383
در پرتوِ حديث

مؤلّف و سپس تأليف او ، الاحتجاج ، مى پردازيم.

شناسنامه طبرسى

نام طبرسى ، احمد و پدرش هم نام امام على بن ابيطالب عليه السلام بوده است. كنيه او ، أبومنصور و به نام زادگاهش ، مشهور شده است. او از استادان و مشايخ روايى ابن شهر آشوب ( متوفى 588 ) است و بنا به قواعد علم طبقات رجال و نيز مسنّ بودن و معمّر بودن ابن شهر آشوب كه حدود صد سال زيست ، بايد طبرسى را از بزرگان اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجرى قمرى دانست؛ زيرا به طور معمول استاد حدود سى تا سى و پنج سال جلوتر از شاگرد خويش است ، اما نمى توان ابن شهر آشوب را در سال هاى 550 تا 560 كه در سن بالاى 60 سال به سر مى برد ، در رديف شاگردان محضر درس برشمرد و از اين رو ، بايد حداقل دو ، سه دهه پيشتر برويم و به سال هاى 520 و 530 برسيم.
شيخ آقا بزرگ تهرانى نيز در كتاب طبقات اعلام الشيعه ، طبرسى را از عالمان قرن ششم مى شمرد و به شاگردى ابن شهر آشوب نزد او اشاره مى كند . ۱

شخصيت مؤلف

طبرسى فقيه ، موّرخ ، متكلّم و محدّث بوده است. اين را تأليفات او نشان مى دهد. ابن شهر آشوب كه خود نيز شخصيتى جامع دارد ، به گاه نام بردن از تأليفات استادش نخست نام كتاب فقهى او الكافى را مى برد و آن را نيكو مى شمرد و سپس به كتاب مورد نظر ما احتجاج اشاره مى كند. او همچنين از كتاب الصلاة نام مى برد كه نشان دهنده فقاهت طبرسى است. ابن شهر آشوب همچنين كتاب هاى تاريخ الائمه عليهم السلام و فضائل الزهراء و مفاخره الطالبيّه را بر شمرده كه نشان دهنده فعاليت هاى طبرسى در عرصه تاريخ و سيره است و كتاب مورد بحث ما ، يعنى احتجاج نشان دهنده هر دو بعد شخصيتى وى ، يعنى كلام و حديث است. شيخ حرّ عاملى ، محدّث بزرگ شيعه و مؤلّف وسايل الشيعه نيز ، او را ستوده و افزون بر اين ، وى را محدّثى ثقة ، فاضل و عالم برشمرده است.

1.طبقات أعلام الشيعة ، رقم ۱۲.


در پرتوِ حديث
382

امام على عليه السلام نيز اشاره مى شود و استبعادهاى غير فقهى در مسئله به بحث گذاشته و ردّ مى گردد . در مناظره مجلس ، نام قاضى ابو محمّد بن معروف نيز به چشم مى آيد كه به شيخ مفيد اعتراض مى كند و استدلال شيخ مفيد به آيه را نمى پذيرد . ۱
دنباله گزارش ، به ذكر حضور شيخ مفيد در مجلس مناظره شريف ابوالحسن احمد بن قاسم محمّدى و ابوالقاسم دراكى مى پردازد كه در آنجا نيز شيخ مفيد به كمك ابوالحسن احمد محمّدى مى آيد و مسئله متعه را مستند به قرآن مى سازد. ۲ بقيه كتاب به مناقشه ادعا شده ابن تيميه و علّامه حلى مى پردازد كه كاملاً ساختگى است. محقق كتاب به درستى آن را ساخته يكى از طرفداران ابن تيميه مى خواند؛ چه ، علّامه حلّى كسى نيست كه چنين سخنانى را به راحتى بپذيرد و چنين استدلال هاى ضعيفى را ارائه دهد . محقق كتاب دليل هاى ديگرى نيز براى اين موضوع آورده است.

3 . الاحتجاج ، طبرسى

در قرن پنجم هجرى ، سلجوقيان متعصّب ، بر مركز سياسى و علمى آن روز جهان اسلام ـ بغداد ـ تسلط يافتند و با شكست دادن حكومت آزادانديش آل بويه ، به بحث ها ، مناظره ها و گفتگوهاى دينى و مجالس رسمى و نيمه رسمى آن پايان دادند و جدال هاى كلامى فروكش كرد و گروه عمده اى از عالمان شيعى ، با نگاه به آتش سوزى محلّه كرخ بغداد و هجرت مظلومانه و اجبارى شيخ طوسى از بغداد به شهر كوچك و حاشيه اى نجف ، خود را از درگيرى هاى مستقيم و مناظرات رو در رو كنار كشيدند و به تدريس و تأليف و تحقيق روى آوردند. در اين ميان ، أبومنصور احمد بن على بن ابيطالب طبرسى ، در پايان قرن پنجم و دهه هاى آغازين قرن ششم ، از معدود كسانى است كه در كنار اين جريان ، با گردآورى بسيارى از مناظرات ائمه عليهم السلام و برخى عالمان شيعه پيش از خود ، به زدودن موانع فكرى گفتگو و مناظره همت گماشت و افزون بر آن ، دست مايه اى گرانبها براى غنى سازى بحث هاى كلامى و جدال هاى مذهبى به دست داد. ما در اينجا ابتدا به معرفى كوتاه

1.همان ، ص ۹۸.

2.همان ، ص ۹۹ و ۱۰۰.

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 304371
صفحه از 410
پرینت  ارسال به