323
در پرتوِ حديث

15 . محمّد بن عثمان بن علاّن الدهنى البغدادى ۱ .
16 . محمّد بن همّام بن سهيل بن بيزان ، أبو على الكتاب الاسكافى (م 332) . ۲
17 . محمّد بن يعقوب بن اسحاق الكلينى (م 329) . ۳
18 . موسى بن محمّد ، أبوالقاسم القمى (نعمانى در سال 313 از او حديث شنيده است) ۴ .
19 . يوسف بن أحمد (محمّد خ ل) الجعفرى. ۵
نعمانى ، داستانى را از او نقل مى كند :
يوسف بن أحمد [ محمّد ] جعفرى براى من گفت : چون در سال 306 حج گزاردم ، تا سال 309 در مكه مجاور شدم و سپس به شام بازگشتم . در راه به چهار نفر برخوردم... .
از اين نقل معلوم مى شود كه نعمانى در اوايل قرن چهارم ، در شام به سر مى برده است كه با بقيه اطلاعات همخوانى دارد ؛ زيرا ، چنان كه مشهود است ، بسيارى از مشايخ نعمانى ، در اواخر قرن سوم و دهه هاى اوليه قرن چهارم هجرى مى زيسته اند و به تبع ، نعمانى خود نيز با فاصله اى بيش از سه دهه عقب تر ، در همين عصر و نيمه نخست قرن چهارم زندگى مى كرده است .

شاگردان نعمانى

با دست يافتن به دوره زندگى راويان و شاگردان نعمانى و درست به همان شيوه استدلال در بحث قبلى ، يعنى با احتساب عمر متوسط علمى هر طبقه ، مى توان به گونه ديگر عصر نعمانى دست يافت . ما چهار تن از راويان را مى شناسيم كه از نعمانى حديث نقل كرده اند :
1 . محمّد بن على الشجاعى ۶ الكاتب ، أبوالحسين .

1.همان ، ص ۱۰۲ .

2.همان ، ص ۳۷ .

3.فهرست نجاشى ؟؟؟ .

4.ر . ك : ص ۶۲ از كتاب غيبت .

5.غيبت طوسى ، ص ۲۵۷ ، ح ۲۲۵.

6.غيبت نعمانى ، ص ۱۸ ، در ابتداى كتاب واژه «شجاعى» به «البجلى» تبديل شده است .


در پرتوِ حديث
322

1 . أحمد بن محمّد بن سعيد ، أبوالعباس الكوفى معروف به ابن عقدة (249 تا 322) . ۱
2 . أحمد بن نصر ابن هوذة ، أبو سليمان بن أبى هرسة الباهلى (م 333) . ۲
3 . أحمد بن محمّد بن يعقوب بن عمّار أبو على الكوفى . ۳
5 . سلامة بن محمّد بن اسماعيل الأرزنىّ (تلعكبرى در سال 328 از او حديث شنيده است) ۴
7 . عبدالعزيز بن عبداللّه بن يونس الموصلى . ۵
9 . عبد الواحد بن عبداللّه بن يونس ، برادر عبد العزيز موصلى (تلعكبرى در سال 326 از او حديث شنيده است) . ۶
11 . على بن الحسين [ اگر على بن حسين مسعودى باشد ، در سال 346 فوت كرده است و اگر پدر شيخ صدوق باشد ، در سال 329 ] . ۷
12 . محمّد بن الحسن بن محمّد بن الجمهور العمىّ . ۸
13 . محمّد بن عبداللّه بن جعفر الحميرى [ او پسر حميرى است و حميرى اندكى قبل از سال 300 به بغداد آمده است . پس به طور معمول پسرش در اوايل قرن چهارم زنده بوده است و اين ، از مكاتبه او با امام زمان(عج) نيز بر مى آيد ] . ۹
14 . محمّد بن عبداللّه بن المعمر الطبرانى (نعمانى در سال 333 از او حديث شنيده است) . ۱۰

1.ر . ك : ص ۳۲ از كتاب غيبت .

2.همان ، ص ۵۷ ، و ر . ك : رجال الحديث ، ص ۴۰۹ ، رقم ۵۹۵۰ .

3. ۴ . الحسين بن محمّد الباورىّ ، أبوالقاسم .

4. . ۶ . عبدالحليم بن الحسين السمرىّ .

5. ۸ . عبداللّه بن عبد الملك بن سهل ، أبوالحارث الطبرانى .

6. ۱۰ . على بن أحمد البند نيچى . . همان ، ص ۹۰ ، ۳۴ ، ۸۷ ، ۱۰۸ ، ۶۸ ، ۹۳ ، ۵۸ ، ۲۸۴ .

7.ر . ك : فهرست نجاشى ، و ص ۸۵ كتاب غيبت ، ح ۱۶ ؛ الوافى بالوفيات ، ج ۲۱ ، ص ۵ ، ح ۱ .

8.كتاب غيبت ، ص ۱۴۱ .

9.ر . ك : فهرست نجاشى ، ص ۳۵۴ ، رقم ۹۵۰ و ص ۲۱۹ ، رقم ۵۷۳ .

10.ر . ك : ص ۳۹ از كتاب غيبت .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 304355
صفحه از 410
پرینت  ارسال به