دو . در ظاهر ، با قرآنْ مخالف است ؛
سه . نه موافق است و نه مخالف.
صورت اوّل و سوم ، جاى بحث ندارد ؛ لكن صورت دوم ، چند حالت دارد :
ـ مى توان ميان نص قرآنى و خبر ، جمع عرفى كرد ، بدين معنا كه هر يك ، مربوط به شخص يا حالت يا زمانى باشد ؛
ـ نسبت خبر با قرآن ، نسبت خاص و مقيّد با عام و مطلق باشد ؛
ـ حمل بر نسخ شود ، اگر تقدّم و تأخّر دو نص روشن باشد ؛
ـ تأويل گردد ، اگر تقدّم و تأخّر ، روشن نيست ؛
ـ قابل تأويل نباشد. در اين صورت ، خبر ، مردود شناخته مى شود.
سپس اضافه مى كند كه تناقض حديث متواتر يا مشهور با قرآن ، به اثبات نرسيده است و آنچه به عنوان مناقض مطرح مى شود ، اخبار آحاد است. ۱
2 . مرحوم آية اللّه خويى ، مخالفت را در روايات عرض ، دو گونه معنا مى كند : در روايات طرح ، معنايش مخالفت است ، به گونه اى كه جمع عرفى ، ممكن نباشد و نسبت آنها با قرآن ، تباين يا عموم و خصوص من وجه باشد و در روايات ترجيح ، مراد ، تخصيص و تقييد است ؛ يعنى نسبت عموم و خصوص مطلق . وى چنين مى نويسد :
والمراد من المخالفة هى المخالفة بنحو لا يكون بينها و بين الكتاب والسنّة جمع عرفى كما إذا كان خبر مخالفاً للكتاب أو السنّة على نحو التباين أو العموم من وجه و أمّا الأخبار المخالفة للكتاب أو السنّة بالتخصيص أو التقييد فليست مشمولة لهذه الأخبار . ۲
مراد از مخالفت ، مخالفتى است كه ميان آن و قرآن و سنّت جمع عرفى ، وجود نداشته باشد ؛ مانند هنگامى كه خبر به نحو تباين يا عموم و خصوص من وجه ،