فداك يابن رسول اللّه ! من أىّ شئ خلقها؟ فقال: أخبرنى أبى عن آبائه قال: قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : إنّ اللّه تبارك و تعالى قبض قبضة من طين فخلطها بيمينه ـ و كلتا يديه يمين ـ فخلق منها آدم و فضلت فضلة من الطين فخلق منها حوّاء . 1 ابو مقدام مى گويد : از امام باقر عليه السلام پرسيدم : خداوند ، حوّا را از چه آفريد ؟
فرمود : «ديگران چه مى گويند ؟» .
گفتم : آنان معتقدند كه خداوند ، حوّا را از دنده مرد خلق كرد.
فرمود : «دروغ مى گويند! آيا خداوند ، ناتوان بود كه حوّا را به گونه اى ديگر بيافريند ؟» .
گفتم : پس حوّا چگونه آفريده شد ؟
فرمود : «پدرم از پدرانش و آنها از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل فرموده است كه خداوند ، مشتى خاك را از زمين برداشت ، با دست راست خود ـ كه هر دو دست او راست است ـ آن را به هم زد و از آن ، آدم را آفريد و از زيادى آن ، حوّا را خلق كرد» .
2 . اهتمام صحابه و اصحاب ائمّه عليهم السلام به نقد متن
گذشته از اين سخنان و سيره ـ كه مصدر اهتمام و توجّه به نقد متن به شمار مى آيند ـ ، صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و اصحاب ائمّه عليهم السلام در عمل به آنها توجّه وافر داشتند كه در اين جا به نمونه هايى اشاره مى شود. در كتاب الاجابة لايراد ما استدركته عايشة على الصحابة ، 2 بدر الدين زركشى ، نمونه هايى از نقدهاى محتوايى را كه عايشه ، بر صحابه وارد كرده ، گردآورده است كه ما دو نمونه از نقدهاى او را بر ابو هريره مى آوريم :
إنّ رجلين دخلا على عايشه فقالا: إنّ أبا هريرة ـ يحدث إن نبى اللّه صلى الله عليه و آله كان يقول: انّما الطيرة فى المرأة و الدابة و الدار ... قالت: والذى انزل القرآن على أبى القاسم، ما هكذا كان يقول و لكن كان نبى اللّه صلى الله عليه و آله يقول: كان أهل الجاهلية يقولون: الطيرة