نيست . از سوى ديگر ، نويسندگانى كه به تحليل انديشه ها و ديدگاه هاى وى پرداخته اند نيز هر كدام به بخشى از ديدگاه ها نظر داشته اند. جمع اين ديدگاه ها و انديشه ها در يك مجموعه منسجم ، مى تواند عمق نگاه و خبرويت علّامه شعرانى را نشان دهد. ما در اين بخش از نوشته ، تلاش مى كنيم تا به چنين كارى نزديك شويم.
به گمان ما مى توان ديدگاه هاى علم الحديثى علّامه شعرانى را در پنج محور اساسى ، جاى داد : مباحث فلسفه حديث (مباحث بنيادى در باره حديث) ؛ مباحث تاريخ حديث ؛ مباحث مربوط به ارزيابى صدور ؛ مباحث فقه الحديثى ؛ مباحث مصطلح الحديث و درايه .
در اين جا تلاش مى كنيم تا بر اساس مقالات شش گانه گذشته و يافته هاى نگارنده اين سطور ، ديدگاه هاى علّامه شعرانى را در اين قالبْ گزارش كنيم :
يك . مباحث فلسفه حديث
مراد از اين عنوان ، مباحث بنيادى و اساسى اى است كه به كلّيت حديثْ مربوط مى شود ، مانند : حجّيت سنّت ؛ رابطه كتاب و سنّت ؛ زبان روايات ؛ تأثير حديث بر علوم و فنون اسلامى و... .
علّامه شعرانى ، در نوشته هايش ، به سه مطلب اوّل پرداخته است و آقاى عاشورى ، هر سه مطلب را در مقاله اش آورده است. ۱ البته از موضوع «زبان روايات» ، در مقاله ياد شده ، با عنوان «مراتب حديثى» تعبير شده است . همچنين در مقاله آقاى نصيرى ، به زبان تمثيل و تنظير بودن برخى روايات ، اشاره شده است . ۲
دو . مباحث تاريخ حديث
در ذيل اين عنوان ، مباحثى چون : كتابت و تدوين حديث ، كتاب هاى حديثى ، ادوار حديث ، مناهج حديثى محدّثان و... قرار مى گيرد.