۲۴۰۸.عنه عليه السلام :الأعْمالُ على ثلاثةِ أحْوالٍ : فَرائضُ و فَضائلُ و مَعاصٍ ، فأمّا الفرائضُ فبِأمْرِ اللّهِ و بِرِضى اللّهِ و بِقَضاءِ اللّهِ و تَقديرِهِ و مَشيئتِهِ و عِلْمِهِ عزّ و جلّ. و أمّا الفَضائلُ فليسَتْ بأمْرِ اللّهِ، و لكنْ بِرِضى اللّهِ و بِقَضاءِ اللّهِ و بمَشيئَةِ اللّهِ و بِعِلْمِ اللّهِ عزّ و جلّ. و أمّا المَعاصي فليسَتْ بأمرِ اللّهِ ،و لكنْ بِقَضاءِ اللّهِ و بِقَدَرِ اللّهِ و بِمشيئَتهِ و عِلْمِهِ ، ثُمّ يُعاقِبُ علَيها . ۱
۲۴۰۹.عنه عليه السلام :إنّ اللّه سُبحانَهُ أمَرَ عِبادَهُ تَخْييرا ، و نَهاهُمْ تَحْذيرا، و كَلّفَ يَسيرا و لَم يُكَلِّفْ عَسيرا، و أعطى على القليلِ كثيرا ، و لَم يُعْصَ مَغْلوبا ، و لَم يُطَعْ مُكرَها ، و لَم يُرْسلِ الأنبياءَ لَعِبا . ۲
(انظر) موسوعة العقايد الإسلامية : ج 6 .
۲۴۰۸.امام على عليه السلام :اعمال بر سه دسته اند: فرايض و فضايل و معاصى. امّا فرايض، با فرمان خداوند عزّ و جلّ و به رضايت و قضا و قدر و مشيّت و علم اويند؛ فضايل با فرمان خداوند عزّ و جلّ نيستند، بلكه به رضايت و قضا و مشيّت و علم او مى باشند؛ امّا گناهان، با فرمان خدا نيستند بلكه به قضا و قدر و خواست و علم خدا هستند و بر آنها كيفر مى دهد.
۲۴۰۹.امام على عليه السلام :همانا خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داده است در حالى كه مختارند و آنان را نهى كرده است از روى هشدار. تكليف آسان داده است و نه دشوار، و در برابر اندك، پاداشِ بسيار عطا فرموده است. نافرمانى از او به معناى ناتوانى او نيست و كسى را به اطاعت خود مجبور نكرده است و پيامبران را از سر بازى و سرگرمى نفرستاده است.