283
ميزان الحكمه ج 2

۲۷۵۲.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :حُرِّمتِ الجنّةُ على ثلاثةٍ : النَّمّامُ ، و مُدمِنُ الخَمرِ ، و الدَّيّوثُ و هُو الفاجِرُ . ۱

(انظر) الحرام : باب 811.
الكبر : باب 3378.

562

أبوابُ الجَنَّةِ

الكتاب:

جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوَابُ» . ۲

الحديث:

۲۷۵۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ لِلجَنّةِ بابا يُدعى «الرَّيّانَ»، لا يَدخُلُ مِنهُ إلاّ الصّائمونَ . ۳

۲۷۵۴.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ لِلجَنّةِ بابا يُقالُ لَهُ : بابُ المَعْروفِ ، لا يَدخُلُهُ إلاّ أهْلُ المَعروفِ . ۴

۲۷۵۵.عنه صلى الله عليه و آله :الجَنّةُ لَها ثَمانِيَةُ أبوابٍ ......... فَمَن أرادَ الدُّخولَ في هذِهِ الأبوابِ الثَّمانِيَةِ فَلْيَتَمسَّكْ بأرْبَعِ خِصالٍ و هِيَ: الصَّدَقةُ ، و السَّخاءُ ، و حُسنُ الخُلقِ ، و كَفُّ الأذى عن عِبادِ اللّهِ . ۵

۲۷۵۲.امام كاظم عليه السلام :بهشت بر سه كس حرام شده است: سخن چين، ميگسار و ديّوث، يعنى بى غيرت.

562

دروازه هاى بهشت

قرآن :

«بهشتهاى جاويدان كه دروازه هاى آنها به رويشان گشوده است».

حديث :

۲۷۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت را دروازه اى است به نام «ريّان (سيراب)» كه جز روزه داران از آن وارد نمى شوند.

۲۷۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت را دروازه اى است به نام «باب المعروف (دروازه خوبى)» كه جز اهل احسان و نيكى از آن وارد نمى شوند.

۲۷۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت را اين هشت دروازه است ......... هر كه خواهد از اين هشت دروازه وارد شود بايد به چهار خصلت چنگ زند: صدقه دادن، بخشندگى، خوش خويى و نيازردن بندگان خدا.

1.ثواب الأعمال : ۲۶۲/۳.

2.ص : ۵۰.

3.معاني الأخبار : ۴۰۹/۹۰.

4.قرب الإسناد : ۱۲۰/۴۲۰.

5.الفضائل : ۱۲۹.


ميزان الحكمه ج 2
282

۲۷۴۹.معاني الأخبار عن جابرَ عن أبي جعفرٍ عليه السلام :قال رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : أخبَرَني جَبرئيلُ عليه السلام أنّ رِيحَ الجَنّةِ يُوجَدُ مِن مَسيرَةِ ألفِ عامٍ ، ما يَجِدُها عاقٌّ ، و لا قاطِعُ رَحِمٍ ، و لا شَيخٌ زانٍ ، و لا جارُّ إزارِهِ خُيَلاءَ ، و لا فَتّانٌ ، و لا مَنّانٌ ، و لا جَعْظَرِيٌّ . قالَ : قُلتُ: فما الجَعْظَرِيُّ ؟ قالَ : الّذي لا يَشْبَعُ مِن الدُّنيا . ۱

۲۷۵۰.مجمع البيان عن شدّادَ بنِ أوسٍ عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله أنَّهُ قالَ:لا يَدخُلُ الجَنّةَ جَوّاظٌ ، و لا جَعْظَريٌّ، و لا عُتُلٌّ زَنيمٌ . قُلتُ : فما الجَوّاظُ ؟ قالَ : كُلُّ جَمّاعٍ مَنّاعٍ. قُلتُ : فما الجَعْظَريُّ ؟ قالَ: الفَظُّ الغَليظُ . قُلتُ : فما العُتُلُ الزَّنيمُ ؟ قالَ: كُلُّ رَحيبِ الجَوفِ ، سَيِّءُ الخُلقِ ، أكُولٌ ، شَروبٌ، غَشومٌ ، ظَلومٌ . ۲ و في خبرٍ عن الإمام الصّادق عليه السلام : العُتُلُّ: العظيمُ الكُفرِ ، و الزَّنيمُ : المُسْتَهتَرُ بكُفْرِهِ . ۳

۲۷۵۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى آلى على نَفْسِهِ أنْ لا يُسكِنَ جَنَّتَهُ أصْنافا ثلاثةً : رادٌّ على اللّهِ عزّ و جلّ، أو رادٌّ على إمامِ هُدىً ، أو مَن حَبسَ حَقَّ امْرئٍ مؤمنٍ . ۴

۲۷۴۹.معانى الأخبارـ به نقل از جابر ـ: از امام باقر عليه السلام فرمود : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : جبرئيل به من خبر داد كه بوى بهشت از فاصله هزار سال به مشام مى رسد؛ ولى فرزند نا خلف و كسى كه از خويشاوندان بِبُرد و پير مرد زناكار و كسى كه از روى تكبّر دامن كشان راه رود و فتنه انگيز و منّت گذار و جَعْظَرى بوى بهشت را استشمام نمى كنند. پرسيدم: جعظرى كيست؟ گفت: آن كه از دنيا سير نمى شود.

۲۷۵۰.مجمع البيانـ به نقل از شدّاد بن اوس ـ: پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «جَوّاظ» و «جَعظَرى» و «عُتُلِّ زَنِيم» به بهشت نمى روند. پرسيدم: جوّاظ كيست؟ فرمود: هر مال جمع كن ناخن خشك؛ پرسيدم: جعظرى چه كسى است؟ فرمود: آدم درشت خوى خشن. پرسيدم: عُتُلِّ زَنيم كيست؟ فرمود: آدم شكم فراخِ بد خوىِ پُرخورِ بى رحمِ ستمگر.
در خبر ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده است: «عتلّ»، آدم بد كفر است و «زنيم»، كسى است كه با كفر خود [خدا پرستان را ]ريشخند كند.

۲۷۵۱.امام صادق عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى با خود عهد كرده است كه سه گروه را در بهشتش جاى ندهد: كسى كه فرمان خداوند عزّ و جلّ را رد كند، يا كسى كه از فرمان امام هدايتگر سر برتابد و يا كسى كه حقّ مؤمنى را نپردازد.

1.معاني الأخبار : ۳۳۰/۱.

2.مجمع البيان : ۱۰/۵۰۲.

3.معاني الأخبار : ۱۴۹/۱.

4.الخصال : ۱۵۱/۱۸۵.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 2
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
تعداد بازدید : 15095
صفحه از 604
پرینت  ارسال به