مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الإکفتاء بما روی فی اصحاب الکساء(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422ق / 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 992
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الإکفتاء بما روی فی اصحاب الکساء(ع)

این اثر، تلخیص کتاب تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر (۵۷۱م) درباره اصحاب کساست.

این اثر، تلخیص کتاب تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر (۵۷۱م) درباره اصحاب کساست. عمده محتوای آن بیش از آنکه تاریخی باشد، حدیثی است. در آغاز کتاب، احادیث و اخبار تاریخی همراه با ذکر اسناد خیر و حدیث درباره حدیث کسا بر اساس نقل ابن عساکر آورده شده و در پی آن، روایتی درباره ماجرای کسا بنا به نقل جابر، از فاطمه زهرا نقل شده و آنگاه به مباحث مربوط به یکایک اصحاب کسا پرداخته شده است.

حدیث های برگزیده در موضوعات گوناگون هر یک از اصحاب کسا، با روش حدیث نگاری و شماره گذاری احادیث به نقل از ابن عساکر در هر بخش با یک سبک و شیوه، ذکر شده است. نسب، نام، القاب، تولد، ازدواج، فرزندان، فضایل و ویژگی های هر یک از اصحاب کسا در فصل مربوط آمده و در هر فصلی، بابی به احادیث مشابه در منابع شیعی با عنوان «تعقیبات» اختصاص یافته است.

کتاب یک مقدمه، پنج فصل، یک خاتمه و یک ضمیمه دارد:

فصل نخست درباره پیامبر و خصوصیات او، شخصیت، نبوت، سریه ها و در گذشت و فرزندان آن حضرت است.

فصل دوم درباره حضرت زهرا، زندگینامه، ازدواج، فرزندان، در گذشت و زیارت او است.

فصل سوم به احادیث برگزیده درباره امام علی، اسلام او، فضایل، شیعه، احادیث مشهور در باره او، آیه های نازل شده مربوط به آن حضرت، علم، مواعظ، وصایا، درگذشت، مرقد و فرزندان او اختصاص یافته است.

فصل چهارم درباره امام حسن مجتبی، نام و فضایل، کلمات، صلح، شهادت و محل دفن اوست.

فصل پنجم، احادیث مربوط به امام حسین، تولد، فضایل، شهادت، ماجرای کربلا و عاشورا و سر بریده او، حوادث پس از عاشورا، قاتلان و فرزندان ایشان است.

خاتمه کتاب درباره امام سجاد و ضمیمه آن درباره امام باقر، زید بن على، فرزندان امام حسین و امام حسن و نیز درباره جعفر بن ابی طالب و فرزندان اوست.