بر پايه نظريات مشهور ، شكل گرفته است .
ـ بر پايه نظريات غير مشهور ، شكل گرفته است.
2 . از جهت پيامد
ـ باور عمومى ، با حقوق اجتماعى و عمومى انسان ها ناسازگارى دارد .
ـ باور عمومى ، مانع رشد فرهنگى و اخلاقى جامعه مى شود .
ـ باور عمومى ، هيچ اثر ناپسند و نكوهيده اى در پى ندارد .
3 . از جهت دايره و قلمرو
ـ در برخى منطقه ها چنين باورى شكل گرفته است.
ـ در برخى از بُرهه هاى تاريخى ، چنين باورى شكل گرفته است.
ـ در تمام دوره هاى تاريخى و تمام منطقه ها چنين باورى وجود داشته است.
باتوجه به اين موارد ، مى توان گفت كه هرگاه باورى عمومى ، به ترويج خرافه مى انجامد ، يا با حقوق عمومى و اجتماعى انسان ها ناسازگار است ، يا مانع رشد فرهنگى و اخلاقى جامعه مى شود ، و يا تصوير نامناسبى از دين را به نمايش مى گذارد ، مى بايد نتايج پژوهش ها در باره آن ، اعلام و ترويج شود و بر آن ، پافشارى گردد و در غير اين صورت ، نيازى به چنين پافشارى اى نيست.
در مَثَل ، اگر قبر حضرت زينب عليهاالسلام در مصر باشد و زائران ، مرقد شام را هم زيارت كنند ، هيچ امر ناصوابى اتفاق نيفتاده است ؛ بلكه زيارت و خواندن نماز و انجام دادن شعائر دينى ، فى حدّ نفسه ، مطلوب است. بنا بر اين ، اصرار و پافشارى بر نفى و اثبات ، جايى ندارد ؛ ولى آن جا كه باور عمومى به نشان دادن چهره زشت از دين مى انجامد ، مانند پاره اى خرافات در عزادارى ها و يا با حقوق اجتماعى و عمومى ناسازگار است و يا... و پژوهش هاى علمى ، اين باور را رد مى كنند ، ترويج و اشاعه آن دستاورد پژوهشى ، مطلوب و گاه لازم است. البته بايد در كنار اين ترويج و اشاعه ، مطلبى كلى تر نيز اشاعه