313
در پرتوِ حديث

جهد ، زبان به تبليغ دين گشودند و آدميان را به كوشش و تلاش در راه خدا و با همه كوشش و توان درآمدن به راه او دعوت نمودند. اين سفارش هاى مكرّر ، در چهار فصل «اجتهاد در عمل» ، «حسن معاشرت» ، «مسئوليت علماء» و «وصيت هاى جامع» ، تقسيم بندى شده است و پس از يك مقدمه كوتاه در كنار هم ، بخش هفتم كتاب را شكل داده اند.

حقوق اهل بيت عليهم السلام

اهل بيت عليهم السلام ، الگوهايى براى سعادت ما و اسوه هايى در جهت هدايت ما هستند. اين نورهاى رهايى دهنده و ستارگان درخشنده ، نويد بخش كاميابى پويندگان طريقت اند و كشتى نجات رهروان حقيقت و اين همه ، به شرط پاسداشت حق رهبرى آنان و چنگ زدن به دامان پاك ايشان است. اين بخش ، ضرورت شناخت اين حقوق را تبيين مى كند و بر آن تأكيد مى ورزد و عناوين حقوق آنان را برمى شمرد: مودّت ، تمسّك ، ولايت ، تقديم ، اقتداء ، اكرام ، پرداخت خمس ، ارتباط و دستگيرى ، درود و ياد و ذكر مصائب آن ، همه از حقوقى هستند كه مورد تصريح قرآن و سنّت قرار دارد و نصوص آن ، در فصل هاى متعدد اين بخش جاى گرفته اند.

محبّت اهل بيت عليهم السلام

اين بخش ، بيشترين تعداد عناوين را به خود اختصاص داده است. فصل نخست در ميان بخش هاى كتاب ، به فضيلت محبت اهل بيت پرداخته است و محبت ايشان را ، اساس اسلام ، معناى محبت خدا و رسولش صلى الله عليه و آله ، هديه اى الهى ، بهترين عبادت و در زمره باقيات صالحات مى خواند. فصل دوم ، به بيان ويژگى هاى محبت اهل بيت پرداخته است و آن را نشانه پاكيزگى مولد و ايمان و شرط توحيد و اولين سؤال روز قيامت دانسته است. فصل سوم و چهارم ، به آموزش محبت اهل بيت به فرزندان و ديگر مردمان اختصاص دارد و فصل پنجم ، نشانه هاى محبّت اهل بيت عليهم السلام را نه فقط ادعا ، كه كوشش و تكاپو در عمل و عبادت و دوست داشتن محبّان و دشمن داشتن دشمنان آنان و نيز آمادگى براى تحمّل بلا و سختى و رنج مى داند.


در پرتوِ حديث
312

مردم ، استوارگامان در دانش و علم بشرى بدانان زنده و پاينده است و همه اينها ، در فصل نخست آمده است. فصل دوم اين بخش ، به گونه هاى علم اهل بيت اشاره كرده و آگاهى آنان را به قرآن و تأويل آن ، اسم اعظم خدا و منايا و بلايا و آنچه در زمين و آسمان است و در شب و روز اتفاق مى افتد و بوده و خواهد بود ، گوشزد مى كند. همچنين از زبان آگاهى ايشان و نيز آگاهى از زبان پرندگان و جنبندگان ياد مى كند. در فصل سوم ، مبادى علوم آنان را برمى شمرد و در باره كتاب امام على عليه السلام ، مصحف فاطمه عليهاالسلام ، «الجامعه» ، «الجفر» و نيز الهامات آنان ، سخن مى گويد و در فصل چهارم ، از چگونگى علم ايشان و كيفيت ازدياد آن ، سخن به ميان رفته است.

مذهب اهل بيت عليهم السلام

اين بخش ، كوچك ترين بخش كتاب است و با دو فصل «تفسير الدين عندهم» و «صفة شيعتهم» ، به توصيف دين از نگاه امامان پرداخته و صفات پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام را بيان داشته است.

اخلاق اهل بيت عليهم السلام

اين بخش زيبا كه به بيان رفتار اهل بيت پرداخته است ، نُه فصل دارد و با ارائه نمونه هايى عملى ، مكارم اخلاقى ايشان را بر مى نمايد. فضيلت ها و خوى هايى مانند ايثار ، تواضع ، عفو و گذشت ، هر يك فصل هايى جداگانه در اين بخش اند و فصل چهارم ، يكسر به سيره عبادى اهل بيت عليهم السلام اختصاص دارد و اخلاص و كوشش خستگى ناپذير ايشان را در عبادت به ياد مى آورد و نماز و روزه و حجّ را به عنوان نمونه هايى برجسته ، شاهد مى آورد.
فصل پنجم ، به صبر و رضايت ايشان ، فصل ششم ، به رفتار آنان در تحصيل معاش زندگى ، فصل هفتم ، به زندگى سراسر جود و بخشش و فصل هشتم ، به معاشرت با خادمان و فرودستان و در فصل نهم ، به مكارم جامع ايشان پرداخته است .

سفارش هاى اهل بيت عليهم السلام

ائمه بزرگوار ما همچون جدّ بزرگوارشان ، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، افزون بر تبليغ عملى ، به جدّ و

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 304352
صفحه از 410
پرینت  ارسال به