الموافقة . ۱
يك. در روشن ساختن مراد از غير موافق با كتاب است. آيا منظور ، مخالف كتاب است ، بدان معنا كه قرآن ، متعرّض آن شده ؛ ولى حديث ، با آن موافقت ندارد ؟ يا فراتر از آن است و آن جا را نيز شامل مى شود كه قرآن ، اصلاً بدان متعرّض نشده است؟ در اين صورت، عدم موافقت با كتاب، از قبيل سالبه به انتفاى موضوع است.
بى ترديد ، مقتضاى استظهار عرفى ، معناى اوّل است ؛ چرا كه جمله آنچه موافق كتاب نيست ، گر چه قضيه اى سالبه است و آن ، به صورت منطقى ، فراتر از سالبه به انتفاى محمول و سالبه به انتفاى موضوع است ، لكن متفاهم عرفى ، سالبه به انتفاى محمول است. يعنى با وجود دلالتى از قرآن در اين زمينه ، حديثْ با آن سازگار نباشد. اين معنا را حديث سوم نيز تأييد مى كند كه مقابل موافقت كتاب را مخالفت قرار داد. بنا بر اين ، اين حديث نيز شاهدى بر اراده اين معنا از مخالفت با كتاب است .
در تفسير دومين دسته از اخبار طرح مى نويسد :
والتفسير المشهور لمفاد هذه الطائفة: ان كلّ حديث لا يكون فى القرآن دلالة ولو بالعموم أو الإطلاق، توافق مدلوله و تشهد عليه لا يكون مقبولاً . ۲
تفسير مشهورِ اين دسته از روايات چنين است : هرگاه براى [ اثبات صحّت ]حديثى ، دلالتى ، گرچه به عموم يا اطلاق ، در قرآن موجود نباشد و بر آن گواهى ندهد ، پذيرفته نيست .
در تفسير اين مفاهيم در اخبار ترجيح ، معتقد است كه منظور از موافقت نيز عدم مخالفت است. وى چنين توضيح مى دهد :
الأوّل، الموافقة والمخالفة مع الكتاب، فيرجح ما وافق الكتاب على ما خالفه و