325
در پرتوِ حديث

مجموعه اى از احاديث براى من نقل كرده است» . ۱
أبوغالب زرارى از سال 285 تا سال 368 مى زيسته است و از اين رو ، نقل روايت او از نعمانى ، نقل شاگرد از شيخ نيست ، بلكه نقل دو معاصر از يكديگر است . محقق خبير ، جناب جلالى ، در مقدمه رساله زرارى ، به اين معاصرت تصريح كرده است . ۲
در باره راوى چهارم ، على بن محمّد بن يوسف الحرآنى ، اطلاع مهمى نداريم وفقط مى دانيم كه او در سال 393 هجرى مشغول استنساخ كتاب بوده است ، كه تأييد كننده حدس ما در باره عصر نعمانى است. ابن طاووس در مهج الدعوات ۳ روايتى را به وسيله او از أبو عبداللّه بن ابراهيم بن جعفر النعمانى الكاتب نقل مى كند ، و علّامه مجلسى به نقل از كتاب عتيق غروى مى گويد :
نسخ من كتاب الشيخ على بن محمّد بن يوسف الحرّانى فى جمادى الآخرة فى سنة أربعمئة ، قال: نسخت من كتاب الشيخ أبى الحسن على بن حمزة بن أحمد الكاتب بخطّه فى جمادى الاُولى سنة ثلاث و تسعين و ثلاثمئة ... .
اين اطلاعات ، با ديگر آگاهى هاى ما همخوان است .

تاريخ تحمل حديث نعمانى

نعمانى در برخى موارد ، افزون بر نام استاد خود ، سال نقل و تحمل حديث را نيز ذكر مى كند . اين تاريخ ها هر چند اندك اند ، اما به خوبى عصر او را روشن مى سازند . اين تاريخ ها به ترتيب عبارت اند از : 313 هجرى ۴ ، 327 هجرى ۵ و 333 هجرى ، ۶ همه اين تاريخ ها نيز با سال هاى تولد و وفات مشايخ او همخوان هستند . مؤيّد اين تاريخ ها ، تاريخ نقل و تحمل حديث مشايخ نعمانى از مشايخ قبلى خود است كه اتصال طبقات و

1.رساله ابوغالب زرارى ، ص ۷۹ ، رقم ۹۶ ، تحقيق حسين جلالى ، مركز الابحاث و الدراسات الاسلامية .

2.همان ، ص ۵۵ ، رقم ۱۴ ؛ فهرست نجاشى ، ص ۸۴ ، رقم ۲۰۱ .

3.مهج الدعوات ، ص ۲۳۳ .

4.غيبت نعمانى ، ص ۶۲ ، ح ۵ .

5.همان ، ص ۲۴۹ ، ح ۴ .

6.همان ، ص ۳۹ ، ح ۱ .


در پرتوِ حديث
324

2 . محمّد بن على بن [ أبى ] طالب البلدى ، أبوالمرجى .
3 . أحمد بن سليمان بن حسن ، أبو غالب زرارى .
4 . على بن محمّد بن يوسف الحرّانى.
در باره ولادت و وفات راوى اول كه كاتب و روايت كننده كتاب غيبت است ، اطلاعى در دست نيست ، اما مى دانيم كه نجاشى (متوفى 450 هجرى) او را ديده ، ولى از پسر او اجازه روايت كتاب هايش را گرفته ، كه نشان دهنده خردسالى و نرسيدن نجاشى به سن تحمل حديث ، هنگام ديدن شجاعى است ۱ . شجاعى ، همچنين استاد أحمد بن عبدالواحد ، معروف به أحمد بن عبدون و يا ابن حاشر بوده است ۲ كه به گفته شيخ طوسى ، تا 423 هجرى زنده بوده است ۳ و همين ابن عبدون ، استاد نجاشى است. ۴ اين اطلاعات ، نشان مى دهد كه شجاعى دو طبقه از نجاشى پيشتر است و با احتساب مجموع دو طبقه (هر طبقه سى تا سى و پنج سال) و تفريق آن از سال وفات نجاشى (450) ، عصر شجاعى ، يعنى دهه هاى ميانى نيمه دوم قرن چهارم و در نتيجه عصر استاد او ، نعمانى ، به دست مى آيد كه همان دهه هاى ميانى قرن چهارم است .
راوى دوم ، أبوالمرجى بلدى ، استاد ابوالفتح كراجكى است . كراجكى مؤلف كنز الفوائد است و در سال 449 وفات يافته است ۵ و از اين رو ، نعمانى كه استادِ استاد اوست و دو طبقه از او جلوتر ، در نيمه دوم قرن چهارم هجرى مى زيسته است .
راوى سوم ، أبوغالب زرارى ، أحمد بن محمّد بن سليمان بن حسن است . او در رساله رجالى خود گفته است : «أبو عبداللّه محمّد بن ابراهيم النعمانى ، دعاى سرّ را در ضمن

1.فهرست نجاشى ، ص ۳۸۳ ، رقم ۱۰۴۳ .

2.غيبت طوسى ، ص ۱۲۷ ، ۲۵۷.

3.رجال طوسى ، ص ۴۱۳ ، رقم ۶۹ .

4.فهرست نجاشى ، ص ۸۷ ، رقم ۲۱۱ ؛ مشيخه نجاشى ، ص ۱۰۲ ، رقم ۲ .

5.كنز الفوائد ، ج ۱ ، ص ۳۵۲ ؛ كراجكى مى گويد : «حدّثنى الشيخ ابوالمرجى محمّد بن على بن ابيطالب البلدى بالقاهرة ، قال : حدّثنا استاذى ابو عبداللّه محمّد بن ابراهيم بن جعفر النعمانى...» و ظاهرا «ابيطالب» نادرست و «طالب» درست باشد به قرينه نقل در همان جلد در صفحات ۸۷ و ۳۲۸ ؛ ج ۲ ، ص ۶۷ .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 304342
صفحه از 410
پرینت  ارسال به