تعارض هاى غير مستقر يا تعارض به صورت عموم و خصوص من وجه ؛ بلكه بر سقوط اخبار در صورت تعارض مستقر ـ به شرحى كه گذشت ـ ، حكم مى كنيم. ۱
ج . نمونه هايى از عرض اخبار بر قرآن
در اين قسمت ، به مواردى اشاره مى شود كه محدّثان ، فقيهان و يا ديگر متفكّران اسلامى ، بر سنجش اخبار يا قرآن به صورت تطبيقى پرداخته اند. يادآورى مى شود كه در اين جا در صدد تفحّص و جستجوى كامل نبوده ايم ؛ چنان كه در مقام سنجش و ارزيابى اين تطبيق ها و عرضه ها نيستيم و صحّت و سُقم آنها ، بر عهده صاحبانشان است :
1 . شيخ مفيد ، روايات عدد را در شمارش ماه رمضان ، مخالف قرآن دانسته و روايات معيار بودن رؤيت هلال را موافق قرآن مى داند :
والحديث فى العدد يخالف القرآن فلا يقاس بحديث الروية الموافق للقرآن .۲احاديث تعيين عدد [ براى ماه رمضان ] ، مخالف قرآن است و با احاديث رؤيت ـ كه موافق قرآن است ـ ، قابل مقايسه نيست .
2 . شيخ طوسى ، روايت جواز نماز خواندن با لباس آغشته به شراب را نمى پذيرد و آن را مخالف قرآن مى انگارد.
و هذه الأخبار مخالفة لظاهر القرآن فينبغى أن يكون العمل على غيرها .۳اين روايات ، با ظاهر قرآنْ مخالف است. پس شايسته است كه به غير اين روايات ، عمل شود.
3 . علّامه سيّد محمّد حسين طباطبايى ، رواياتى را كه آيه « فَلَمَّآ ءَاتَاهُمَا صَلِحًا جَعَلَا لَهُ شُرَكَآءَ »۴ را بر آدم و حوّا تفسير كرده اند ، مخالف قرآن مى شمرد :