179
حديث پژوهي جلد سوم

حديثْ نگاشته شد . در اين مرحله ، از آثار محمّد بن سحنون ( م 256 ق ) مى توان ياد كرد. در مرحله سوم ، تدوين كتاب هاى جامع حديثى ، شرح نويسى ، گزيده نويسى ، تراجم و طبقات ، صورت پذيرفت. ۱

آثار برجسته قَيرَوانى ها

پايان بخش كتاب ، معرفى ده اثر از آثار برجسته قيروانى ها تا پايان قرن پنجم است كه آنها را در چهار بخش ، بدين صورت تنظيم كرده است :

يك . المصنّفات على الأبواب

ـ كتاب السنن أو الجامع فى السنن و الآداب والمغازى والتاريخ ، ابن يزيد القيروانى ( م 386 ق ) ؛
ـ المُلخِص لما فى الموطأ من الحديث المسند (برواية سحنون عن ابى القاسم عن مالك) ، على بن محمّد بن خلف المُعافِرى (ابن القابسى) ( م 403 ق ).

دو . الطبقات

ـ طبقات علماء افريقية ، أبو العرب التميمى ( م 333 ق ) ؛
ـ طبقات علماء تونس ، أبو العرب التميمى ( م 333 ق ) ؛
ـ طبقات علماء افريقية ، محمّد بن الحارث الخُشَنى ( م 361 ق ) ؛
ـ رياض النفوس ، مالكى ( م پس از 426 ق ).

سه . رجال الحديث

ـ ثقات المحدّثين و ضعافهم ، أبو العرب التميمى ( م 333 ق ) .

چهار . المصنّفات التى جمعت بين الحديث و غيره

تفسير يحيى بن سلّام ( م 200 ق ) ؛

1.همان ، ص ۷۸۸ ـ ۸۰۳ .


حديث پژوهي جلد سوم
178

عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح . حديث او را ابن عبد الحكم ، از عبد اللّه بن ربيعه آورده است.
ـ عبد اللّه بن عمر بن خطّاب . حديث او را مسيرة الزرودى آورده است.
ـ فضالة بن عبيد انصارى . دو روايت حنش ، از او نقل كرده است.
ـ مُنَيذر اسلمى افريقى . حديث او را ابو عبد الرحمان حبلى ، نقل كرده است.
ـ ابو زمعه بلوى .
ـ ابو يقظان . حديث او را ابو عشانه معافرى ، نقل كرده است. ۱
حسين بن محمّد شواط ، نوشته است كه 45 نفر از صحابه ، وارد قيروان شدند كه از آن ميان ، ده نفر ياد شده ، در نشر و ترويج حديثْ نقش داشته اند. ۲
نويسنده ، در ادامه ، به حضور دو تن از تابعيان كه نقش بسيارى در نشر حديث داشته اند ، يعنى ابو منصور فارسى و كيسان المقبرى و ده نفرى كه عمر بن عبد العزيز براى آموزش مردمان آن منطقه فرستاد ، اشاره مى كند. ۳
بجز اينها ، بيست تن از تابعيان ، در قيروان سكونت گزيدند و ماندگار شدند و تأثير چشمگيرى در نشر حديث داشتند. ۴
در ادامه ، نوبت به محدّثانِ قيروانى مى رسد كه با سفر به مشرق و آموختن در قيروان ، به كار نشر حديثْ اشتغال داشتند. تعداد آنها تا نيمه قرن پنجم به 182 نفر مى رسد . ۵
وى بر اين عقيده است كه نگارش حديث در قيروان تا قرن پنجم ، سه مرحله داشت :
مرحله نخست ، تدوين سماعات و مرويات بود كه به صورت اجزاى حديثى يا كتاب هاى كوچكْ صورت مى گرفت و تا نيمه دوم قرن دوم ، ادامه داشت . پس از آن ، نوبت به تصنيف جامع مى رسد و آثار مبوّب و مدوّن در حوزه هاى فقه و تفسير ، با تكيه بر

1.مدرسة الحديث فى القَيرَوان ، ج ۲ ، ص ۴۶۹ ـ ۴۸۰ .

2.همان ، ص ۴۸۰ ـ ۵۰۲ .

3.همان ، ص ۵۱۳ ـ ۵۲۳ .

4.همان ، ص ۵۲۳ ـ ۵۳۵ .

5.همان ، ص ۵۳۹ و ۵۳۹ ـ ۷۳۴ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي جلد سوم
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 255912
صفحه از 399
پرینت  ارسال به