213
در پرتوِ حديث

2 . مناقب ، على بن محمّد بن الطبيب الشافعى ۱ .
3 . مناقب ، خوارزمى ۲ .
4 . مناقب ، محمّد بن يوسف الغراء ۳ .
5 . مناقب ، أبوبكر ابن هردويه اصفهانى ۴ .
6 . مناقب ، ابن المغازلى ۵ .
7 . مناقب ، أبوعبداللّه البيع.
8 . مناقب ، ابن جوزى ۶ .
9 . تذكرة الخواص ، ابن جوزى ۷ .
10 . شرف المصطفى ، أبوحامد شافعى ۸ .
11 . شرف المصطفى ، أبو سعيد خركوشى ۹ .
12 . صفة الصفوة ، ابن جوزى ۱۰ .
13 . الشمائل ، ترمذى ۱۱ .
14 . فضائل ، احمدبن حنبل ۱۲ .
15 . فضائل أمير المؤمنين ، أبوبكر بن مردوية ۱۳ .

1.مناقب ، على بن محمّد بن الطبيب الشافعى ، ج ۱۸ ، ص ۴۰۱؛ ج ۳۸ ، ص ۳۵۵؛ ج ۴۰ ، ص ۲۴.

2.مناقب ، خوارزمى ، ج ۱۸ ، ص ۳۸۶؛ ج ۲۵ ، ص ۳۳۹؛ ج ۵۸ ، ص ۱۸۳ .

3.مناقب ، محمّد بن يوسف الغراء ، ج ۳۸ ، ص ۲۲۷.

4.مناقب ، ج ۲۸ ، ص ۷۵ ؛ ج ۳۵ ، ص ۳۸۷ ؛ ج ۳۸ ، ص ۱۱ .

5.مناقب ، ابن المغازلى ، ج ۲۳ ، ص ۱۰۸؛ ج ۲۵ ، ص ۲۰۷ ؛ ج ۲۷ ، ص ۲۸۳ .

6.مناقب ، ابن جوزى ، ج ۲۸ ، ص ۲۳۳؛ ج ۴۶ ، ص ۳؛ ج ۷۴ ، ص ۲۹۴.

7.تذكرة الخواص ، ابن جوزى ، ج ۴۲ ، ص ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۴ و ۱۹۵.

8.شرف المصطفى ، أبو حامد شافعى ، ج ۳۵ ، ص ۲۸۴.

9.شرف المصطفى ، أبو سعيد خركوشى ، ج ۱۷ ، ص ۳۰۰؛ ج ۱۸ ، ص ۱۳۲؛ ج ۲۱ ، ص ۳۴۲ .

10.صفة الصفوة ، ابن جوزى ، ج ۴۳ ، ص ۳۴۷؛ ج ۴۸ ، ص ۸۲ .

11.الشمائل ، ترمذى ، ج ۱۶ ، ص ۱۸۰؛ ج ۴۲ ، ص ۶۲.

12.فضائل ، احمد بن حنبل ، ج ۸ ، ص ۲۵؛ ج ۲۱ ، ص ۳۴۳؛ ج ۲۲ ، ص ۷۳.

13.فضائل أمير المؤمنين ، ج ۳۲ ، ص ۱۱۸ و ۱۷۳ ؛ ج ۴۳ ، ص ۱۱۱ و ۱۸۰.


در پرتوِ حديث
212

اگرچه اين علت در مورد الدرّ المنثور ذكر نشده است ، امّا شايد بتوان آن را همچون تفسير ثعلبى مورد اعتماد علّامه مجلسى دانست. علّامه مجلسى در توصيف ثعلبى مى گويد:
هو لتشيّعه أو لقلّة تعصّبه كثيراً ماينقل من أخبارنا ، فلذا رجعنا إلى كتابيه أكثر من سائر الكتب؛۱او به خاطر تشيّع و يا كمى تعصبش ، بسيارى از اخبار ما را نقل مى كند ، پس ما به كتاب هاى او ، «عرائس و تفسير» ، بيشتر از كتاب هاى ديگر اهل سنّت مراجعه مى كنيم».
به عبارت ديگر ، مى توان اين گونه فرض كرد كه علّامه مجلسى ، بسيارى از احاديث مقبول تفسير ثعلبى و الدرّ المنثور را از شيعه مى داند كه در آنها وارد شده است ، و اين با توجه به كثرت نقل سيوطى در الدرّ المنثور از ابن عباس بعيد نيست؛ زيرا ابن عباس در خانه اهل بيت پرورش يافته و از آن چشمه نوشيده است.
اينك در پايان نوشتار ، آن دسته از مصادر اهل سنّت را كه اهميت بيشترى براى علّامه مجلسى داشته اند ، نام مى بريم تا فراوانى نسبى هريك از موضوعات نمايان شود. اين موضوعات عبارت اند از : «مناقب» ، «جنگ ها و أمالى ها» ، «كتب ادبى» ، «شرح ها» و «كتاب هاى حديثى عام». همچنين به برخى مصادر غير حديثى ، ولى مرتبط ، همچون تاريخ و رجال و علوم قرآنى نيز اشاره مى شود. گفتنى است ما تنها به برخى از موارد استفاده آنها در بحار الأنوار اشاره مى كنيم ، امّا موارد پرتعداد را با علامت (*) مشخص مى كنيم. همچنين تذكر اين نكته ضرورى است كه در غير بيان ها و شروح لغوى ، نقل مجلسى از اين كتاب ها با واسطه است ، يعنى از كتاب هاى شيعه ، همچون مناقب ابن شهر آشوب كه از اهل سنت نقل كرده اند ، نقل مى كند.

كتب مناقب

1 . مناقب ، طبرى ۲ .

1.همان ، ج ۱ ، ص ۲۵.

2.مناقب ، طبرى ، ج ۳۸ ، ص ۹؛ ج ۳۹ ، ص ۱۸۱؛ ج ۴۱ ، ص ۸۶ .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 303358
صفحه از 410
پرینت  ارسال به