121
حديث پژوهي جلد سوم

جالب توجّه است كه پيشوايان دين ، تنها بر نقد داخلى تأكيد ورزيده اند و از بررسى سند و نقد خارجى ، سخنى به ميان نياورده اند. البته روشن است كه اين روايت ها ، اصل نقد محتوايى را مورد تأييد و تأكيد قرار مى دهند و اگر در ادوار بعد ، مصداق هايى بر آن افزوده گردد ، اين قاعده را خدشه دار نمى كند ؛ بلكه بر توسعه و تكامل اين قاعده دلالت دارد.
گذشته از اين سخنان ، مى توان نمونه هايى از اهتمام به نقد متن را در عمل و سيره اهل بيت عليهم السلام نيز ملاحظه كرد كه در اين جا به مواردى از آنها اشاره مى گردد :
يك . در منابع حديثى اهل سنّت ، مطلبى از ابن مسعود گزارش شده است. مردى از او پرسيد : اگر مردى با زنى ازدواج كرد ، ولى برايش مهريه معين نكرد و پيش از زفاف ، از دنيا رفت [ چه حكمى دارد ] ؟ ابن مسعود چنين گفت : اين زن از شوهرش ارث مى بَرَد و بايد به وى مهر المثل پرداخت گردد. معقل بن سنان اشجعى ، وقتى اين سخن را از ابن مسعود شنيد ، گفت : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در باره بروع ، دختر واشق ـ كه زنى از تيره ما بود ـ ، چنين قضاوت كرد. ابن مسعود از اين سخن ، شادمان گشت ؛ زيرا معقل ، به وى خبر داد كه فتوايش با فتواى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله موافقت داشت . ۱
امّا امير مؤمنان عليه السلام حكم داده است كه : اين زن ، ارث مى بَرَد و عدّه دارد ؛ ولى مستحقّ مهريه نيست و چنين فرموده است :
لا يقبل قول اعرابى من اشجع، على كتاب اللّه .۲سخن معقل اشجعى ، در برابر قرآن ، پذيرفته نيست.
دكتر صلاح الدين بن احمد اَدلُبى ، پس از نقل اين سخن مى نويسد :
شايد مرادشان ، اين آيه باشد :

1.سنن الترمذى ، ج ۵ ، ص ۸۴ ـ ۸۵ ؛ سنن ابن داوود ، ح ۲۱۱۴ ـ ۲۱۱۶ ؛ سنن النسائى ، ج ۶ ، ص ۱۲۱ ، ۱۲۳ و ۱۹۸ .

2.بدايع المنن فى جمع و ترتيب مسند الشافعى والسنن ، ج ۲ ، ص ۳۲۷ .


حديث پژوهي جلد سوم
120

1 . روايات عرض حديث

مهم ترين دليل بر مشروعيت ، بلكه لزوم نقد متن ، روايت هاى عرض است. پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام ، ياران خود را ملزم مى كردند كه شنيده هاى خود را بر قرآنْ عرضه دارند ؛ بويژه آن جا كه شك و ترديد در ميان مى آمد.
عن السكونى عن ابى عبد اللّه عليه السلام قال: قال رسول اللّه : إنّ على كلّ حقّ حقيقة و على كلّ صواب نوراً فما وافق كتاب اللّه فخذوه و ما خالف كتاب اللّه فدعوه .۱سكونى ، از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «هر حقّى را حقيقتى و هر صوابى را نورى است . پس آنچه را با كتاب خدا موافقت مى كند ، بگيريد ، و آنچه را با كتاب خدا مخالف است ، كنار بگذاريد».عن ابى هريرة عن النبى صلى الله عليه و آله قال: سيأتيكم عنّى احاديث مختلفة فما جأكم موافقاً بكتاب اللّه و لسنّتى فهو منّى و ما جأكم مخالفاً للكتاب اللّه و سنّتى فليس منّى .۲ابوهريره ، از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت مى كند : «زمانى خواهد آمد كه سخنان گونه گون از من برايتان گزارش مى شود. پس آنچه موافق كتاب خدا و سنّت من باشد ، از من است و آنچه با كتاب خدا و سنّت من مخالف باشد ، از من نيست».
در منابع حديثى شيعه و اهل سنّت ، اين مضمون به طرق متعدّد روايت شده است. ۳

1.الكافى ، ج ۱ ، ص ۶۹ .

2.سنن الدار قطنى ، ج ۴ ، ص ۱۳۳ .

3.در منابع شيعى ، ر . ك : الكافى ، ج ۱ ، ص ۶۰ ، ۶۲ ، ۶۷ و ۶۹ و ج ۶ ، ص ۵۸ ؛ تهذيب الأحكام ، ج ۷ ، ص ۲۷۵ ؛ الاستبصار ، ج ۱ ، ص ۱۹۰ ؛ الاحتجاج ، ج ۲ ، ص ۴۴۶و ۴۵۰ ؛ الأمالى ، صدوق ، ص ۳۶۷ ، مجلس ۵۸ ، ح ۱۶ ؛ تحف العقول ، ص ۱۳۴ و ۴۵۸ ؛ تفسير العيّاشى ، ج ۱ ، ص ۸ ـ ۹ ؛ جامع الأخبار ، ص ۱۸۱ ، فصل ۱۴۱ ؛ اختيار معرفة الرجال ، ص ۲۲۴ ، ش ۴۰۱ ؛ قرب الاسناد ، ج ۱ ، ص ۴۴ ؛ المحاسن ، ج ۱ ، ص ۲۲۰ ، ۲۲۱ و ۲۲۶ ؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲ ، ص ۲۰ ، ب ۳۰ ، ح ۴۵ ؛ بحار الأنوار ، ج ۲ ، ص ۲۳۵ ، ب ۲۹ ، ح ۲۰ ؛ مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۳۰۶ ، ب ۹ ، ح ۲۱۴۲۲ ؛ الايضاح ، ص ۳۱۲ ؛ مجمع البيان ، ج ۱ ، ص ۳۹ . و در منابع اهل سنّت ، ر . ك : سنن الدارمى ، ج ۱ ، ص ۱۴۶ ؛ مجمع الزوائد ، ج ۱ ، ص ۱۰۷ ؛ المعجم الكبير ، ج ۲۱ ، ص ۲۴۴ ؛ دستور معالم الحكم ، ص ۷۸ ؛ كنز العمّال ، ج ۱ ، ص ۱۷۵ ، ۱۷۹ ، ۱۸۳ ، ۱۹۰ ، ۱۹۱ ، ۱۹۶ ، ۱۹۷ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي جلد سوم
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 255993
صفحه از 399
پرینت  ارسال به