۲۸۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :ما مِن خُطْوَةٍ أحَبُّ إلى اللّهِ مِن خُطْوَتَينِ : خُطْوَةٌ يَسُدُّ بِها مُؤمنٌ صَفّا في سبيلِ اللّهِ ، و خُطْوَةٌ يَخْطوها مُؤمنٌ إلى ذِي رَحِمٍ قاطِعٍ يَصِلُها . ۱
۲۸۳۲.عوالي اللآلي :رُوِيَ أنَّ رجُلاً أتى جَبَلاً لِيَعْبُدَ اللّهَ فيهِ ، فجاءَ بهِ أهلُهُ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فنَهاهُ عَن ذلكَ ، و قالَ له : إنَّ صَبرَ المسلمِ في بعضِ مَواطِنِ الجِهادِ يَوما واحدا خَيرٌ لَهُ مِن عِبادَةِ أربعينَ سنةً . ۲
۲۸۳۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّ الجِهادَ بابٌ مِن أبْوابِ الجَنّةِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أوْليائهِ ، و هُو لِباسُ التَّقوى ، و دِرْعُ اللّهِ الحَصينَةُ ، و جُنَّتُهُ الوَثيقَةُ . ۳
۲۸۳۴.عنه عليه السلام :الجِهادُ عِمادُ الدِّينِ ، و مِنْهاجُ السُّعَداءِ . ۴
۲۸۳۵.عنه عليه السلام :إنّ اللّهَ فَرضَ الجِهادَ و عَظَّمَهُ و جَعلَهُ نَصْرَهُ و ناصِرَهُ. و اللّهِ ، ما صَلُحتْ دُنيا و لا دِينٌ إلاّ بهِ . ۵
۲۸۳۶.عنه عليه السلامـ في كتابهِ إلى عامِلِه مِخْنَفٍ ـ: فإنَّ جِهادَ مَن صَدَفَ عَن الحقِّ رَغْبةً عنهُ ، و عَبَّ في نُعاسِ العَمى و الضَّلالِ اخْتِيارا لَهُ ، فَريضَةٌ على العارِفِينَ . ۶
۲۸۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ گامى نزد خدا دوست داشتنى تر از دو گام نيست: گامى كه مؤمن با آن صفى را كه در راه خدا بسته مى شود پُر مى كند و گامى كه مؤمن براى رابطه برقرار كردن با خويشاوندى كه از او بريده بر مى دارد.
۲۸۳۲.عوالي اللآلي:مردى براى عبادت خدا به كوهى رفت و خانواده اش او را نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آوردند. پيامبر او را از اين كار نهى كرد و فرمود: اگر مسلمان يك روز در ميدانى از ميدانهاى جهاد پايدارى ورزد برايش از چهل سال عبادت كردن بهتر است.
۲۸۳۳.امام على عليه السلام :همانا جهاد يكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولياى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوى و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.
۲۸۳۴.امام على عليه السلام :جهاد ستون دين و راه روشن نيكبختان است.
۲۸۳۵.امام على عليه السلام :خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگ داشت و يارى خود و ياور خود قرارش داد. به خدا سوگند كار دنيا و دين جز با جهاد درست نمى شود.
۲۸۳۶.امام على عليه السلامـ در نامه اى به كارگزار خود مخنف ـنوشت : همانا جهاد كردن با كسى كه به سبب بيزارى از حق، از آن روى گردانده و كورى و گمراهى را برگزيده و در خوابِ آن فرو رفته، بر آگاهان واجب است.