دلالت يكى ، نياز به قرائن و وسائط نداشته باشد.
ـ يكى از دو خبر ، با دليل ديگر ، تأييد گردد.
ـ عمل اكثر متقدّمان بر مبناى مضمون ، يكى باشد.
ـ يكى از آنها موافق با اصل باشد.
ـ يكى از آنها مخالفت با عامه داشته باشد . ۱
آية اللّه سيستانى در كتاب الرافد فى علم الاُصول مى نويسد :
در بحث خبر واحد ، از مسلك عقلايى سخن گفتيم و به اين رأى رسيديم كه نزد عقلْ وثوق ناشى از مقدّمات عقلانى ، ارزش دارد . اين مقدمات مى تواند ثقه بودن رُوات يا مشهور بودن مضمون و مورد اتفاق بودن محتوا باشد. البته وثاقت روات ، شهرت و اجماع ، موضوعيت ندارد ؛ بلكه معيار ، وثوق عقلايى است و نيز از اين مقدمات ، هماهنگى محتوا با اصول مسلّم اسلامى و قواعد عقلى و شرعى است. ۲
البته برخى ديگر از اصوليان نيز در بحث ترجيح اخبار ، اشاراتى به مرجّحات مضمونى دارند . ۳
3 . دراية الحديث
ابو حاتم رازى ( 195 ـ 277 ق ) مى گويد :
تعرف جودة الدينار بالقياس إلى غيره، فإن تخلّف عنه فى الحمرة و الصفا علم انّه مغشوش... و يقاس صحّة الحديث بعدالة ناقليه و ان يكون كلاماً يصلح ان يكون من كلام النبوّة ... . ۴
مرغوبيت دينار را از مقايسه با نمونه هاى ديگر به دست مى آورند ؛ اگر در قرمزى و جلا ، مانند آنها نباشد ، دانسته مى شود كه غش و ناخالصى دارد... . به همين
1.معالم الاُصول ، ص ۳۴۸ ـ ۳۴۹ .
2.الرافد فى علم الاُصول ، ج ۱ ، ص ۲۴ ـ ۲۵ .
3.براى نمونه ، ر . ك : «مأخذشناسى نقد محتوايى حديث» ، فصل نامه علوم حديث ، ش ۱۵ ، ص ۱۷۶ ـ ۱۷۸ .
4.تقدمة الجرح و التعديل ، ص ۳۵۱ .