505
ميزان الحكمه ج 2

۳۴۷۵.عنه عليه السلامـ أيضا ـ: إنْ سَرَقَ سارِقٌ بغَيرِ مَكّةَ أو جَنى جِنايَةً على نَفْسِهِ فَفَرَّ إلى مَكّةَ ، لَم يُؤخَذْ ما دامَ في الحَرَمِ حتّى يَخْرُجَ مِنهُ ، و لكنْ يُمْنَعُ مِن السُّـوقِ ، فـلا يُبايَـعُ و لا يُجـالَسُ حتّى يَخْـرُجَ مِنهُ فيُؤخَذَ ، و إنْ أحْدَثَ في الحـَرَمِ ذلـكَ الحـَدثَ اُخِـذَ فيـهِ . ۱

716

حُضورُ الإمامِ الغائِبِ فِي المَوسِمِ

۳۴۷۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :يَفْقِدُ النّاسُ إمامَهُم فيَشْهَدُ المَوْسِمَ فيَراهُم و لا يَرَوْنَهُ . ۲

۳۴۷۵.امام صادق عليه السلامـ همچنين در تفسير آيه مذكور ـفرمود : اگر سارقى در جاى ديگرى غير از مكّه دزدى كند، يا نسبت به خود مرتكب جنايتى شود و به مكّه بگريزد، تا زمانى كه در حرم هست نبايد او را دستگير كرد مگر از آن جا خارج شود، اما از رفتنش به بازار بايد جلوگيرى شود و كسى با او خريد و فروش و مجالست نكند تا از حرم خارج گردد آن گاه دستگير مى شود. اما اگر آن كار (خلاف)را در حرم كرده باشد، بايد او را دستگير كرد.

716

حضور امام غايب در موسم حجّ

۳۴۷۶.امام صادق عليه السلام :مردم امام خود را مى جويند و نمى يابند، ولى آن حضرت در موسم حجّ حاضر مى شود و مردم را مى بيند اما آنها او را نمى بينند.

1.الكافي : ۴/۲۲۷/۳ ، وسائل الشيعة : ۹/۳۳۶ باب ۱۴ .

2.كمال الدين : ۳۴۶/۳۳ .


ميزان الحكمه ج 2
504

715

حُرمَةُ الحَرَمِ

الكتاب :

(وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِنا) . ۱

الحديث :

۳۴۷۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا يَحِلُّ لأحَدِكُم أن يَحْمِلَ بمَكّةَ السِّلاحَ . ۲

۳۴۷۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ النّاسَ لَم يُحَرِّموا مَكّةَ و لكنّ اللّهَ حَرّمَها ، فهِي حَرامٌ إلى يَومِ القيامَةِ . و إنّ مِنْ أعْتى النّاسِ على اللّهِ رجُلٌ قَتَلَ في الحَرَمِ ، و رَجُلٌ قَتَل غَيرَ قاتلِهِ ، و رجُلٌ أخَذَ بذُحولِ الجاهِليَّةِ . ۳

۳۴۷۳.الدرّ المنثور :لمّا فَتَح اللّهُ على رسولِهِ مكّةَ قامَ فيهِم فحَمِدَ اللّهَ و أثْنى علَيهِ ، ثُمَّ قالَ : إنَّ اللّهَ حَبسَ عن مَكّةَ الفِيلَ و سَلّطَ علَيها رَسولَهُ و المؤمنينَ ، و إنَّما أُحِلّتْ لي ساعةً مِن النَّهارِ ، ثُمَّ هِي حَرامٌ إلى يَومِ القِيامَةِ ، لا يُعْضَدُ شَجَرُها ، و لا يُنَفَّرُ صَيْدُها . ۴

۳۴۷۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولهِ تعالى :«و مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِنَا»ـ: مَن دَخلَ الحَرمَ مِن النّاسِ مُسْتَجيرا بِه فهُو آمِنٌ مِن سَخَطِ اللّهِ ، و مَن دَخلَهُ مِن الوَحْشِ و الطَّيْرِ كانَ آمِنا مِن أنْ يُهاجَ أو يُؤْذى حتّى يَخرُجَ مِن الحَرَمِ . ۵

715

حرمت حرم

قرآن :

«و هر كس به آن درآيد در امان است».

حديث :

۳۴۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بر هيچ يك از شما روا نيست كه در مكه اسلحه با خود حمل كند.

۳۴۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اين مردم نبودند كه مكه را محترم شمردند، بلكه خداوند آن را حرمت نهاد، پس مكه تا روز قيامت محترم است. سركش ترين مردم بر خدا، كسى است كه در حرم الهى مرتكب قتل شود و كسى كه فردى را كه قصد جان او را نداشته است، بكشد و كسى كه كينه هاى جاهليت را دوباره زنده كند.

۳۴۷۳.الدرّ المنثور :هنگامى كه خداوند مكه را براى پيامبر خود فتح كرد، آن حضرت در ميان مردم برخاست و حمد و ثناى الهى گفت و آن گاه فرمود: خداوند [ اصحاب ]فيل را از حمله به مكّه بازداشت و پيامبر خود و مؤمنان را بر آن چيره گردانيد. اين شهر فقط ساعتى از روز [و فقط ]براى من حلال شد و سپس تا روز قيامت حرام و محترم است، درختش را نبايد بريد و صيدش را نبايد رم داد.

۳۴۷۴.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «و هر كس به آن درآيد در امان است» ـفرمود: هر انسانى كه وارد حرم شود و به آن پناه برد، از خشم خدا در امان است. و هر حيوان و پرنده اى وارد آن شود، نبايد آن را آزار يا رم داد، تا آن گاه كه از حرم خارج شود.

1.آل عمران : ۹۷ .

2.صحيح مسلم : ۲/۹۸۹/۴۴۹ .

3.الدرّ المنثور : ۱/۲۹۸ .

4.الدرّ المنثور : ۱/۲۹۸ .

5.الكافي : ۴/۲۲۶/۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 2
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
تعداد بازدید : 15052
صفحه از 604
پرینت  ارسال به