353
ميزان الحكمه ج 2

۳۰۱۱.عنه عليه السلام :إنّ قُلوبَ الجُهّالِ تَسْتَفِزُّها الأطْماعُ ، و تَرْهَنُها المُنى ، و تَسْتَعْلِقُها الخَدائعُ . ۱

۳۰۱۲.الإمامُ الحسنُ عليه السلامـ في صفةِ أخٍ لَهُ ـ: كانَ خارجا مِن سُلطانِ الجَهالَةِ ، فلا يَمُدُّ يدَهُ إلاّ على ثِقَةٍ لِمَنفَعةٍ . ۲

۳۰۱۳.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مِن أخلاقِ الجاهِلِ الإجابَةُ قَبلَ أنْ يَسمَعَ ، و المُعارَضَةُ قَبلَ أنْ يَفْهَمَ ، و الحُكْمُ بما لا يَعْلَمُ . ۳

(انظر) العلم : باب 2834 .

۳۰۱۱.امام على عليه السلام :دلهاى مردمان نادان را طمعها از جا بر كنَند و آرزوها به گروگان گيرند و فريبها به بند كشند.

۳۰۱۲.امام حسن عليه السلامـ در وصف يكى از برادرانِ دينى خود ـفرمود : از حاكميت نادانى بيرون بود و دست سوى كارى دراز نمى كرد، مگر آن كه مطمئن مى شد سودى در بر دارد.

۳۰۱۳.امام صادق عليه السلام :يكى از خويهاى نادان اين است كه قبل از شنيدن [مطلب] پاسخ مى دهد و پيش از آن كه [مقصود گوينده را ]بفهمد به مخالفت بر مى خيزد و ندانسته حكم مى كند.

1.تحف العقول : ۲۱۹ .

2.الكافي : ۲/۲۳۷/۲۶، انظر تمام الحديث في باب ۵۴ .

3.أعلام الدين : ۳۰۳ .


ميزان الحكمه ج 2
352

۳۰۰۴.عنه عليه السلام :للجاهِلِ في كُلِّ حالةٍ خُسْرانٌ . ۱

۳۰۰۵.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :تَعَجُّبُ الجاهِلِ مِن العاقِلِ أكْثَرُ مِن تَعَجُّبِ العاقِلِ مِن الجاهِلِ . ۲

۳۰۰۶.الإمامُ الهاديُّ عليه السلام :الجاهِلُ أسِيرُ لِسانِهِ . ۳

۳۰۰۷.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :رِياضَةُ الجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَن عادَتِهِ كالمُعْجِزِ . ۴

609

أخلاقُ الجاهِلِ

۳۰۰۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ و قد سُئلَ عن أعلامِ الجاهِلِ ـ: إنْ صَحِبتَهُ عَنّاكَ ، و إنِ اعْتَزَلْتَهُ شَتَمكَ ، و إنْ أعطاكَ مَنّ علَيكَ ، و إنْ أعطَيْتَهُ كَفرَكَ ، و إنْ أ سَرَرْتَ إلَيهِ خانَكَ . ۵

۳۰۰۹.عنه صلى الله عليه و آله :صِفةُ الجاهِلِ : أنْ يَظلِمَ مَن خالَطَهُ ، و يَتَعدّى على منَ هُو دُونَهُ ، و يَتطاوَلَ على مَن هُو فَوقَهُ ، كلامُهُ بغَيرِ تَدَبُّرٍ ......... . ۶

۳۰۱۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ الجاهِلَ مَن عَدّ نَفسَهُ ـ بما جَهِلَ مِن مَعرفَةِ العِلمِ ـ عالِما ، و بِرَأيهِ مُكْتَفيا ، فمَا يَزالُ للعُلماءِ مُباعِدا و عَلَيهِم زارِيا ، و لِمَن خَالفَهُ مُخَطِّئا ، و لِمَا لَم يَعْرِفْ مِن الاُمورِ مُضَلِّلاً ، فإذا وَردَ علَيهِ مِن الاُمورِ ما لَم يَعْرِفْهُ أنْكَرَهُ و كَذّبَ بهِ و قالَ بجَهالَتِهِ : ما أعْرِفُ هذا ! و ما أراهُ كانَ ! و ما أظُنُّ أنْ يَكونَ ! و أنّى كانَ ؟! و ذلكَ لِثِقَتِهِ بِرَأْيِه و قِلَّةِ مَعْرِفَتِهِ بجَهالَتِهِ!
فمَا يَنْفَكُّ بما يَرى مِمّا يَلْتَبِسُ علَيهِ رأيُهُ مِمّا لا يَعْرِفُ للجَهلِ مُسْتَفيدا ، و للحقِّ مُنكِرا ، و في الجَهالَةِ مُتَحيِّرا ، و عن طَلَبِ العِلمِ مُسْتَكبِرا . ۷

۳۰۰۴.امام على عليه السلام :نادان در همه حال بازنده و زيانكار است.

۳۰۰۵.امام كاظم عليه السلام :شگفتىِ نادان از خردمند، بيشتر از شگفتىِ خردمند از نادان است.

۳۰۰۶.امام هادى عليه السلام :نادان ، اسير زبان خود است.

۳۰۰۷.امام عسكرى عليه السلام :پروراندنِ نادان و تَرك دادن كسى از عادتش، كارى معجزه آساست.

609

اخلاق نادان

۳۰۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ به پرسش از نشانه هاى نادان ـفرمود : اگر با او بنشينى، تو را به رنج افكند و اگر از او كناره گيرى، دشنامت دهد. چون چيزى به تو دهد، منّت گذارد و چون چيزى به او بدهى، ناسپاسى كند و اگر رازى را بدو سپارى، به تو خيانت ورزد.

۳۰۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خصوصيت نادان اين است كه درباره هر كس كه با او رفت و آمد مى كند ستم روا دارد، به فرو دستش دراز دستى كند، بر زبر دستش گردن فرازى نمايد، و ناسنجيده زبان به گفتار گشايد ......... .

۳۰۱۰.امام على عليه السلام :نادان كسى است كه خود را ـ به آنچه نمى داند ـ دانا شمارد و به رأى و نظر خود بسنده كند و پيوسته از دانشمندان دورى كند و از آنان عيب و ايراد گيرد و مخالفان خود را بر خطا داند و آنچه را نفهميده گمراه كننده شمارد. هرگاه به مطلبى برخورَد كه آن را نمى داند منكرش شود و آن را دروغ شمارد و از روى نادانى خود گويد: من چنين چيزى را نمى شناسم و فكر نمى كنم كه وجود داشته باشد و گمان نمى كنم وجود داشته باشد و كجا چنين چيزى هست؟! و اين از آن روست كه به نظر خود اعتماد دارد و از نادانى خويش بى خبر است! از اين رو به سبب نادانى خويش پيوسته از جهل بهره مند شود و حقّ را انكار كند و در نادانى سرگشته ماند و از طلب دانش تكبر ورزد.

1.غرر الحكم : ۷۳۲۹ .

2.بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۶/۳۳ .

3.الدرّة الباهرة : ۴۱ .

4.تحف العقول : ۴۸۹ .

5.تحف العقول : ۱۸ .

6.تحف العقول : ۲۹ .

7.تحف العقول : ۷۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 2
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
تعداد بازدید : 16511
صفحه از 604
پرینت  ارسال به