذا الأدب يمكننا القول بأن كل تصرف يصدر من المستضيف من شانه بيان رضاه عن استضافة الضيف ، فهو مستحسن من وجهة نظر الإسلام.

1.«صاحب الرحل» أي صاحب المنزل ، «يشرب أوّل القوم» أي الأضياف ، كما أنّه يبدأ بالأكل لئلّا يحتشموا ، ولا ينافي ما سيأتي أنّ ساقي القوم آخرهم شربا ، فإنّه فرق بين صاحب الرحل والساقي ، ويمكن أن يحمل الأخير على عطش القوم ، والوضوء غسل اليد قبل الطعام (بحارالأنوار : ج ۶۶ ص ۳۶۷) .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۳۵۵ ح ۴۲۵۱ ، المحاسن : ج ۲ ص ۲۴۰ ح ۱۷۳۹ عن النوفلي ، بحارالأنوار : ج ۶۶ ص ۳۶۷ ح ۴۸ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه مهماني
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي،حميد رضا (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 108452
صفحه از 171
پرینت  ارسال به