17
ميزان الحكمه ج 2

۱۹۸۸.عنه عليه السلام :ثلاثةٌ فيهِنَّ البَلاغةُ : التّقَرُّبُ مِن معنى البُغْيةِ ، و التَّبَعُّدُ مِن حَشْوِ الكلامِ ، و الدَّلالةُ بالقليلِ على الكثيرِ . ۱

391

أبلَغُ الكَلامِ

۱۹۸۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أبلَغُ البَلاغةِ ما سَهُلَ في الصَّوابِ مَجازُهُ و حَسُنَ إيجازُهُ . ۲

۱۹۹۰.عنه عليه السلام :أحسَنُ الكلامِ ما زانَهُ حُسْنُ النِّظامِ ، و فَهِمَهُ الخاصُّ و العامُّ . ۳

۱۹۹۱.عنه عليه السلام :أحسَنُ الكلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانُ ، و لا يُتْعِبُ فَهمُهُ الأفْهامَ . ۴

۱۹۹۲.عنه عليه السلام :خيرُ الكلامِ ما لا يُمِلُّ و لا يَقِلّ . ۵

392

ما يَفضُلُ عَلَى البَلاغَةِ

۱۹۹۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أحْمَدُ مِن البَلاغةِ الصَّمتُ حينَ لا يَنبَغي الكلامُ . ۶

393

التَّشَدُّقُ فِي الكَلامِ

۱۹۹۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أبغَضُ النّاسِ إلى اللّهِ تعالى البَليغُ الّذي يَتَخَلّلُ بلِسانِهِ تَخَلُّلَ الباقِرَةِ بلِسانِها . ۷

۱۹۸۸.امام صادق عليه السلام :بلاغت در سه چيز است: نزديك شدن به معناى مورد نظر، دورى كردن از گفتار حشو و زايد، و رساندن معناى زياد با عبارت كوتاه.

391

بليغ ترين سخن

۱۹۸۹.امام على عليه السلام :بليغ ترين سخن آن است كه مقصود را براحتى برساند و ايجاز نيكو داشته باشد.

۱۹۹۰.امام على عليه السلام :بهترين گفتار آن است كه به حسن ترتيب و نظم آراسته باشد و عالم و عامى آن را بفهمند.

۱۹۹۱.امام على عليه السلام :نيكوترين گفتار آن است كه شنيدنش به گوشها ناخوش نيايد و ذهنها براى فهميدن آن به رنج نيفتند.

۱۹۹۲.امام على عليه السلام :بهترين سخن آن است كه نه ملال آور باشد و نه كم گذارد . ۸

392

برتر از بلاغت

۱۹۹۳.امام على عليه السلام :پسنديده تر از بلاغت، خاموش ماندن در جايى است كه سخن گفتن نشايد.

393

سخن پردازى مُطَنطن

۱۹۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :منفورترين كس نزد خداوند متعال سخن آورى است كه زبانش را مانند زبان گاو، به هر طرف مى چرخاند.

1.تحف العقول : ۳۱۷.

2.غرر الحكم : ۳۳۰۷.

3.غرر الحكم : ۳۳۰۴.

4.غرر الحكم : ۳۳۷۱.

5.غرر الحكم : ۴۹۶۹.

6.غرر الحكم : ۳۲۴۵.

7.كنز العمّال : ۷۹۱۸.

8.يعنى : اِطناب مُمِل و ايجاز مُخِل در آن نباشد .


ميزان الحكمه ج 2
16

390

البَلاغَةُ

۱۹۸۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ مِن البيانِ سِحْرا ، و مِن العلمِ جَهلاً ، و مِن القَولِ عِيّا . ۱

۱۹۸۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :البَلاغةُ ما سَهُلَ على المَنطِقِ و خَفَّ على الفِطْنَةِ . ۲

۱۹۸۳.عنه عليه السلام :البَلاغةُ أنْ تُجِيبَ فلا تُبْطئَ ، و تُصِيبَ فلا تُخْطئَ . ۳

۱۹۸۴.عنه عليه السلام :مَن قامَ بِفَتْقِ القَولِ و رَتْقِهِ فقد حازَ البَلاغةَ . ۴

۱۹۸۵.عنه عليه السلام :قد يُكْتَفى مِن البَلاغةِ بالإيجازِ . ۵

۱۹۸۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لَيسَتِ البَلاغَةُ بحِدَّةِ اللِّسانِ و لا بِكَثْرةِ الهَذَيانِ ، و لكنَّها إصابةُ المَعنى و قَصْدُ الحُجّةِ . ۶

۱۹۸۷.عنه عليه السلامـ و قد سُئِلَ عنِ البَلاغةِ ـ: مَن عَرَفَ شَيئا قَلَّ كلامُهُ فيهِ ، و إنّما سُمِّيَ البَليغ لأنَّهُ يَبْلُغُ حاجَتَهُ بأهْوَنِ سَعْيِهِ . ۷

390

بلاغت

۱۹۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا برخى از بيانها سحر است، و برخى دانشها نادانى است و برخى سخنها گنگى و بى زبانى.

۱۹۸۲.امام على عليه السلام :بلاغت آن است كه به گفتار، روان و به فهم، آسان باشد.

۱۹۸۳.امام على عليه السلام :بلاغت آن است كه پاسخ دهى بى كندى و درست بگويى بى خطا.

۱۹۸۴.امام على عليه السلام :هر كس سخن را باز و بسته كند به بلاغت دست يافته است.

۱۹۸۵.امام على عليه السلام :گاه از بلاغت به ايجاز بسنده مى شود.

۱۹۸۶.امام صادق عليه السلام :بلاغت به [معناى] تندى زبان و پَرت و پلا گويى بسيار نيست بلكه بلاغت، رساندن معنا و آوردن دليل و برهانِ درست است.

۱۹۸۷.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به اين پرسش كه بلاغت چيست؟ ـفرمود : كسى كه مطلبى را بداند گفتارش درباره آن كوتاه مى شود. بليغ [را بليغ] گفته اند؛ چون با كمترين زحمت، مقصود خود را مى رساند.

1.تحف العقول : ۵۷.

2.غرر الحكم : ۱۸۸۱.

3.غرر الحكم : ۲۱۵۰.

4.غرر الحكم : ۹۰۴۵.

5.غرر الحكم : ۶۶۶۶.

6.تحف العقول : ۳۱۲.

7.تحف العقول : ۳۵۹.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 2
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
تعداد بازدید : 15022
صفحه از 604
پرینت  ارسال به