53
در پرتوِ حديث

تزعمون أنّه أخذ الأذان عن عبد اللّه بن زيد و الأذان وجه دينكم؟! و غضب ثمّ قال... ؛ 1 گفته مردم را كه اذان اين گونه پديد آمد ، كه عبداللّه بن زيد خوابى ديد و آن را براى پيامبر باز گفت و حضرت بدان امر كرد. از امام حسين عليه السلام پرسيدند.
امام حسين عليه السلام فرمود: وحى بر پيامبرتان نازل مى شود و خيال مى كنيد كه او اذان را از عبداللّه بن زيد مى گيرد؟! در حالى كه اذان سيماى دين شماست . امام خشمناك شد و سپس قضيه معراج پيامبر و آموزش اذان را در آن فضاى ملكوتى توضيح داد.

اين داستان بر امام صادق عليه السلام نيز عرضه شده است ، و امام صادق عليه السلام به همين صورت پاسخ گفته اند 2 .
3 . سليم بن قيس از مجلسى بين معاويه از يك سو و حسنين عليهماالسلام و عبداللّه بن جعفر و ابن عباس ، گزارشى داده است كه در آن ، عبداللّه بن جعفر به احاديثى احتجاج مى كند. معاويه كه نمى خواسته آنها را بپذيرد ، با وجود قسم ياد كردن عبداللّه ، آن احاديث را بر امام حسن و امام حسين عليهماالسلام و ابن عباس عرضه مى كند ، متن واقعه و احاديث را سليم در كتاب خود آورده است 3 .
افزون بر اين چند گزارش ، به عرضه ديگرى دست نيافتيم ، اميد كه در جستجوهاى بعدى ، نمونه هاى بيشترى به دست آوريم 4 . تنها گزارشى كه مى توان آن را نشانه اى ديگر بر جريان عرضه حديث در زمان امام حسين عليه السلام دانست ، عرضه حديث ايشان توسط عكرمه ، بر ابن عباس است كه در مجمع الزوائد آمده است 5 .

عرضه حديث بر امام سجّاد عليه السلام

در پى فترت نقل حديث از حسنين عليهماالسلام ، امام سجّاد عليه السلام به تشكيل حوزه اى پنهانى از شيعيان مخلص دست زد. ابو حمزه ثمالى ، يكى از بزرگان اين حوزه محدود است ، كه

1.دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۱۴۲ ؛ الجعفريات ، ج ۵ ، ص ۴۲.

2.تفسير عياشى ، ج ۱ ، ص ۱۵۷ ، ح ۵۳۰ .

3.كتاب سليم بن قيس هلالى ، ج ۲ ، ص ۸۳۴ ـ ۸۴۱ .

4.شيخ مفيد از عرضه حديث بر امام حسين عليه السلام در خواب ، گزارش داده است. (أمالى ، مفيد ، ص ۳۴۰ ، ح ۶ ).

5.مجمع الزوائد ، ج ۱ ، ص ۲۲۵ .


در پرتوِ حديث
52

به امام حسن عليه السلام عرض شد: ابوذر مى گويد: فقر را از غنى ، و ناخوشى را از تندرستى بيشتر دوست دارم. حضرت فرمود: خداوند ابوذر را رحمت كند! امّا من مى گويم: هر كس بر انتخاب خير و صلاحى كه خداوند برايش مقرّر كرده ، توكل كند ، آرزوى حالتى ديگر را در دل نمى پرورد. و اين معناى درست خشنودى به قضاى الهى است.

عرضه حديث بر امام حسين عليه السلام

خصوصيت هاى اين برهه ، با دوره امام حسن عليه السلام شباهت هاى بسيارى دارد. امام حسين عليه السلام نيز زير نظر بوده است و امويان ، مردم را از تماس با ايشان باز مى داشتند. از اين رو ، به جز يكى دو گزارش از عرضه حديث بر ايشان ، به ما نرسيده است.
1 . حديث سليم از حضرت على عليه السلام كه در ترسيم فضاى حديث و تحديث ، گفته آمد ، بر امام حسن و امام حسين عليهماالسلام عرضه شده است. سليم خود به مدينه مى آيد و حديث را براى آنان باز مى گويد. آن دو مى فرمايند :
صدقت ، حدّثك أبونا عليّ بهذا الحديث و نحن جلوس ، و قد حفظنا ذلك عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله كما حدّثك أبونا سواء ، لم يزد فيه و لم ينقص؛ 1 راست مى گويى ، پدرمان حديث را اين گونه براى تو گفت و ما نيز نشسته بوديم. ما اين حديث را از رسول خدا همان گونه به ياد داشتيم كه پدرمان براى تو گفت ، بى هيچ فزونى و كاستى.
2 . واقعه اى كه مى توان به عنوان نمونه اى بر حيات جريان عرضه در زمان امامت امام حسين عليه السلام بدان استشهاد كرد ، عرضه گفته مشهور آن زمان در چگونگى پيدايش اذان است. گرچه اين عرضه را حاكم نيشابورى در زمان امام حسن عليه السلام دانسته است 2 ، ولى در كتاب هاى روايى شيعه ، همچون جعفريات و دعائم الاسلام ، آن را به امام حسين عليه السلام منسوب مى دارند. ما در اينجا نقل صاحب دعائم را مى آوريم.
عن الحسين عليه السلام أنّه سُئل عن قول الناس فى الأذان: إنّ السبب كان فيه رؤيا عبد اللّه بن زيد فأخبر بها النبيّ صلى الله عليه و آله فأمر بالأذان ، فقال الحسين عليه السلام : الوحي يتنزّل على نبيّكم و

1.كتاب سليم بن قيس هلالى ، ج ۲ ، ص ۶۲۸ .

2.مستدرك حاكم ، ج ۳ ، ص ۱۸۷ ، ح ۴۷۹۸.

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 303349
صفحه از 410
پرینت  ارسال به