براى حلّ اختلاف و دو دستگى مردم در اين زمينه و اتمام حجّت فرستاده است .
كلينى ، گزارش ديگرى نيز در اين زمينه آورده است. اين گزارش كه در كتاب الحجّة است ، مكاتبه احمد بن اسحاق را با امام حسن عسكرى عليه السلام نشان مى دهد. ما چند سطر آغازين اين گزارش را مى آوريم ، تا دقت و احتياط كارى راويان پيشين و به ويژه محدّثان قم را در مكاتبات ، به صورت محسوس ترى درك مى كنيم .
محمّد بن يحيى ، عن أحمد بن إسحاق ، قال: دخلت على أبى محمّد عليه السلام فسألته أن يكتب لأنظر إلى خطّه فأ عرفه إذا ورد ، فقال: نعم ، ثمّ قال: يا أحمد ، إن الخطّ سيختلف عليك من بين القلم الغليظ إلى القلم الدقيق ، فلا تشكّنّ ؛احمد بن اسحاق مى گويد: بر امام حسن عسكرى عليه السلام در آمدم و از او خواستم كه بنويسد و من به خطّ او بنگرم تا چون نوشته اى رسيد ، آن را بشناسم. امام هم پذيرفت و سپس گفت: اى احمد ، خط ، به دليل نازك و كلفت بودن قلم ، تفاوت هايى مى يابد كه نبايد تو را به ترديد بيفكند .
بقيه گزارش نشان مى دهد كه امام ، متنى را به دقت و به دست مبارك خويش ، با قلم نگاشته و سپس قلم را به نشانه تبرك و به درخواست باطنى و ابراز نشده احمد بن اسحاق ، به او هديه كرده است.
در همين گزارش ، وجهه ديگرى از فعاليت علمى احمد بن اسحاق رخ نموده است و آن ، عرضه حديث بر امام است. احمد بن اسحاق با تسلّط به احاديث متعدد نقل شده از ائمه پيشين ، در باره چگونگى قرار گرفتن بدن هنگام خواب ، آنها را بر امام حسن عسكرى عليه السلام عرضه مى كند و جوياى صحّت و درستى آنها مى گردد ، تا وضعيت خود را با آنها بسنجد .
در پايان اين بخش ، تذكر اين نكته لازم است كه احاديث احمد بن اسحاق به هيچ روى منحصر به يك موضوع و يك رشته خاصّ علمى نيست و او ، در بسيارى از علوم مختلف ، مانند كلام ، فقه و اخلاق ، سؤال پرسيده و يا حديث نقل كرده است و اين ، نشان از گستردگى دانش او دارد.
تنوع معنايى احاديث احمد بن اسحاق ، حتى به موضوع دعا و زيارات نيز دامن مى كشد و يك مراجعه ابتدايى و ساده به احاديث منقول او در كتاب هاى اصلى حديث