163
ميزان الحكمه ج 2

(انظر) الخالق : باب 1082.

489

بُطلانُ الجَبرِ

۲۳۹۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في بيانِ بُطْلانِ الجَبرِ ـ: لَو كانَ كذلكَ لَبَطلَ الثَّوابُ و العِقابُ ، و الأمرُ و النَّهْيُ و الزَّجْرُ ، و لَسقَطَ معنى الوَعْدِ و الوَعيدِ ، و لَم تَكُنْ على مُسيءٍ لائمَةٌ، و لا لمُحسنٍ مَحْمَدةٌ ، و لكانَ المُحسنُ أوْلى باللاّئمةِ مِن المُذنِبِ ، و المُذنِبُ أولى بالإحسانِ مِن المُحسِنِ ، تلكَ مَقالةُ عَبَدَةِ الأوثانِ و خُصَماءِ الرَّحمنِ . ۱

۲۳۹۱.عنه عليه السلامـ في قولهِ تعالى:«وَ لَو شَآءَ ربُّكَ لاَمَنَ مَن في الأرضِ كلُّهُم جَميعا أَ فَأَنتَ تُكِرهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤمِنِينَ»۲ـ: فأنزلَ اللّهُ تعالى علَيهِ : يا محمّدُ ، «وَ لَو شَآءَ رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرضِ كُلُّهُم جَميعا» على سبيلِ الإلْجاءِ و الاضْطِرارِ في الدُّنيا ، كما يُؤمِنُونَ عندَ المُعايَنةِ و رُؤيةِ البَأسِ و في الآخِرَةِ ، و لَو فَعَلتُ ذلكَ بهِم لم يَسْتحِقّوا مِنّي ثَوابا و لا مَدْحا ، لكنّي اُريدُ مِنهُم أنْ يُؤمِنوا مُختارِينَ غيرَ مُضْطَرّينَ ، لِيَسْتَحقّوا مِنّي الزُّلْفى و الكَرَامةَ و دَوامَ الخُلودِ في جَنّةِ الخُلْدِ . ۳

489

نادرستى جبر

۲۳۹۰.امام على عليه السلامـ در بيان نادرستى جبر ـفرمود: اگر چنين بود آن گاه ثواب و عقاب و امر و نهى و بازداشتن، از كارهاى پوچ بود و وعده و وعيد معنايى نداشت و بدكار، سرزنش و نيكوكار ، تشويق نمى شد و نيكوكار به سرزنش سزاوارتر مى شد تا بدكار و بدكار به پاداش و احسان سزامندتر مى شد تا نيكوكار . جبر ، عقيده بت پرستان و دشمنان خداى رحمان است.

۲۳۹۱.امام على عليه السلامـ درباره آيه «اگر پروردگارت مى خواست همانا همه مردم روى زمين ايمان مى آوردند. پس آيا تو مردم را ناگزير مى كنى كه ايمان آورند؟» ـفرمود : خداوند متعال اين آيه را نازل كرد و فرمود : اى محمّد! «اگر پروردگارت مى خواست، همه مردم روى زمين» در دنيا از روى اجبار و ناچارى، «ايمان مى آوردند» همچنان كه در آخرت، به هنگام مشاهده عذاب الهى ايمان مى آورند. اگر اين كار را با بندگان مى كردم آن گاه سزاوار ثواب و ستايش از جانب من نبودند؛ بلكه از آنان مى خواهم كه با اختيار و ميل خود ايمان بياورند تا سزامند منزلت و كرامت از سوى من و جاودانه شدن در بهشت جاويد شوند.

1.بحار الأنوار : ۵/۱۳/۱۹.

2.يونس : ۹۹.

3.عيون أخبار الرضا : ۱/۱۳۵/۳۳ .


ميزان الحكمه ج 2
162

488

فِطرةُ اللّهِ

الكتاب:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفا فِطْرَةَ اللّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِكَ الدِّينُ القَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ» . ۱

الحديث:

۲۳۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ اللّهَ خلقَ خَلقَهُ جميعا مُسلمِينَ ، أمَرَهُم و نَهاهُم . و الكُفر اسمٌ يَلْحَقُ الفِعلَ حينَ يَفْعلُهُ العبدُ ، و لَم يَخْلُقِ اللّهُ العبدَ حينَ خَلَقهُ كافرا، إنَّهُ إنَّما كَفَرَ مِن بَعدِ أنْ بَلغَ وَقتا لَزِمَتْهُ الحُجّةُ مِن اللّهِ، فَعَرضَ عليهِ الحقَّ فَجحَدَهُ، فبِإنْكارِهِ الحقَّ صارَ كافرا . ۲

۲۳۸۹.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ خَلقَ النّاسَ كُلَّهُم على الفِطْرَةِ الّتي فَطَرهُم علَيها ، لا يَعرِفونَ إيمانا بشريعةٍ و لا كُفرا بِجُحودٍ ، ثُمّ بَعثَ اللّهُ الرُّسلَ تَدعو العِبادَ إلى الإيمانِ بهِ، فمِنْهُم مَن هدى اللّهُ و مِنْهُم مَن لَم يَهْدِهِ اللّهُ . ۳

488

سرشت خدايى

قرآن :

«پس روى خود را با گرايش تمام به حق، به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خدا تغيير پذير نيست. دين پايدار اين است ولى بيشتر مردم نمى دانند».

حديث :

۲۳۸۸.امام صادق عليه السلام :خداوند همه آفريدگان خود را مسلمان آفريد و به آنان امر و نهى كرد. و كفر، نامى است كه به دنبال كفر ورزيدن بنده، مى آيد. خداوند آنگاه كه بنده را مى آفريد، او را كافر نيافريد، بلكه آنگاه كفر ورزيد كه روزگارى رسيد و حجّت الهى ملازم او شد و حق را بر آن بنده عرضه كرد، اما او آن را نپذيرفت و با نپذيرفتن حق، كافر گشت.

۲۳۸۹.امام صادق عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ همه مردم را بر فطرتى كه در نهادشان سرشت، آفريد كه نه ايمان به دين و شريعتى را مى شناختند و نه كفر و انكار نسبت به آن را. آن گاه خداوند رسولان را برانگيخت تا بندگان را به ايمان آوردن به خدا فرا خوانند. سپس خداوند برخى از مردم را هدايت كرد و برخى را هدايت نكرد.

1.الروم : ۳۰.

2.بحار الأنوار : ۵/۱۹/۲۹.

3.الكافي : ۲/۴۱۷/۱ ، بحار الأنوار : ۶۹/۲۱۳/۱.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 2
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
تعداد بازدید : 15065
صفحه از 604
پرینت  ارسال به