149
حديث پژوهي جلد سوم

پيشه و شغل ،
ـ زبان ،
ـ زادگاه ،
ـ نژاد .
اينك ، به عنوان نمونه ، به بررسى و شرح اجمالى مورد اوّل مى پردازيم.

مخالفت با قرآن

اين قاعده و اصل ، در روايات متعدّدى مطرح شده است. گاه بدين صورت كه هرچه را كه مخالف قرآن است ، كنار بگذاريد و گاه بدين عنوان كه آنچه را با قرآن موافق است ، بپذيريد .
پرسش مهم در اين جا اين است كه : منظور از مخالفت و موافقت چيست؟ چه نوع مخالفت و موافقتى ، معيار سنجش است؟ آيا مراد از مخالفت ، تباين مفهومى است يا شامل مخالفت به عموم و خصوص من وجه هم مى شود؟ نسبت به موافقت نيز همين پرسش ها مطرح است.
از سوى ديگر ، اصوليان ، روايت عرض بر قرآن را دو قسم كرده اند : دسته اى كه به صورت ابتدايى ، مسئله عرض بر قرآن و سنجش با آن را مطرح مى كند و دسته ديگر كه اين قاعده و ضابطه را براى موارد تعارض ، مطرح مى سازد. آيا مضمون اين دو دسته ، دو پيام دارد يا نه؟
اينها پرسش هايى است كه بايد در اين حوزه پاسخ داده شود. به نظر مى رسد كه مطالب قابل طرح را در ضمن سه مسئله بايد ارائه كرد : دسته بندى روايات عرض حديث بر قرآن ؛ بررسى مفاد روايات عرض حديث بر قرآن ؛ نمونه هايى از عرض حديث بر قرآن .

الف . دسته بندى روايات عرض حديث بر قرآن

آية اللّه سيّد ابو القاسم خويى ۱ و شهيد سيّد محمّدباقر صدر ، ۲ روايات عرض را دو قسم

1.مصباح الاُصول ، ج ۳ ، ص ۴۰۷ .

2.تعارض الأدلّة الشرعية ، ص ۳۱۵ و ۳۴۹ .


حديث پژوهي جلد سوم
148

به نظر مى رسد بتوان آنچه را كه از روايات استفاده مى شود و در كلام متفكّران اسلامى بدان اشاره شده ، در اين تقسيم بندى جاى داد :
1 . مخالفت با قرآن ؛
2 . مخالفت با سنّت قطعى ؛
3 . موافقت و مخالفت با عامّه ؛
4 . موافقت و مخالفت با شهرت و اجماع ؛
5 . موافقت و مخالفت با احتياط ؛
6 . مخالفت و موافقت با اميال حكّام ؛
7 . مخالفت با عقل ؛
ـ نقل ثواب و عقاب هاى بسيار براى كارهاى كوچك ،
ـ بيان امور سخيف نزد عقل ،
ـ نقل مسائل عمومى توسط يك نفر ؛
8 . مخالفت با دستاوردهاى قطعى علوم تجربى :
ـ پزشكى ،
ـ نجوم و كيهان شناسى ،
ـ روان شناسى ،
ـ جامعه شناسى ،
ـ زيست شناسى ؛
9 . سبك ادبى ؛
10 . مخالفت با واقعيت هاى مشهود ؛
11 . مخالفت با تاريخ مسلّم و قطعى ؛
12 . روان شناسى و شخصيت راوى :
ـ خانواده ،
ـ عقايد ،

  • نام منبع :
    حديث پژوهي جلد سوم
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 255972
صفحه از 399
پرینت  ارسال به