327
در پرتوِ حديث

محل تولد و وفات نعمانى

همان گونه كه از نسبت نعمانى هويداست ، او در نعمانيه متولد گشته است . نعمانيه ، جايى در عراق و در ساحل رودخانه دجله است . اين محل ، در جنوب شرقى بغداد و نزديك به شهر واسط ، واقع شده است . ۱ نعمان به ضمّ نون است و نه به فتح ، همان گونه كه علّامه حلّى در ايضاح الاشتباه ۲ مى گويد . علّامه مجلسى رحمه الله نيز نعمانى را منسوب به همين مكان مى داند . ۳
عالم رجالى ، علّامه مامقانى ، با استفاده از معجم البلدان حموى ، احتمالات ديگرى را براى محل تولد نعمانى روا دانسته است ۴ ، اما آنچه كه مى تواند اين احتمالات را رد كند ، توصيف هاى حموى است . او ، تنها «نُعمانيه» را شهرى شيعه نشين مى داند ، اما ديگر مكان هاى نام برده شده ، از اين ويژگى برخوردار نيستند . مويّد ديگر ، رحله هاى حديثى نعمانى است . او به شيراز ، بغداد ، اردن و شام رفته است كه همگى به نعمانيه عراق نزديكند و نه مصر و حجاز . نعمانى در سوريه كنونى از دنيا رفت ، اما مدفن او براى ما معلوم نيست . ۵

شخصيت علمى نعمانى

نعمانى ، افزون بر قدرت نويسندگى ، از اطلاعات گسترده اى در علم رجال ، حديث ، كلام و تفسير ، بهره مند بوده است . نام ديگر كتاب هاى او همچون الردّ على الاسماعيليه ، الفرايض ۶ و نيز تفسير ۷ و التسلّى ۸ ، نشانگر اين قدرت علمى است ، و نقل ادعيه اى همچون

1.تقويم البلدان ، ص ۳۰۴ و ۳۰۵ .

2.ايضاح الاشتباه ، ص ۲۸۹ ، رقم ۶۷۰ .

3.بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۲۷۰ ؛ الكنى والالقاب ، ج ۳ ، ص ۲۶۱ ؛ الانساب ، سمعانى ، ج ۵ ، ص ۵۰۹ .

4.خاتمه تنقيح المقال ، ج ۲ ، ص ۵۵ ؛ معجم البلدان ، ج ۵ ، ص ۲۹۳ و ۲۹۴ .

5.فهرست نجاشى ، ص ۳۸۳ ، رقم ۱۰۴۳ .

6.فهرست نجاشى ، ص ۳۸۳ ، رقم ۱۰۴۳ .

7.ر . ك : امل الآمل ، ج ۲ ، ص ۲۳۳ ؛ الذريعة ، ج ۴ ، ص ۳۱۸ .

8.ر . ك : بحار الأنوار ، ج ۴۵ ، ص ۳۱۲ ، باب ما عجّل اللّه به قتلة الحسين عليه السلام و نيز در ج ۶۱ ، ص ۱۰۹ كه علّامه مجلسى رحمه الله از آن با نام «التسلى والتقوى» ياد مى كند .


در پرتوِ حديث
326

جاى گيرى درست هر طبقه را نشان مى دهد ، مانند تاريخ نقل و تحمل حديث «أحمد بن هوذة» از «أبواسحاق نهاوندى» در سال 273 هجرى ۱ و نيز 293 هجرى ۲ ، و نقل «ابن عقده» از «أبوعبداللّه جعفر بن عبداللّه » در سال 268 هجرى ۳ ، و از «أبو محمّد عبداللّه بن أحمد اشجعى» در سال 266 هجرى ۴ ، و از «على بن الحسن التيهلى» در سال 274 هجرى ۵ و 277 هجرى ۶ ، و از «ابراهيم بن قيس بن رمّانه» در رجب 265 هجرى ۷ و از «محمّد بن سالم بن عبدالرحمان» در شوّال سال 271 هجرى ۸ .
اين تاريخ ها كه به هم نزديك هستند ، با تاريخ هاى تحمل حديث نعمانى از مشايخ خود ، همخوان هستند و آنها را تأييد مى كنند .
سال تأليف كتاب (342 هجرى) ، مؤيّد محكم ترى است كه توضيح آن در ادامه مقاله خواهد آمد .

عصر مغربى

نكته ديگرى كه تاييد كننده همه دليل هاى پيشين است ، توجه به دوره زندگى وزير مغربى است. پيش تر گفتيم كه وزير مغربى ، نوه دخترى نعمانى بوده است . او در سال 370 هجرى به دنيا آمده است و در سال 418 هجرى از دنيا رفته است . ۹ اگر براى مادر او يك عمر طبيعى در نظر بگيريم ، آنگاه مى توانيم بگوييم كه نعمانى ، تا دهه هاى ميانى قرن چهارم هجرى در قيد حيات بوده است .

1.همان ، ص ۲۰۳ ، ح ۴ و ص ۲۶۶ ، ح ۳۴ .

2.همان ، ص ۲۴۷ ، ح ۱ .

3.همان ، ص ۲۰۸ ، ح ۱۶ و ص ۳۲۴ ، ح ۱ .

4.همان ، ص ۵۱ ، ح ۱ .

5.همان ، ص ۲۴۰ ، ح ۳۴ و ص ۲۸۳ ح ۱ و ص ۳۰۰ ، ح ۳ .

6.همان ، ص ۲۷۸ ، ح ۶۲ .

7.همان ، ص ۲۹۹ ، ح ۱ .

8.همان ، ص ۳۰۱ ، ح ۶ .

9.فهرست نجاشى ، ص ۶۹ ، رقم ۱۶۷ ؛ الوافى بالوفيات ، ج ۱۲ ، ص ۲۷۳ ، رقم ۳۶۳۷ .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 303317
صفحه از 410
پرینت  ارسال به