از اين كتاب ، نسخه اى شناسايى نشده است. حال ، چگونه آقاى حسن محمّد قاسم مصرى از اين كتاب نقل قول كرده است ، اللّه عالم !
خلاصه اين كه :
1 . در كتب فهارس ، أخبار الزينبات ، جزو آثار عُبَيدِلى درج نشده است ؛
2 . تاكنون نسخه اى از اين كتاب ، شناسايى نشده است ؛
3 . نسخه هاى چاپى نيز به چاپ حسن محمّد قاسم مصرى مى رسند كه اجمالاً به چگونگى اش اشاره شد.
بنا بر اين ، استناد به اين كتاب براى اثبات برخى رخدادهاى تاريخى ( چنان كه نويسنده مصرى خواسته است برپايه آن ، قبر حضرت زينب عليهاالسلام را در مصر بداند و نيز تاريخ درگذشت حضرت زينب ) ، توجيه علمى ندارد و جاى تعجّب است از مصحح اين رساله ( جناب آقاى فارس حَسّون كريم ) كه تنها منقولاتى را بدون تجزيه و تحليل ، در آغاز اين رساله آورده است و از آن تعجب آورتر ، اين كه ايشان در تصحيح رساله ، نسخه چاپ شده در ايران را اصل قرار داده است ، ۱ با اين كه اصل آن به چاپ مصر برمى گردد و ظاهر نوشته ايشان ، نشان از آن دارد كه چاپ مصر را هم ديده است.
ج . انتشار دوباره «أخبار الزينبات» ، چرا؟
ممكن است پرسيده شود كه اگر اين رساله ، بنياد و اساسى ندارد ، چرا به تصحيح و چاپ آن در ميراث حديث شيعه اقدام شده است؟ در پاسخ بايد گفت : اطلاعات ما در باره اين كتاب ، تا اين زمان ، اين اندازه است و درج چنين رساله اى مى تواند بستر پژوهش هاى ديگرى را فراهم آورد تا به نتايج روشن ترى واصل گردد. ضمن اين كه به بهانه چنين تصحيحاتى ، نقد و ارزيابى هايى از روش تصحيح و نيز كشف مداخلات بى اساس انجام گرفته در ميراث ، صورت مى پذيرد.