189
چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر

از سخنان امام كاظم عليه السّلام ۱

۳۹۷.دانش مردمان را در چهار چيز يافتم : نخست اين كه پروردگارت را بشناسى ، دوم اين كه بدانى با تو چه كرده است، سوم اين كه بدانى از تو چه خواسته است و چهارم اين كه بدانى چه چيز تو را از دينت بيرون مى برد.

تفسيرحديث: اين، مطابق سخن جدّش ، امام باقر عليه السلام و معنايش مانند آن است ۲ .
پس دانش نخست : وجوب معرفت خداى متعال است كه لطف مى باشد.
و دوم : شناخت نعمتهايى است كه به انسان داده و از اين رو سپاس و پرستش خدا بر او واجب شده است.
و سوم : شناخت آنچه كه از او خواسته است، واجب يا مستحبّ تا همان گونه كه از وى خواسته انجام دهد و بدين شكل پاداشى را كه در دسترس او نهاده است به دست آورد.
و چهارم : شناخت چيزى است كه او را از فرمانبردارى خدا بيرون مى برد و با انجام يا ترك آن، سزاوار كيفرش مى شود تا از آن بپرهيزد.
و اين حديث ، به شرح مذكور مطابق خبر پيشين است ۳ .

1.حضرت موسى بن جعفر عليه السلام ، يكشنبه هفتم صفر سال ۱۲۸ هجرى در «ابواء»، ميان مكه و مدينه به دنيا آمد و در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجرى و در سن ۵۵ سالگى در زندان بغداد شهيد شد و در كاظمين به خاك سپرده شد. كنيه امام، «ابو الحسن» و «ابو ابراهيم» و مشهور به «كاظم» بود. بسيارى از روايات ايشان در مجموعه هاى حديثى و «تحف العقول» آمده است.

2.حديث ۱۱ از مجموعه احاديث امام باقر عليه السلام.

3.حديث۱۱ از مجموعه احاديث امام باقر عليه السلام وگويى تفسير اين حديث هم از ابويعلى جعفرى باشد همان گونه كه علامه تهرانى گفته است.


چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
188

ومن كلامِ الإمامِ الكاظمِ أبي الحسنِ موسى بنِ جعفرٍ عليهما السّلام

۳۹۷.وَجَدتُ عِلمَ النّاسِ في أربَعٍ ؛ أوَّلُها : أن تَعرِفَ رَبَّكَ ، وَالثّانِيةُ : أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بِكَ ، وَالثّالِثةُ : أن تَعرِفَ ما أرادَ منكَ ، وَالرّابِعةُ : أن تَعرِفَ ما يُخرِجُكَ مِن دِينِكَ. ۱

تَفسيرُ ذلِكَ: هذا مطابِقٌ لِكلامِ جَدِّهِ الباقرِ عليه السلام ، ومعناه يُشاكِلُ مَعناهُ.
فَالاُولى: وجوبُ مَعرفةِ اللّهِ تَعالى التي هِيَ اللُّطفُ.
والثانِيةُ : مَعرفةُ ما صَنَعَ بِهِ مِنَ النِّعَمِ التي يَتَعَيَّنُ عَلَيهِ لأجلِها الشُّكرُ والعِبادةُ.
والثالثة: أن يَعرِفَ ما أرادَ مِنهُ ، مِمّا أوجَبَهُ عَلَيهِ أو نَدَبَهُ إلى فِعلِهِ ، لِيفعَلَهُ عَلَى الحَدِّ الَّذي أرادَ مِنهُ ، فَيَستَحِقَّ بِذلِكَ الثَّوابَ الَّذي عَرَّضَهُ لَهُ.
والرابِعةُ : أن يَعرِفَ الشَّيءَ الَّذي يُخرِجُهُ عَن طاعةِ اللّهِ ، ويَستَحِقَّ بِفِعلِهِ أو بِتَركِهِ العِقابَ فَيَجتَنِبَهُ.
وهذَا الخَبَرُ عَلَى التَّرتيبِ الَّذي ذَكَرناهُ يُطابِقُ الخَبَرَ المُتَقَدِّمَ. ۲

1.. الكافي : ج ۱ ص ۵۰ ح ۱۱، الإرشاد : ج ۲ ص ۲۰۳، الخصال : ص ۲۳۹ ح ۸۷، معاني الأخبار : ص ۳۹۵ ح۴۹، الأمالي للطوسي : ص ۶۵۱ ح ۱۳۵۱ كلّها عن الإمام الصادق عليه السلام.

2.. راجع الحديث ۱۱ من أحاديث الإمام الباقر عليه السلام وتفسير المرشد أبي يعلى الطالبي في ذيله والظاهر أنّ هذا التفسير أيضا له كما قاله العلّامة الطهراني في الذريعة : ج ۴ ، ص ۲۵۹ في ذيل عنوان «تفسير أبي يعلى الجعفري» وراجع كنز الفوائد : ص ۹۹ تفسير الشيخ المفيد رحمه الله.

  • نام منبع :
    چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 198988
صفحه از 252
پرینت  ارسال به