69
حديث پژوهي جلد سوم

زن در سخن و سيره پيامبر خدا ۱

قرآن كريم ، نخستين منبع و مرجع براى ارائه تصوير زن از ديدگاه اسلام است. پس از آن ، سيره و سخنان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در جايگاه دوم قرار مى گيرد. آموزه هاى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله براى همه مسلمانان ، ملاك و معيار است و مرز ميان اسلام و ديگر اديان را روشن مى سازد . از اين رو ، تحليل و بررسى سخنان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در باره زن ، از جايگاه ويژه و پُر اهميتى برخوردار است.
سخن و سيره پيامبر خدا صلى الله عليه و آله تجلّى قولى و رفتارىِ قرآن كريم است . هر آنچه را كه خداوند بزرگ ، در كتاب خويش بر رسولش فرو فرستاده ، انسان ها در سخن و سيره پيامبر صلى الله عليه و آله مشاهده مى كنند ؛ چرا كه پيامبر صلى الله عليه و آله ، نخستين ايمان آورنده به وحى الهى است.
« ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ .۲
پيامبر [ خدا ] بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده ، ايمان آورده است »
.
بررسى آموزه هاى پيامبر صلى الله عليه و آله ما را به اصول و محكماتى هدايت مى كند كه تفسير كننده و تراز براى ديگر سخنان است. مى توان گفت كه اصول و محكمات ، آموزه هايى هستند كه در مرحله معنا و مصداق ، ترديدبردار نيستند ؛ يعنى در مرحله معنا ، روشن است و در مرحله مصداق ، بر بيش از يك مصداق ، قابل انطباق نيست. چنان كه از پشتوانه تأييد و حمايت قرآنى نيز برخوردار بوده و با آيات كتاب الهى ، همسو و سازگار است.

1.اين مقاله ، پيش از اين ، در ماه نامه پيام زن (ش ۱۷۹ ـ ۱۸۰) منتشر شده است .

2.سوره بقره ، آيه ۲۸۵ .


حديث پژوهي جلد سوم
68
  • نام منبع :
    حديث پژوهي جلد سوم
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 256598
صفحه از 399
پرینت  ارسال به