مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : أعلام الهدایه: الإمام الحسین(ع) سید الشهداء
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 244
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

أعلام الهدایه: الإمام الحسین(ع) سید الشهداء

اثری تاریخی درباره امام حسین(ع) که با رویکرد کلامی به رشته تحریر در آمده است.

اثری تاریخی درباره امام حسین(ع) که با رویکرد کلامی به رشته تحریر در آمده است. در این اثر، تلاش شده با استناد به منابع تاریخی و حدیثی شیعه و سنی، امامت امام حسین(ع) و مقام و شخصیت، و زیستنامه آن حضرت، برای خوانندگان بازگو شود. کتاب که، با قلمی روان و به دور از مباحث حاشیه ای و زیاده گویی نوشته شده، در صدد است تا رسالت معنوی امام حسین(ع) را که همانا مقام امامت است، به گونه ای روشن بیان کند و ثابت نماید که امام، نقش خود را سنجیده و بجا انجام داده است.

این اثر در چهار باب سامان یافته است:

باب نخست، که سه فصل دارد، با نگاهی گذرا به زیستنامه امام، بازتاب شخصیت امام را در آیات قرآن و سخنان بزرگان دین گزارش کرده و ویژگی ها و جلوه های شخصیتی امام همانند تواضع، بردباری، شجاعت، عبادت و صراحت را بیان نموده است.

زندگینامه امام به گونه ای مفصل در باب دوم گزارش شده است که از تولد آعاز، و پس از آن مراحل زندگانی امام، از جمله از کودکی تا امامت، که شامل زندگی امام در دوران پیامبر، در دوران خلفا، در دوران امام علی و در دوران امام حسن می شود، بازگو شده است.

باب سوم دوران امام حسین و عصر امامت ایشان است و به مناسبت، حکومت معاویه، ویژگی ها، و سیاست های او در ابعاد گوناگون و نیز، یزید و حکومت و شخصیت او و موضع امام در برابر آن دو نیزه مطرح شده است. در پی آن، مسئله بیعت و شروع قیام امام حسین و ماجرای آن و عوامل و انگیزه ها و اهداف آن و عدم قیام امام در دوران زمامداری معاویه، بررسی شده و حرکت امام تا واقعه عاشورا و قتل امام و جریان سوزناک آن واقعه پی گرفته شده است.

بخش پایانی، بررسی دستاوردهای قیام امام و میراث علمی و فرهنگی امام حسین(ع) است که درباره قرآن، سنت نبوی، اهل بیت، امام مهدی، اخلاق و تربیت، عقیده، فقه و دعاست.

ترجمه
پیشوایان هدایت: سید الشهداء حضرت امام حسین(ع)، سید منذر حکیم با همکاری وسام بغدادی و عدی غریباوی، مترجم: عباس جلالی، قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۵ ش، ۳۳۲ ص، وزیری