عرضه مجموعه هاى روايى
1 . با توجه به جائز بودن كتابت حديث نزد شيعه ، مجموعه هاى روايى تدوين ، و از طريق استنساخ و قرائت ، تكثير و رايج شد. از جمله ، اصحاب حضرت على عليه السلام ، فتواها و قضاوت هاى متعدد ايشان را جمع آورى كردند ، و حضرت ، آن را به مثابه دستورالعمل حكومتى و اجرايى ، براى اميران و فرمانداران خود فرستاد. اين كتاب را عبداللّه بن سعيد بن حيّان بن أبجر ، مشهور به ابو عمرو متطبّب ، به حضور امام صادق عرضه مى كند ، و امام آن را تأييد مى كند ۱ . اين كتاب ، به جهت استعمال قضاوت هايى كه بيشتر به احكام ديات مربوط بوده ، به كتاب ديات معروف است ، و چون در طريق نقل آن ، شخصى به نام ظريف بن ناصح وجود دارد ، به كتاب ظريف هم مشهور است ، گر چه بنا به گفته نجاشى ، به همان اسم عرضه كننده ، يعنى عبداللّه بن ابجر مشهورتر است.
2 . كتاب ديگرى كه بر امام صادق عليه السلام عرضه شده ، كتاب عبيداللّه بن علىّ بن أبى شعبة ، مشهور به حلبى است. عبيداللّه از راويان بزرگ شيعه و از اصحاب و خواصّ امام صادق عليه السلام است. او روايت هايى را گرد آورده ، سپس بر امام صادق عليه السلام عرضه مى كند. امام آنها را صحيح مى داند ، وبه هنگام قرائت آن مى فرمايد: «أترى لهؤلاء مثل هذا؟» آيا براى اينان ، مانند اين هست\ ۲ .
عرضه حديث بر امام كاظم عليه السلام
تلاش هاى راويان براى دستيابى به متن هاى تحريف ناشده و احاديث صحيح ، در عصر امام كاظم نيز ادامه يافت . بقاياى برجامانده جريان غلو ودروغ بستن وجعل و دست بردن كسانى همچون محمّد بن بشير در مجموعه ها و كتاب ها ، ۳ به اين تلاش شدت بخشيد ، اما حصر و حبس هارونى ، فضاى نيمه آزاد دوره انتقالى امويان به عباسيان را خاتمه داد ، و ارتباط شيعيان با امام را مشكل ساخت . از اين رو ، تعداد احاديث عرضه شده كه به ما