547
ميزان الحكمه ج 2

754

إهدارُ الدَّمِ

۳۶۱۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:مَن شَهَرَ سَيْفَهُ فدَمُهُ هَدْرٌ . ۱

۳۶۱۴.عنه صلى الله عليه و آلهـ قالَ للمسلِمينَ و هُم مُجْتَمِعونَ حَولَهُ ـ: أيُّها النّاسُ ، إنّه لا نَبيَّ بَعدي ، و لا سُنّةَ بعدَ سُنّتي ، فمَنِ ادّعى ذلكَ فدَعْواهُ و بِدْعَتُهُ في النّارِ ، و مَنِ ادّعى ذلكَ فاقْتُلوهُ . ۲

۳۶۱۵.صحيح مسلم عن عمرو :سَمِعتُ جابرا يَقولُ : قالَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : مَن لِكَعْبِ بنِ الأشْرَفِ؟ فإنَّهُ قد آذى اللّهَ و رسولَهُ ؟ فقالَ محمّدُ بن مَسلمةَ : يا رسولَ اللّهِ ، أ تُحِبُّ أنْ أقتُلَهُ ؟ قالَ : نَعَم . قالَ : ائْذَنْ لي فَلأقُلْ ۳ ، قالَ : قُلْ . فأتاهُ فقالَ لَهُ ، و ذَكَر ما بَيْنَهُما ، و قالَ : إنَّ هذا الرّجُلَ قَد أرادَ صَدَقةً و قد عَنّانا ، فلَمّا سَمِعَهُ قالَ : و أيضا و اللّه ! لَتَمَلُّنَّهُ .........
و واعَدَهُ أنْ يأتِيَهُ بالحارِثِ و أبي عَبسِ بنِ جبرٍ و عبّادِ بن بِشرٍ ، قالَ : فجاؤوا ، فدَعَوهُ لَيلاً فنَزَلَ إلَيهِم ......... قالَ محمّدٌ : إنّي إذا جاءَ فسَوفَ أمُدُّ يَدي إلى رأسِهِ ، فإذا اسْتَمْكَنْتُ مِنهُ فدونَكُم .
قالَ : فلَمّا نَزلَ ، نَزلَ و هُو مُتَوشِّحٌ ، فقالوا : نَجِدُ مِنكَ رِيحَ الطِّيبِ ! قالَ : نَعَم ، تَحْتي فُلانَةُ ، هِي أعَطرُ نِساءِ العَربِ . قالَ : فتَأذَنُ لي أنْ أشُمَّ مِنهُ ؟ قالَ : نَعَم ، فشُمَّ ، فَتناوَلَ فَشَمَّ ، ثُمَّ قالَ: أتَأذَنُ لي أنْ أعُودَ ؟ قالَ : فاسْتَمْكَنَ مِن رأسِهِ ، ثُمَّ قالَ : دونَكُم ، قالَ: فقَتَلوهُ . ۴

754

مهدور الدّم

۳۶۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس [ عليه ديگران ]شمشير كِشد، مهدور الدّم است.

۳۶۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به مسلمانانى كه گِردش را گرفته بودند ـفرمود : اى مردم ! پس از من ديگر پيامبرى نخواهد آمد و بعد از سنّت من نيز سنّتى وجود نخواهد داشت. پس، هر كس چنين ادعايى كند، ادعا و بدعت او هر دو در دوزخند، و هر كس ادعاى پيامبرى كرد، بكشيدش .

۳۶۱۵.صحيح مسلم ـ به نقل از عمرو:از جابر شنيدم كه مى گفت : رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : چه كسى كار كعب بن اشرف را مى سازد؟ زيرا كه او خدا و پيامبرش را آزرده است. محمّد بن مسلمه گفت : اى پيامبر خدا ! مى خواهى او را بكشم؟ فرمود : آرى . عرض كرد : اجازه فرما چيزهايى را [كه لازم است] بگويم . فرمود : بگو . پس محمّد بن مسلمه نزد كعب رفت و با او سخنانى گفت و از گذشته خود با وى سخن گفت و اظهار داشت : اين مرد (پيامبر صلى الله عليه و آله ) خواسته خوبى كند اما ما را به رنج و زحمت انداخته است . وقتى كعب سخنان محمّد بن مسلمه را شنيد گفت : به خدا قسم كه تو نيز از او (پيامبر) دلگيرى ......... محمّد بن مسلمه با كعب وعده گذاشت كه با حارث و ابى عبس بن جبر و عبّاد بن بشر نزد وى بيايند . آنها نزد كعب آمدند و شب او را دعوت كردند و كعب نزد آنان رفت .........
محمّد به آن سه نفر گفت : وقتى آمد، من دستم را به طرف سر او دراز مى كنم ، وقتى سرش را محكم گرفتم شما حمله كنيد .
كعب حمايلْ بسته، نزد آنان آمد. آنها گفتند : بوى عطر از تو به مشاممان مى رسد! كعب گفت : آرى ، فلانى را به همسرى دارم كه معطرترين زن عرب است . محمّد گفت: اجازه مى دهى از اين عطر ببويم.كعب گفت: بله،بو كن، محمّد بدن او را بو كرد. سپس گفت: اجازه مى دهى باز هم ببويم؟ در اين هنگام محمّد، سر كعب را گرفت و گفت: حمله كنيد . و او را كشتند.

1.الجعفريّات : ۸۳ .

2.الأمالي للمفيد : ۵۳/۱۵ .

3.معناه : ائذن لي أن أقول عنّي و عنك ما رأيتُه مصلحة من التعريض و غيره .

4.صحيح مسلم : ۳/۱۴۲۵/۱۱۹ .


ميزان الحكمه ج 2
546

۳۶۱۱.كنز العمّال عن عبد الرحمن بن أبي ليلى :إنّ عليّا أقامَ على رجُلٍ حَدّا فجَعلَ النّاسُ يَسُبّونَهُ و يَلْعَنونَهُ ، فقالَ عليٌّ : أمّا عَن ذَنبِهِ هذا فلا يُسْألُ . ۱

(انظر) الموعظة : باب 4055 .

753

جَوازُ العَفوِ لِلإمامِ مَعَ الإقرارِ

۳۶۱۲.عوالي اللآلي :إنّ عليّا عليه السلام اُتيَ بسارِقٍ فأقَرَّ بسَرِقَتِهِ ، فقالَ له عليٌّ عليه السلام : تَحْفَظُ شَيئا مِن القُرآنِ؟ قالَ: نَعَم، سُورَةَ البَقَرةِ ، فقالَ عليٌّ عليه السلام : وَهَبْتُ يَدكَ لسُورَةِ البَقَرةِ.
فقالَ لَهُ الأشْعَثُ : أ تُعَطِّلُ حَدّا مِن حُدودِ اللّهِ ؟! فقالَ : و ما يُدْريِكَ ؟! إذا قامَتِ البَيِّنَةُ فليسَ للإمامِ أنْ يَعْفوَ ، و إذا أقَرَّ الرّجُلُ بسَرِقَتِهِ على نَفْسِهِ فذلكَ إلى الإمامِ إنْ شاءَ عَفا، و إنْ شاءَ عاقَبَ . ۲

۳۶۱۱.كنز العمّالـ به نقل از عبد الرحمن بن ابو ليلى ـ: على عليه السلام بر مردى حدّ جارى كرد. مردم شروع به سبّ و لعن او كردند. على عليه السلام فرمود: او از اين گناه خود ديگر بازخواست نخواهد شد .

753

با اعتراف به گناه، امام مى تواند مجرم را ببخشد

۳۶۱۲.عوالى اللآلى:دزدى را نزد على عليه السلام آوردند و او به سرقت خود اعتراف كرد . على عليه السلام به او فرمود: آيا از قرآن چيزى حفظ دارى ؟ عرض كرد : آرى ، سوره بقره را . حضرت فرمود : دستت را به سوره بقره بخشيدم . اشعث به امام گفت : حدّى از حدود خدا را تعطيل مى كنى ؟! حضرت فرمود : تو چه مى دانى ؟! اگر بيّنه اقامه شود، امام، حقّ عفوِ مجرم را ندارد. اما اگر مردى به دزدى خود اعتراف كند، اختيار با امام است كه او را ببخشد يا كيفر دهد. ۳

1.كنز العمّال : ۱۴۰۰۲ .

2.عوالي اللآلي : ۲/۱۵۸/۴۳۶ .

3.اين فقط درباره حدّ قطع دست است و بدهكارى مالى دزد همچنان باقى است .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 2
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
تعداد بازدید : 16482
صفحه از 604
پرینت  ارسال به