349
در پرتوِ حديث

مرواريد درخشان

«معرفى الدرّة الباهرة من الأصداف الطاهرة»

چكيده

اگر بتوانيم مفهوم «مسند» را توسعه دهيم و آن را شامل هر كتاب حديثى اى بدانيم كه احاديث را به ترتيب گوينده حديث ، مرتّب كرده ، آنگاه كتاب الدرّة الباهرة مانند تحف العقول و نزهة الناظر ، از معدود كتاب هاى حديثى شيعه مى باشد كه به سبك مسندى نوشته شده است .
مؤلّف كتاب ، سخنان نورانى پيشوايان بزرگوار و معصوم شيعه را گزينش كرده و در يك مجموعه كوچك ، به ترتيب معصومان عليهم السلام مرتب كرده است . سخنانى كه راه گشاى زندگى و كليد كاميابى و بهروزى اند و آشنايى با آنها و به كار بستن هر يك از آنها در زندگى ، مى تواند مايه رشد و تكامل حقيقى انسان گردد . ديده انصاف و حق بين ، مؤلف كتاب را در گلچين كردن و دسته بندى موفق مى بيند و اورا در ناميدن كتابش به مرواريدهاى درخشان از صدف هاى پاك محق مى داند . مرواريدهاى گران بها و درّهاى سفته اى كه به رشته كشيدن آنها ، به محمّد بن مكّى ، مشهور به شهيد اول ، منسوب و قرن ها در تاريخ فرهنگ و حديث شيعه درخشيده است . اين قلم ، افتخار تصحيح و ترجمه اين كتاب را داشته است ، كه انتشارات زائر آن را يك بار در سال 1382 با عنوان الدّرة الباهرة و سپس در سال 1388 با نام مرواريد درخشان ، به چاپ رساند .
مقاله ، به معرّفى مؤلّف آن و نيز جايگاه و ارزش كتاب مى پردازد .
كليد واژه : الدره الباهره ، احاديث اخلاقى ، شهيد اول ، سخنان اهل بيت.

مؤلّف كتاب

نخستين كسى كه را از آن شهيد اول دانسته است ، علّامه مجلسى مى باشد . او در دو موضع


در پرتوِ حديث
348

غفارى به زبان فارسى ترجمه شد ، و در سال 1363 هجرى شمسى به وسيله همين ناشر انتشار يافت.
در سال جارى ۱ ، «1422 هجرى قمرى» برابر با 1379 هجرى شمسى نيز ، چاپ جديدى به تصحيح آقاى فارس حسّون كريم منتشر شده است كه امتياز آن ، مأخذيابى احاديث در پاورقى است ، گرچه برخى احاديث فقط در بحار الأنوار يافت شده است . كتاب از تحقيقات و تعليقات مصحّح قبلى ، تهى است ، ولى مقدمه آن برگرفته از تصحيح پيشين است.
اشتباه نسبت دادن دو كتاب جامع الأخبار و نثر اللئالى به نعمانى ، در مقدمه كتاب بدون هيچ نقد و ردّى نقل شده است . ناشر اين اثر ، انتشارات انوار الهدى است.

1.سال تأليف مقاله .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 304357
صفحه از 410
پرینت  ارسال به